تشریح اقدامات دانشگاه در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا:

اقدامات و فعالیتهای دانشگاه بیرجند در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۸ کد : ۷۲۹۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۹۶۱۲
اقدامات و فعالیتهای دانشگاه بیرجند در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر سامان فرزین مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه با تشریح اقدامات صورت گرفته در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: پس از برگزاری جلسه فوق العاده هیئت رئیسه دانشگاه و ایجاد ستاد‎ ‎آگاه‌سازی‎ ‎و‎ ‎پیشگیری‎ ‎از‎ ‎شیوع‎ ‎ویروس کرونا در دانشگاه بیرجند مصوبات این ستاد به تمامی واحدهای دانشگاه ابلاغ شد.
وی در تشریح مصوبات این ستاد افزود: ممنوعیت برگزاری تمامی همایش‌ها، کنفرانس و سمینارها و ممنوعیت برگزاری اردوهای دانشجویی، جشنوارهای فرهنگی و ورزشی، نمایشگاه‌ها و مسابقات درون و برون دانشگاهی و تعطیلی تمامی اماکن عمومی ورزشی من جمله استخر و سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی بخشی از این مصوبات بود.
وی در ادامه بیان داشت؛ به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس ستاد مزبور مقرر نمود که تمامی کلاسهای درس تا پایان سال جاری به صورت الکترونیکی برگزار شود و همچنین چکاب و کنترل سلامت نیروهای خدماتی شاغل در آبدارخانه ها و ... به‌صورت مستمر صورت گیرد.
دکتر فرزین با اشاره به تعطیلی تمامی خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری براساس تصمیم ستاد مرکزی پیشگیری از کرونا تا پایان سال جاری گفت: بدین منظور تا اطلاع ثانوی پذیرش میهمانان در خوابگاه‌ها و مهمانسرای دانشگاه ممنوع است.
آموزش متداول همکاران خدمات برای ضدعفونی و گندزدایی تمامی بخش های دانشگاه و ممنوعیت ایجاد شایعه در مورد ویروس کرونا و برخورد با افراد خاطی نیز بخش دیگری از مصوبات این ستاد است.
وی ابراز داشت؛ پس از تشکیل ستاد‎ ‎آگاه‌سازی‎ ‎و‎ ‎پیشگیری‎ ‎از‎ ‎شیوع‎ ‎ویروس کرونا در دانشگاه بیرجند مدیریت روابط عمومی دانشگاه بیرجند به منظور اطلاع رسانی دقیق و به موقع و به عنوان تنها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی رسمی در دانشگاه با همکاری مرکز بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی نسبت به انجام اقدامات مورد لزوم اقدام نمودند.
مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به درج600 عنوان اطلاعیه، فتوکلیپ، بروشور و توصیه در فضای مجازی، سایت دانشگاه، اتوماسیون اداری و شبکه اطلاع رسانی دانشگاه توسط مرکز بهداشت و درمان و روابط عمومی اشاره کرد و گفت:  برگزاری کارگاه آموزشی راهکارهای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بیرجند و برگزاری کارگاه پیشگیری از کرونا با موضوع گندزدایی و بهداشت محیط برای مسئولین امور عمومی دانشکده‌ها توسط مرکز بهداشت و درمان بخش دیگری از این اقدامات است.
دکتر فرزین در ادامه به  برگزاری کارگاه آموزشی راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا برای مددجویان مؤسسه دستان پرتوان توسط مرکز بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: طراحی و اختصاص قسمتی از سایت دانشگاه و مرکز بهداشت و درمان به ستاد آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع کرونا و بارگزاری مطالب آموزشی مربوط به کرونا در این بخش از جمله:  شناخت بیماری کوئید 19، تغذیه مناسب، باورهای غلط، کنترل تنش و استرس، بهداشت محیط، بهداشت نان، بهداشت دستها، نحوه استفاده صحیح از ماسک، پروتکل ورود به منزل به همراه کلیپ‌های مربوطه از دیگر این اقدامات است.
تهیه بروشوهای کرونا ویروس و تهیه 20 عنوان کلیپ راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا و بارگزاری آن در سایت دانشگاه، و فضاهای مجازی مربوط به دانشگاه، تهیه اسلایدرهای پیشگیری از ویروس کرونا در سایت مرکز بهداشت و درمان،  تهیه پوسترهای آموزشی راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا و اطلاع رسانی آن در سایت دانشگاه و اتوماسیون اداری با همکاری روابط عمومی ومرکزبهداشت و درمان تهیه و به اطلاع دانشگاهیان رسید.
همچنین تهیه و نصب بنر آموزشی راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در خوابگاه‌های دانشگاه، تهیه و نصب پوستر آموزشی دست دادن ممنوع در اماکن عمومی دانشگاه، بارگزاری پوسترهای آموزشی، کلیپ و پیامهای بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا در شبکه اطلاع‌رسانی هوشمند، بارگزاری پیام‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا در اتوماسیون اداری، سایت دانشگاه و فضای مجازی به‌صورت روزانه و  اختصاص بوردها جهت ارائه مطالب آموزشی جهت پیشگیری از کرونا بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته برای اطلاع رسانی روشهای پیشگیری از شیوع ویروس  کرونا است.
دکتر فرزین به اقدامات مرکز بهداشت و درمان دانشگاه شامل تجهیز مرکز بهداشت و درمان به ترمومتر لیزری و پالس اکسیمتر به منظور غربالگری بیماران مشکوک به بیماری  اشاره کرد و افزود:  کلیه بیماران مراجعه کننده به مرکز بهداشت و درمان درجه حرارت، پالس اکسی متری و فشارخون توسط کارشناس بررسی می‌شود و ضمن ثبت نتایج به بیماران تنفسی ماسک رایگان تحویل و جهت ویزیت به پزشک ارجاع می‌شوند.
وی  گفت: مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیماران مشکوک ابتلا به کوئید 19 به پایگاه‌های سطح دو معرفی شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌نماید.
دکتر فرزین تهیه محلول‌های مخصوص گندزدایی، ماسک و دستکش مورد نیاز واحدهای مختلف، ضدعفونی مداوم کلیه لوازم، سطوح، دستگیره‌ها، فضاهای درمانی، سرویس‌های کارمندی و وسایل نقلیه و سرویس های بهداشتی و  الزام همکاران به استفاده از دستکش، ماسک و رعایت بهداشت فردی را از دیگر اهم اقدامات صورت گرفته در تمامی دانشگاه برشمرد و گفت: سم پاشی، گندزدایی وضدعفونی سطل‌های زباله و مکان‌های عمومی، مجموعه‌های خوابگاهی، سلف سرویس‌ها، اماکن اداری(میز، صندلی صفحه کلید و مانیتور و تمامی سطوح)، کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌ها و سرویس‌های کارمندی و وسایل نقلیه نیز صورت گرفته است.
قرار دادن محلول ضدعفونی در کنار دستگاه ‌های حضور و غیاب کارکنان و ورودی آسانسورها،  موافقت با مرخصی کارکنان دارای شرایط خاص،  تعطیلی سالن‌های مطالعه و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی جهت اجتناب از تجمع و انتقال از طریق تماس باکیبورد رایانه‌ها و میزهای مطالعه،  تمدید خودکار مهلت بازگشت کتب به امانت رفته جهت رفع لزوم مراجعه حضوری،  ملزم نمودن نیروهای خدماتی به استفاده مداوم از دستکش و ماسک و لوازم بهداشتی و تأکید بر رعایت دقیق نکات بهداشتی،  برگزاری چندین جلسه توجیهی راهکارهای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و برگزاری جلسات مهم و فوق العاده به‌صورت مجازی نیز در این مدت انجام شده است.
دکتر فرزین در پایان سخنانش بیان کرد: راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی دانشگاه و حضور و قدردانی مدیر مرکز بهداشت و درمان و مدیر روابط عمومی از قهرمانان صف مقدم مبارزه با کرونا در بیمارستان ولیعصر و اهدای گل بخش دیگری از اقدامات انجام شده است.
دکتر فرزین با آرزوی سلامتی و تندرستی برای یکایک همکاران دانشگاهی و تمامی هموطنان ارجمند از تمامی همکاران محترمی که با رعایت اصول اولیه و همکاری مداوم این ستاد را تاکنون در راه پیشگیری از این بیماری یاری رسانده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

آخرین ویرایش۲۱ اسفند ۱۳۹۸