همزمان با رونمائی از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان؛

نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تالاب‌های استان خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۸۹۵۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۶۲۹
به مناسـبت هفته جهانی محیط زیست و روز محیط زیست، دریا، تالاب و حقابه‌ها، نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تالاب‌های استان خراسان جنوبی و آیین رونمایی از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به همت گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تالاب‌های استان خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، این نشست هم اندیشی همزمان با هفته جهانی محیط زیست با حضور اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، ابوالفضل ایروانی سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان، جمعی از مسئولین و اعضای هیأت علمی دانشگاه و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و آب منطقه‌ای به منظور بررسی وضعیت تالاب‌های استان خراسان جنوبی برگزار گردید.
در این نشست که به پیشنهاد و میزبانی دانشگاه برگزار شد، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به مسئولین حاضر در جلسه و تبریک هفته محیط زیست، به تاریخ بیرجند و خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: بیرجند تاریخی عتیق دارد و در درازنای تاریخ نام بیرجند مرکب از دو جزء «بیر» و «جند» است. «بیر» در پارسی باستان به معانی رعد و برق، صاعقه و طوفان و «جند» که معرّب کند است به معنی مکان و شهر آمده‌است. سرزمین فرهنگ، فکر و اندیشه خواستگاه اندیشمندان بزرگی همچون عبدالعلی بیرجندی، ابن حسام خوسفی و حکیم نزاری بوده است. این سرزمین در حوزه دین و دیانت خواستگاه عالمان بزرگی از قبیل خاندان معزز گازاری‌ها، هادوی‌ها و آیتی‌ها و در بین دانشگاه و حوزه مرحوم دکتر مشکات بوده اند. در کنار علم، فرهنگ اندیشه و دیانت، خراسان جنوبی در حوزه محیط زیست دارای ویژگی های ممتازی از دیگر استان‌ها است. وی وجود کویر را نعمتی برای استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: کویر بکر خراسان جنوبی می تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی استان باشد که تاکنون چندان به این موضوع پرداخته نشده است. وجود حیات وحش منحصربفرد، تالاب‌ها و نمکزار، گونه‌های گیاهی و جانوری بی نظیر نیز از دیگر موهبت‌های الهی در این خطه است.
وی تشریح کرد: دانشگاه بیرجند با 46 سال قدمت در سال 1354 با حضور 120 دانشجو در رشته‌های علوم پایه آغاز بکار کرد و به برکت انقلاب اسلامی امروز با 12 هزار دانشجو و351 عضو هیأت علمی در 11 دانشکده مشغول به فعالیت است و در سایه همدلی، هم اندیشی و هم افزایی در عرصه های ملی و بین المللی جایگاه ممتازی را از آن خود کرده است. دکتر لامعی، دانشگاه بیرجند را بهترین مصداق برای جهاد تبیین دانست که همزمان با انقلاب متولد شد و متناسب با تحولات سیاسی و اجتماعی توانست در ردیف دانشگاه های جامع سطح دو کشور قرار گیرد. سرپرست دانشگاه بیرجند با تأکید بر اینکه برگزاری همایش‌ها و نشست‌های اینچنینی عامل ارتباط دانشگاه با جامعه و ایجاد دانشگاه جامعه محور و فن آور است؛ از همکاران برگزار کننده این نشست قدردانی کرد.
مهندس اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی با قدردانی از دکتر لامعی و دکتر رضایی برای برگزاری این کارگاه، مخاطرات زیست محیطی استان را ریزگردها، مدیریت پسماند و بحران آب نامید و افزود: کاهش نزولات آسمانی و کاهش رطوبت عامل ایجاد ریزگردها در استان است. استان خراسان جنوبی با پنج میلیون هکتار درگیری با ریزگردها رتبه یک غبارخیزی را در میان  کشور دارد که نسبت به سال گذشته روزهای نامطلوب به دو برابر افزایش یافته است که لازم است با تعامل همه دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت استادان و پژوهشگران با این پدیده مقابله کرد. مهندس حاتمی با اعلام آمادگی و حمایت از پروژه‌ها، پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در راستای حفاظت از محیط زیست استان، گفت: تالاب کجی نمکزار  با 22 هزار هکتار بعنوان تالاب ملی در اختیار و حفاظت این اداره کل قرار دارد و در آینده پیگیر ثبت تالاب خور به عنوان تالاب ملی هستیم.
در ادامه دکتر ژاله امینی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت ملی تالاب کجی نمکزار به طرح حفاظت و احیای تالاب کجی نمکزار و برنامه مدیریت که دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ کجی نمکزار با مشارکت دانشگاه بیرجند انجام داده است پرداخت و اذعان کرد: برنامه مدیریت تالاب کجی که توسط گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند تدوین شد از لحاظ سرعت تدوین و کیفیت یکی از بهترین سندها است. وی گفت: تالاب ها  پتانسیلهای بالقوه‌ای برای گردو غبار هستند و اقدامات اولویت دار در حفظ تالاب ها بسیار حائز اهمیت است. رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: لازم است با تعامل دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست اینگونه کارگاه ها بصورت مداوم  با حضور ذی نفعان به منظور آگاهی افزایی به جوامع محلی و ظرفیت سازی برگزار شود. وی دانشگاه بیرجند را ظرفیت ارزشمندی در خراسان جنوبی نامید و گفت: تالاب کجی با ظرفیت‌های بالقوه خود می تواند بعنوان یک تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شود.
مهندس ایروانی فرماندار شهرستان نهبندان با اشاره به فرصتها و تهدیدات این تالاب ابراز امیدواری کرد اینگونه نشستها بتواند پیوند بین دانشگاه و مجموعه اجرایی را رقم بزند. 
وی گفت: نهبندان هاب شتر است و لازم است کار مطالعاتی برروی گیاهان مقاوم به خشکی و شوری انجام شود. 900 قنات در بستر 26 هزار کیلومتری نهبندان وجود دارد و قصد داریم در آینده شهر نهبندان را بعنوان شهر زیتون کشور معرفی کنیم.
دکتر علی سعیدی، رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت با ابراز خرسندی از پیوند دانشگاه با جامعه و مشارکت موفق دانشگاه در این برنامه مدیریت، نسل‌های مختلف دانشگاه بیرجند را نام برد و بیان کرد: دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه جامعه محور و جامعه ساز است که این طرح در راستای دانشگاه های نسل چهارم است. دانشگاه بیرجند با توانمندی‌های خود در رشته های مختلف توانسته است در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت، طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌های تقاضا محور خوش بدرخشد. وی گفت: در پژوهش‌ها بایستی از نظام بازخورد استفاده شود. امسال به فرمایش مقام معظم رهبری سال دانش بنیان و اشتغال آفرین است که لازم است پیوند بین علم و صنعت و نظام بازخوردی این مهم محقق گردد.
دکتر رضائی، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست با اعلام انجام دو طرح پژوهشی در زمینه تالاب کجی نمکزار نهبندان (تنها تالاب ملی استان) و اینکه یکی از این طرح ها به عنوان طرح برگزیده کشوری انتخاب شده است گفت: طرح دیگر نیز به تاییـد معـاون محترم محیط زیست دریائی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شورای توسعه رسیده است.
در ادامه این مراسم از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان که توسط دکتر الهام یوسفی روبیات، عضو هیأت علمی دانشگاه تألیف گردیده است رونمایی گردید.
دکتر الهام یوسفی، عضو هیأت علمی گروه محیط زیست تالاب کجی را بعنوان تنها تالاب ملی استان نامید که خدمات اکوسیستمی بسیار باارزشی برای منطقه دارد. وی این تالاب را جاذبه گردشگری منحصربفرد استان دانست و گفت: هرساله حدود پنج هزار پرنده زمستان را در این تالاب گذران می‌کنند. دکتر یوسفی اعلام کرد: کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان با رویکرد جدید مدیریت زیست بومی پیاده شده است، این طرح حاصل تلاش سه بخش محیط زیست کشور و استان و دانشگاه بیرجند است و این طرح بصورت 5 ساله پایش خواهد شد.
در ادامه این نشست کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان این موضوع برگزار شد.
شایان ذکر است؛ پس از برگزاری این نشست اسدالله حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی و ابوالفضل ایروانی سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان با حضور در حوزه ریاست دانشگاه با دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند دیدار و گفتگو کردند.

آخرین ویرایش۱۸ خرداد ۱۴۰۱