همزمان با هفته دولت انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی  پهنه علم و فناوری (باغستان محصولات راهبردی خراسان جنوبی)

۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۳ کد : ۹۵۰۱ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۷۵۵
همزمان با اولین روز هفته دولت، عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری(باغستان محصولات راهبردی خراسان جنوبی ) به وسعت ۱۱۰ هکتار در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی  پهنه علم و فناوری (باغستان محصولات راهبردی خراسان جنوبی)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در اولین روز هفته دولت، مراسم آغاز عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری(دره امیریه) دانشگاه بیرجند با حضور دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر ناصر خوش‌خبر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی، غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، اعضای شورای دانشگاه بیرجند، جمعی از مدیران و رؤسای دانشگاه بیرجند در محل پردیس کشاورزی و منابع و محیط زیست دانشگاه برگزار شد.
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم گفت: دانشگاه بیرجند از مراکز آموزشی با سابقه ۴۳ ساله است که سه شعار کلیدی دانشگاه جامعه محور، مهارت آموز و کارآفرین را سرلوحه کار خود دارد که درحقیقت آموزش عالی می‌تواند برای این سه بعد مثمرثمر باشد.
دکتر خامسان ضمن اشاره به داشتن نیروی انسانی غنی گفت: با داشتن بیش از 70 نفر متخصص گنجینه غنی نیروی انسانی را در اختیار داریم  و با وجود میزان آب و زمین کافی سعی در جهت یکپارچه کردن آنها از این طریق را داریم.
دکتر خامسان یادآور شد: ایجاد پهنه (دره) علم و فناوری کشاورزی و دامپروری امیریه با تلفیق ایده های مراکز رشد و پارک علم و فناوری ، تجاری سازی و ایجاد بازار در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ دانشگاه بیرجند است.
وی افزود: ایجاد یک صنعت اشتغال‌زا و متناسب با نیاز اجتماعی روز و توجه به دانشجو به عنوان سرمایه اساسی در رشد و توسعه دانش بنیان از مزایای این طرح است.

نقش پیشرو دانشگاه در حوزه کشاورزی و دامپروری

وی درباره اهداف این طرح به تقویت نقش پیشرو دانشگاه در حوزه کشاورزی و دامپروری در سطح جامعه و استان،  گسترش فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، به ویژه در حوزه کشاورزی، دامپروری، بسته بندی، فروش و بازاریابی دانشگاه و استان اشاره کرد.
وی با اشاره به افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، کمک به مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان و استفاده از پتانسیل های منحصر بفرد پهنه (وجود توام آب شیرین و شور و پساب تصفیه فاضلاب در بخش پژوهش های نوین را از اهداف دیگر این طرح عنوان کرد.

۵ میلیارد تومان نیاز اولیه آماده سازی باغستان

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه آماده سازی اولیه این باغستان  حدود ۵ میلیارد تومان هزینه در بردارد، افزود: بخشی از این هزینه توسط دانشگاه و بخش دیگر آن توسط بخش خصوصی و سازمان های دانش بنیان فراهم می‌شود.
دکتر خامسان با اشاره به اینکه وسعت این پروژه ۱1۰ هکتار می‌باشد، افزود: کاشت محصولات استراتژیک استان مانند زرشک و عناب و در مرحله بعد کاشت گل محمدی، نرگس و زیتون را در دستور کار قرار دارد.
دکتر خامسان یادآور شد: ۳۰ درصد باغستان زیر کشت زرشک خواهد رفت و با آبیاری قطره ای تا بهمن امسال درحدود ۶۰ هزار نهال زرشک  و عناب در این پروژه کشت خواهد شد.

افتتاح و کلنگ زنی ۵۱۵ پروژه در هفته دولت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، نیز در این مراسم گفت: هزار و ۵۱۵  پروژه  طی هفته دولت در استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که بیش از ۳۰ درصد از آن‌ها در حوزه شهری و بقیه در حوزه توسعه مناطق روستایی و کم برخوردار است.
دکتر ناصر خوش خبر، بیان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان محوری ترین دانشگاه  بر روی تمام حوزه‌ها اثر گذار است. وی  با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند، ادامه داد: این پروژه حلقه مفقوده‌ای بود چراکه نیاز داریم در تمام عرصه‌ها پیوستگی بین دانایی و مهارت ایجاد کنیم تا فردی که وارد دانشگاه شود با اعتماد به نفسی که ناشی از مهارت است، فارغ التحصیل شود.
وی یادآور شد: اگر اهداف این گونه پروژه‌ها به خوبی تحقق پیدا کند، این استان جهش بسیار خوبی را در عرصه محرومیت زدایی و رسیدن به میانگین‌های کشوری در تمام ابعاد خواهد داشت.
دکتر شهیدی رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه گفت: پتاسیل دانشگاه بیرجند را در جای دیگری نداریم در اینجا ما هم منابع آب شور و هم منابع آب شیرین را در اختیار داریم که در نهایت میتوانیم آب مغذی را برای گیاهان تولید کنیم.

آخرین ویرایش۰۳ شهریور ۱۳۹۹