همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

آیین بزرگداشت هفته کتاب و مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب دانشگاه

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۹ کد : ۲۵۸۱۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۳۵۴
همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت هفته کتاب و مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب دانشگاه بیرجند، چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تالار ولایت دانشگاه برگزار شد.
آیین بزرگداشت هفته کتاب و مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب دانشگاه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت هفته کتاب و مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب دانشگاه بیرجند، چهارشنبه 24 آبان‌ماه 1402 در تالار ولایت دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر حسین فرزانه‌پور؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، ضمن تبریک سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: امروزه کتاب و کتابخوانی از جایگاه و اهمیت بالایی در نظام اندیشگانی ما برخوردار است، در اهمیت کتاب همین بس که خداوند در قرآن کریم از طریق کتاب سخن می‌گوید :"اقرا باسم ربک الذى خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربک الاکرم، الذى علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم"
وی افزود : این مسئله بیانگر این است که خداوند انسان را از طریق قلم، کتاب و خواندن مورد خطاب قرار می‌دهد و کتاب دریچه‌ای است به سوی سعادت و تکامل؛ منشأ دانایی است و تبلور نظام اندیشه‌ای بشر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ادامه بیان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی علی رغم فضای مجازی و انقلاب دیجیتال، هنوز عروس عرصه دانش "کتاب"می‌باشد و ما باید به کتاب بها دهیم و نگذاریم کتاب به غربت و مظلومیت گرفتار شود.
دکتر فرزانه پور ضمن اشاره به کتابخانه‌های بزرگ دانشگاه بیرجند در پردیس شوکت آباد و پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بیان کرد: از کتابخانه‌های دانشگاه تاکنون استقبال خوبی انجام شده و امیدواریم که این جلسات زمینه‌ای برای اقبال بیشتر همه مردم و به خصوص جوانان، برای آشتی با کتاب و کتابخوانی باشد.
علی فرخنده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ابتدای صحبت خود با اشاره به شعار محوری امسال"آینده خواندنی است" بیان داشت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم بحث نشر و یکی از دغدغه‌های ما بحث واردات کاغذ بوده است. 
وی در ادامه گفت: امسال بیش از حدود ۷۵ هزار تن کاغذ برای اولین بار در کشور تولید و جشن بی‌نیازی کاغذ در دولت سیزدهم محقق شد و تمام کتب درسی کشور بدون نیاز به خارج با تولید داخل به چاپ رسید که یک حرکت موفقیت آمیز در حمایت از کتاب و نشر به شمار می‌آید.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور محترم به استان ما، ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه‌های استان و ۱۰ میلیارد تومان ویژه توسعه نهبندان - سربیشه در حوزه کتابخانه تعلق گرفته است و تمام تلاش ما این است که سطح سرانه و کیفیت مطالعه را ارتقا دهیم.
فرخنده به اتفاق خوبی که در حوزه چاپ و نشر کتب دفاع مقدس در استان افتاده است اشاره کرد و افزود: حدود ۶۰ عنوان کتاب در دستور کار سازمان قرار گرفته است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب شهدای هنرمند استان خراسان جنوبی را با عنوان هنر مردان خدا به چاپ رساند. در این کتاب سرگذشت و سیره ۲۵ شهید استان نگارش شده است. 
در ادامه مراسم سید محمد رضا طالبی. معاون سیاسی ،امنیتی واجتماعی استانداری نیز به سرانه نامطلوب مطالعه در استان اشاره کرد و گفت: برای افزودن سرانه مطالعه بایستی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج داد.
وی در ادامه به بیان راهکارهای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از جمله،
تامین منابع و ایجاد انگیزه، ایجاد خانه‌های کتاب و کتابخانه، حمایت از نویسندگان و اهل قلم متعهد، تنوع و نوآوری و جذابیت در فعالیت‌های کتابخوانی، حمایت از ناشران و مولفان، ایجاد انگیزه و علاقه به مطالعه ،ارائه آموزش‌های لازم برای مطالعه گروهی و انفرادی و اعمال سیاست‌های تشویقی برای کتابخوانی اشاره کرد.
دکتر محمد بهنام فرد عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، ضمن گرامی‌داشت هفته کتاب و اعلام کسب رتبه دوم کشور توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی بیان داشت: به لحاظ نظری و فرهنگی کتاب در فرهنگ ما جایگاه بالایی دارد و یکی از معانی کتاب در فرهنگ اسلام، خود قرآن است، چون قرآن معجزه پیامبر اکرم (ص) و نمونه اعلای یک کتاب است . 
دکتر بهنام فرد گفت: ارزش انسان به فکر اوست، که از آن به قلم و کتاب تعبیر می‌شود و فرق انسان با حیوان، در نطق اوست و منظور از نطق، نطقی است که ریشه در فکر و اندیشه دارد و اگر سخن ارزشی دارد به خاطر اندیشه است.
وی به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، «العلمُ صیدٌ‌ و الکتابةُ قیدٌ»اشاره کرد و افزود: علم را باید صید کرد و کتابت و نوشتن، آن فن و دامی است که صید را شکار می‌کند. 
در پایان مراسم اجرای موسیقی محلی، سرود و تجلیل از فعالان کتاب دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۲۷ آبان ۱۴۰۲