معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری :

خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی

۰۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۱۲۳۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۱۹۳
معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با موضوع تببین وضعیت آموزش عالی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی، گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی است و لازم است برای ارتقای کیفی آموزش عالی با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای استان اهتمام بیشتری شود.
خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر غلامحسین رحیمی با اشاره به اینکه ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در این زمینه ارتقای کیفی دانشگاه‌ها اولویت دارد، افزود: آموزش عالی در خراسان جنوبی رشد کمی زیادی داشته است و اکنون به ارتقای کیفی نیاز دارد.

هیچ یک از موسسات آموزشی تعطیل نمی‌شوند

وی با بیان اینکه توقف فعالیت هیج موسسه آموزش عالی فعال را در استان خراسان جنوبی نخواهیم داشت، ادامه داد: با تجدید ساماندهی همه دانشگاه‌ها به ادامه فعال خواهند پرداخت .
دکتر رحیمی با اشاره به اینکه در این بخش باید با ساماندهی از رشد کمی با کیفیت ضعیف جلوگیری و رشد کمی را متوقف کنیم، عنوان کرد: همچنین موسساتی که به تنهایی نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند با موسسه‌های قوی تجمیع می‌شوند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:  با الحاق به دانشگاه بزرگ این موسسات را در وضعیتی قرار می‌دهیم که ادامه کار آنها توجیه‌پذیر باشد.
وی گفت:  در ۱۰ سال اخیر روند ورود دانشجویان کاهشی بوده به طوری که نسبت به هشت سال قبل ۱.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور کمتر داریم.

تاکید بر ارتقای کیفی آموزش
وی با اعلام اینکه ارتقای کیفی در برخی رشته‌ها در سطح بین‌المللی در کنار کمیت نام‌آور بوده است یادآور شد: در خراسان جنوبی موسساتی داشتیم که تعطیل شده هرچند کوچک بوده اما نباید این مشکل ایجاد می‌شد و دلیل اصلی آن نبود بررسی در جای‌گذاری درست بوده است.

وی با تاکید به اینکه هیچ دانشگاه و مرکز آموزش عالی تعطیل نخواهد شد، افزود: سعی می‌کنیم در نوع وابستگی‌ها در شهرستان‌های فردوس، قاینات و سرایان اقدام کنیم که ممکن است چند رشته را متوقف و موسسه را فعال نگاه داریم.

ایجاد پژوهشکده انار و زرشک در خراسان جنوبی

معاون وزیر علوم اظهار کرد:  ظرفیت‌های خوبی در خراسان جنوبی برای ایجاد مراکز پژوهشی همچون انار و زرشک وجود دارد اما لازمه آن متقاضی بودن کشاورزان و همراهی در این زمینه است.
دکتر رحیمی تاکید کرد: پژوهشکده دو رویه علمی و بازار تولید دارد و اگر در استان تولیدکننده انار و زرشک و سازمان جهاد کشاورزی به خدمات این پژوهشکده نیاز نداشته باشد نیازی به تاسیس این پژوهشکده نیست و اگر این احساس نیاز باشد وزارت علوم آمادگی همکاری دارد.
دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: چند سال است که برنامه مهم وزارت علوم، مهارت‌آموزی و افزایش قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان است که در جامعه دانش و مهارت به کمک هم بیاید. 
دکتر رحیمی گفت: دانشگاه با مراکز فنی و حرفه‌ای قرارداد دارد و علاوه بر این مراکز و کانون‌هایی ایجاد شده که مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد و قبلا این کمبود وجود داشته که این برنامه رو به گسترش است.

آخرین ویرایش۰۷ دی ۱۳۹۹