در راستای سیاست های دانشگاه سبز و با راه اندازی سیستم آبیاری تحت فشار:

صرفه جویی ۷۰ هزار مترمکعبی آب در دانشگاه بیرجند

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۸ کد : ۴۲۷۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۷۳۵
با بهینه‌سازی مصرف آب و احداث پروژه آبیاری قطره‌ای و بارانی در پردیس دانشگاه حدود ۷۰ هزار مترمکعب آب در طول سال صرفه جویی می‌شود.
صرفه جویی ۷۰ هزار مترمکعبی آب در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر مهدی خیاط ناظر فضای سبز دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: آبیاری13 هکتار از اراضی پردیس اصلی دانشگاه به صورت هدفمند و بهینه از حالت غرقابی به قطره ای و بارانی تغییر کرده است.
وی هزینه تغییر حالت روش آبیاری در پردیس اصلی دانشگاه را 20 میلیون تومان عنوان کرد و بیان داشت: هزینه اجرای این پروژه توسط شرکت های داخلی 170 میلیون تومان برآورد گردید که با همکاری و نظارت متخصصان آبیاری حدود 90 درصد در هزینه احداث این پروژه صرفه جویی گردیده است.
دکتر خیاط با اعلام این خبر ابراز امیدواری نمود از شهریورماه سال جاری در دیگر پردیس های دانشگاه نیز این روش پیاده سازی گردد.
مسئول کمیته اصلاح الگوی مصرف دانشگاه اظهار داشت: با بهینه‌سازی مصرف آب و احداث پروژه آبیاری قطره‌ای و بارانی در پردیس دانشگاه حدود 70 هزار مترمکعب آب در طول سال صرفه جویی می‌شود.
دکتر حسن بیات، دکتر مهدی خیاط و محمدعلی چاجی به عنوان ناظران فضای سبز و دکتر ابوالفضل اکبرپور و دکتر عباس خاشعی سیوکی به عنوان مشاوران، متخصصانی از رشته‌های علوم باغبانی، مهندسی آب، گیاهپزشکی و خاک شناسی هستند که جهت کاهش هزینه ها و افزایش راندمان منابع موجود 
تیم فضای سبز دانشگاه را همراهی می نمایند.
همچنین عضو شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به پیشنهاد اجرایی مدیر امور دانشجویی دانشگاه جهت استفاده از پساب آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی موجود در خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: بابررسی و پژوهش صورت گرفته نیمی از آب مورد نیاز فضای سبز از این طریق تأمین خواهد شد و بدین منظور برنامه ریزی لازم جهت انتقال پساب موجود به فضای سبز دانشگاه با همکاری و پیگیری شورای راهبری مدیریت سبز و حمایت مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه صورت گرفته است.
دکتر خیاط انتخاب گونه‌های گیاهی با توجه به اقلیم و شرایط آب و خاک منطقه را از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این مدیریت دانست و بیان داشت: بدین‌منظور گونه‌های متحمل به خشکی و شوری انتخاب و از اسفند ماه 1397 تا تیرماه سال جاری تعداد پنج هزار اصله نهال در محیط دانشگاه کشت شده است.
وی جابجایی 10 هزار اصله نهال از مکان‌های نامناسب به مکان هایی با بازدهی بهتر و مناسب‌تر را از اقدامات صورت گرفته برشمرد و خاطرنشان ساخت: از انواع پوشش‌های سطح خاک (مالچ) مانند شن های رنگی در برخی از سطوح استفاده گردیده است و در آینده نیز از این نوع پوشش استفاده خواهد شد.
در ادامه عنوان‌کرد: جهت حفظ رطوبت خاک انجام عملیات خاک ورزی تخصصی در برخی از نقاط بحرانی اجرا گردیده است و این عملیات در تمام سطح زیرکشت دانشگاه انجام خواهد شد.

وی اقلیم خشک منطقه و کیفیت پایین سطح آب را از عوامل موثر در شیوع آفات و امراض ذکر کرد و گفت: برای رفع این مشکل اقدامات تغذیه‌ای و بازدارنده کاملاً دقیق و طبق برنامه با نظر متخصصان تغذیه و گیاهپزشکی بر روی گونه های گیاهی موجود اجرا شده است.

آخرین ویرایش۱۷ مرداد ۱۳۹۸