با حمایت مالی بنیاد ۱۵ خرداد صورت گرفت؛

ساخت خوابگاه پانزده خرداد؛ بزرگترین پروژه خیرساز دانشگاه بیرجند

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۰ کد : ۹۶۴۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۸۵۷
خوابگاه پانزده خرداد، بزرگترین پروژه خیرساز دانشگاه بیرجند، با حمایت مالی بنیاد ۱۵ خرداد ساخته می‌شود.
ساخت خوابگاه پانزده خرداد؛ بزرگترین پروژه خیرساز دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند،  دانشگاه بیرجند، نگین آموزش عالی شرق کشور با بیش از ۱۲ هزار نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در منطقه محروم و مرزی اما پراستعداد و فرهنگ­خیز شرق کشور همواره در معرض خطر تهاجم فرهنگی دشمنان این مرز و بوم بوده و برای تحقق اهداف والای آموزش عالی، به رغم تمامی تلاش­ها با مشکلات و کاستی­های جدی روبرو بوده است، با این وجود مسئولان  دانشگاه در تمامی ادوار، اهتمام خود را برای رفع مشکلات و نیازهای اساسی بخشهای مختلف از جمله اسکان دانشجویان در خوابگاه­هایی با سطح استاندارد مطلوب و امکانات مناسب مطعوف نموده اند.

 

احداث خوابگاهی به وسعت بیش از ۲ هزار هکتار

مدیر دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت:  با پیگیری­های مسئولان  وقت از بنیاد پانزده خرداد و درک درست و به هنگام این نیاز توسط این نهاد خدوم و انقلابی، ساخت بزرگترین پروژه خیرساز دانشگاه در سال 95 با حضور آیت­ا... شیخ حسن صانعی نماینده ولی فقیه و سرپرست بنیاد و هیئت همراه آغاز شد.  دکتر حسین خزیمه­نژاد با اشاره به اینکه این خوابگاه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰  متر مربع با زیربنای ۴ هزار و ۷۰۰ متر مربع در سه طبقه، در مجموعه خوابگاهی صدف (دختران) واقع در پردیس شوکت­آباد دانشگاه بیرجند در حال احداث  است، افزود:  در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد می­باشد و به امید حق تعالی در سال 1400 به بهره­برداری خواهد رسید و امکان اسکان 216 نفر از دانشجویان دختر را فراهم خواهد نمود.

وی خاطر نشان کرد: جا دارد اینجانب از طرف جامعه بزرگ دانشگاهی بیرجند از مسئولان محترم بنیاد و در راس همه آیت­ا... صانعی تشکر و قدردانی نمایم.

خدمتی دیگر از بنیاد 15 خرداد به جامعه دانشجویان و دانشگاهیان کشور

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بوِلاَیهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلی بنِ أَبی طالِب عَلَیْهِ‌‏السَّلَامُ

بنیاد خدوم پانزده خرداد که شاید نامی کمتر شناخته شده در میان مردم باشد در سال 1360 با سرمایه اولیه پرداختی حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه و به فرمان معظم‌له تأسیس گردید و برای رفع محرومیت و کاهش مشکلات اقتصادی خانواده‌های معظّم شهداء، جانبازان و رزمندگان و ایثارگران آغاز به کار کرد و از آغاز تاکنون همواره در خدمت‌رسانی به اقشار مستضعف و تحت پوشش در تلاش بوده است.

در تیرماه 1362 حضرت امام، آیت‌الله شیخ حسن صانعی را به سمت سرپرستی این بنیاد منصوب فرمودند و در آن حکم که پس از رحلت حضرت امام(ره) توسط مقام معظم رهبری تنفیذ گردید؛ وظیفه بنیاد را رسیدگی به وضع مستضعفین و محرومین ترسیم فرمودند.

پس از انتصاب آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی که از یاران دیرین و نزدیکان و معتمدان حضرت امام و بیت شریف ایشان هستند، به سرپرستی بنیاد، بر فعالیت آن شدت بخشیده شد.

این بنیاد مفتخر است که در راستای انجام وظیفه خود تاکنون به طور مداوم به خدمت‌رسانی خود به اقشار مستضعف تحت پوشش ادامه داده است و علاوه بر ارائه خدمات معیشتی و اقتصادی به جامعه هدف با تأسیس بیش از 200 شعبه بنیاد در سراسر کشور و تأمین مایحتاج آنان به خصوص در زمینه کالاهای اساسی با نازلترین قیمت و در بسیاری از موارد به صورت بلاعوض و کمک به‌ویژه در طول هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی؛ خدمات کلانی را نیز از قبیل سدّ عظیم پانزده خرداد، بزرگترین سدّ خاکی ایران با فرمان حضرت امام برای تأمین آب شرب و کشاورزی شهر مقدس قم و روستاهای اطراف که در زمان افتتاح آن، مقام معظم رهبری از این خدمت بزرگ به صورت کتبی تقدیر فرمودند. احداث تعداد 3000 باب مدرسه در مناطق محروم و روستائی کشور، احداث صدها باب خانه بهداشت در مناطق محروم و ایجاد ساختمان دانشگاه و کتابخانه و جاده و خوابگاه دانشجویی واحدهای بزرگ و متوسط صنعتی در حوزه‌های پتروشیمی و دارویی و همچنین ایجاد و احداث باغها و احداث مجتمع‌های کشاورزی را دارد. این مجموعه‌ها ازجمله خدماتی است که در کارنامه این نهاد ثبت شده است.

در زمستان 1394 با توجه به مشکلات زندگی و تحصیلی دانشجویان دختر و آسیب‌های متعددی که متوجه آنان بود، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست بنیاد طی نامه‌ای به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی این مهم را مطرح و ساخت مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه در قالب یک طرح سراسری را پیشنهاد دادند که مورد تأیید کتبی معظم‌له قرار گرفت و در متن موافقت برای پیشرفت امور و خدمات بنیاد دعا کردند.

با اتکا به اذن رهبری و اراده سرپرستی بنیاد 15 خرداد، طرح خوابگاه‌هایی مدرن براساس جدیدترین استانداردهای علمی دنیا در پژوهشی میدانی تهیه و با عنایت به فرهنگ اسلامی ایرانی و شرایط اقلیمی کشور بهینه‌سازی گردید. طرح سراسری ساخت خوابگاههای دانشجویی دخترانه به صورت برنامه‌ای عام‌المنفعه در سال 1395 به صورت مدون کلید خورد، و به برکت وجود دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه ‌زهرا(س) نام «طرح خورشید» بر آن نهاده شده است. در فاز اول این طرح عظیم، حدود 15 خوابگاه دانشجویی دخترانه با ظرفیت بیش از 4000 تخت‌ خوابگاهی از طرح خورشید در مناطق کمتر برخوردار کشور با تأمین اعتبار به میزان بیش از 200 میلیارد تومان درحال احداث می‌باشد که ظرفیت هر خوابگاه به‌طور متوسط 250 دانشجو با سرانه فضایی مطابق دانشگاه‌های مطرح دنیا می‌باشد. هم‌اکنون در آستانه عید سعید غدیر خم، بنیاد 15 خرداد با افتخار اعلام می‌نماید که 10 خوابگاه از این مجموعه برای سال تحصیلی پیش‌رو آماده تحویل به وزارتین علوم و بهداشت و درمان جهت بهره‌برداری می‌باشند. امید است این خدمت نیز برکتی باشد برای تداوم خدمت‌رسانی این نهاد و سایر خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. روابط عمومی بنیاد15 خرداد

آخرین ویرایش۱۵ شهریور ۱۳۹۹