در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و دانشگاه سبز؛

صرفه جویی ۱۰ درصدی دانشگاه بیرجند در مصرف برق

۰۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۴۲۰۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۱۸۳
۱۰ درصد از کل مصرف برق دانشگاه بیرجند با انجام اقداماتی در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و دانشگاه سبز کاهش یافت.
صرفه جویی ۱۰ درصدی دانشگاه بیرجند در مصرف برق

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در راستای کاهش مصرف برق در مبحث مدیریت سبز سیستم روشنایی بخشهایی از دانشگاه با نصب چراغ های فوق کم مصرف اصلاح شد.

به همین‌ منظور و در راستای کنترل و اصلاح سیستم روشنایی با نصب چراغ های جدید فوق کم مصرف و تعویض سیم کشی‌ها در مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی، سلف سرویس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم در مجموع 40 درصد در مصرف برق این مجموعه ها صرفه جویی گردید.

طراحی و نصب سنسورهای حرکتی از دیگر اقدامات مدیریت امور عمرانی دانشگاه می‌باشد که در راهروهای سازمان مرکزی و خوابگاه توحید اجرا گردیده است.

همچنین بنا بر اعلام این مدیریت نصب سنسورهای حرکتی در یک طبقه از سازمان مرکزی دانشگاه 8 کیلووات ساعت کاهش مصرف برق را در پی داشته است و در راستای کنترل سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع جهت صرفه جویی در مصرف انرژی، ترموستاتهای دیجیتال برای مبدلهای مجموعه آبی میلاد نصب و راه اندازی گردید.

به منظور کنترل سیستم‌های روشنایی و الکتریکی جهت کاهش و حذف توان راکتیو، اصلاح و سرویس بانکهای خازنی نیز صورت گرفت که با نصب بانک خازنی در کتابخانه، سرویس و نظافت خازنها، تعویض قسمتهای معیوب، تعویض کنتاکتور وخازنها و بازطراحی وارتقاء سیستمهای موجود باعث شده است که دانشگاه بیرجند هیچ گونه هزینه راکتیوی نداشته باشد.

همچنین برای پایش مصرف برق، 28 دستگاه کنتور برق و 30 دستگاه دیتالاگر برای تمامی ساختمان ها با هزینه کرد 514 میلیون ریال نصب شده است.

از دیگر برنامه‌های پیش روی مدیریت سبز دانشگاه می‌توان به نصب سنسورهای حرکتی در خوابگاه‌های دانشجویی و دانشکده‌ها و تعویض چراغ های پرمصرف قدیمی با لامپهای فوق کم مصرف به منظور کاهش مصرف برق اشاره کرد.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شده نیروگاه فتوولتائیک 39 کیلو واتی دانشگاه بیرجند تاکنون توانسته است علاوه بر تأمین بخشی از برق دانشگاه بیرجند بستری مناسب برای پژوهشگران و توسعه دانش و کاربرد انرژی فتوولتائیک (خورشیدی) باشد.

آخرین ویرایش۰۵ مرداد ۱۳۹۸