همزمان با نخستین روز کاری سال جدید صورت گرفت:

دیدار نوروزی و تجدید میثاق دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با شهدای گمنام

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۳ کد : ۱۷۷۹۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۴۹۱
مراسم تجدید میثاق با شهدا و دید و بازدید نوروزی اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه به روال همه ساله پس از گذشت سه سال از همه گیری بیماری کرونا در اولین روز کاری سال جدید امروز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱  در جوار مزار شهید گمنام دانشگاه برگزار شد.
دیدار نوروزی و تجدید میثاق دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با شهدای گمنام

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم تجدید میثاق با شهدا و دید و بازدید نوروزی اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه پس از گذشت سه سال از همه گیری بیماری کرونا در اولین روز کاری سال جدید امروز یکشنبه 14 فروردین 1401  در جوار مزار شهید گمنام دانشگاه برگزار شد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با درود به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله العظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و گرامیداشت یاد و خاطر شهدا و امام شهدا و بزرگ معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامت و تندرستی برای مقام عظمای ولایت ناخدای بی بدیل کشتی انقلاب حکیم یگانه و رهبر فرزانه و تأیید و توفیق مضاعف برای خدمتگزاران به انقلاب اسلامی افزود: آغاز سال جدید و قرن جدید و فرارسیدن عید مهربانی‌ها و دوستی‌ها را به محضر تمامی همکاران ارجمند تبریک و تهنیت می‌گویم.
دکتر لامعی فصل طبیعت را فصل زایش، رویش و تحول و دگرگونی دانست که عید نوروز جز اعیاد ایران تمدنی بوده است چون دارای سنت های نیکویی بوده بعد از اسلام نیز مورد استقبال مسلمانان قرار گرفت و امروزه رنگ و بوی هویت ایرانی و اسلامی گرفته است. وی با تأکید بر گفته مقام معظم رهبری که سال 1401 سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است، گفت: وقتی به نامگذاری سال نگاه می‌کنیم حضرت امام خمینی(ره) در سال 1368 در جمع بسیجیان فرمودند؛"من فرزندان عزیزم را دعوت به جهاد علمی می‌کنم. در سال 1375 حضرت امام خامنه‌ای در دانشگاه امیرکبیر موضوع جنبش نرم افزاری علم را مطرح کردند و در سال 1381 در جمع روحانیون و فضلا موضوع جنبش نرم افزاری علم را منشور فرزانگی نام نهادند و و قتی که شعارهای سال را مورد واکاوی قرار می‌دهیم دو کلید واژه محوری فرهنگ و اقتصاد است. فرهنگ اهمیت آن به اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند من حاضرم جانم را فدای فرهنگ نمایم. فرهنگ به منزله خونی که در بدن جاری است و طراوت و شادابی را خلق می‌کند. وقتی که مدل‌های توسعه و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه  را نگاه می کنیم الگوهایی دارند که در رأس آن اقتصاد است که در ادامه قدرت نظامی، مدنیت و با فاصله بسیار زیاد موضوع سیاست قرار دارد از نگاه کشورهای غربی سیاست کالایی لوکس و تشریفاتی است و پایه و اساس اقتصاد است. ما هم در جهانی که قدرت تعیین کننده است و عدالت جایگاهی ندارد ناچاریم به دو محور اقتصاد و قدرت نظامی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. مخاطب فرمایش مقام معظم رهبری در سال 1401 ما دانشگاهیان و جامعه پژوهشگران هستند که امیدواریم به فرمایش ایشان عینیت ببخشیم و ما در دانشگاه بیرجند نگاه  شعاری به این فرموده نخواهیم داشت بلکه فرمانی است از سوی فرمانده که افسران و سربازان به این مهم لبیک خواهند گفت و برنامه های متنوعی برای این موضوع در معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری برنامه‌ریزی خواهد شد.
وی اعلام کرد؛ کشورهای مختلف بدون پژوهش، فناوری و علم گرایی راه بجایی نخواهند برد، اگر در زمانه ای معیار توسعه منابع زیرزمینی بوده است امروز کشوری موفق است که در عرصه تولید و فناوری گام بردارد که امیدواریم ماهم به نوبه خود به فرمایش رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم. اولین روز آموزشی ما مقارن شده است با ماه مبارک رمضان که این تقارن خجسته بیانگر بهار تزکیه و تعلیم است؛ دانشگاه بیرجند از امروز آموزش حضوری را آغاز نموده است که به تدریج از 20 فروردین دانشجویان مقطع دکتری و بعد از ماه مبارک رمضان دانشجویان کارشناسی ارشد به دانشگاه خواهند آمد و در ادامه براساس اولویت‌های دانشکده‌ها دانشجویان کارشناسی نیز در دانشگاه آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد.
وی به سه ضلع دانشگاه؛ اعضای هیأت علمی، یاوران علمی(کارمندان) و دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: با برگشت تدریجی دانشجویان شاهد طراوت و شادابی دانشگاه باشیم. دکتر لامعی از اعضای هیأت رئیسه و کارمندان پرتلاش حوزه دانشجویی و حوزه اداری و مالی که در ایام تعطیلات سنگ تمام گذاشتند تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد با همیاری، همفکری، تعامل و وفاق اهداف دانشگاه را پیش ببریم.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری با یاد شهدا فرارسیدن سال جدید را به تمامی حاضران در مراسم تبریک گفت. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تقارن ماه مبارک رمضان و سال جدید و حضور دانشجویان را به فال نیک گرفت و 12 فروردین روز جمهوری اسلامی را روز سرنوشت ساز نامید که از ابداعات امام فقیه و مجاهد و تیزبین این دستور همه پرسی را برای انتخاب نظام ارائه نمود تا خواسته مردم محقق شود و آنچنان روح و  فکر و دل مردم با ذهنیت و فکر امام خمینی(ره) یکسان شد که  بیش از 98 درصد از مردم به انقلاب اسلامی رای آری دادند. امام الگوی بزرگ آزادگی در جهان است و این انقلاب به قول مقام معظم رهبری بدون نام امام شناخته شده نیست.
مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: درباره ماه مبارک رمضان خطبه ای از امیرالمومنین(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است درباره فضایل ماه مبارک رمضان که ماه خدا به شما روی آور می‌شود این ماه همراه با برکت، رحمت و مغفرت است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید ماه رمضان برترین ماه در بین تمامی ماهها است و در این ماه دعوت شده اید به ضیافت الهی که بجاست به نحو صحیح و شایسته از آن استفاده کنیم.
در ادامه این خطبه آمده است؛ خدا را بخوانید با نیات صادقه و دلهای پاک خدا و از او بخواهید که به شما توفیق دهد تا بتوانید روزه بگیرید و کلام الله مجید را تلاوت نمایید. لازم است چشم، زبان، کلام، قلم و همراهی با نیازمندان را در این ماه داشته باشیم که اگر کسی نتواند از این زمان مهم بهره ببرد بسیار خسران کرده است. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه دعای ما هنگامی مؤثر خواهد بود که از کیفیت برخوردار باشد اینگونه سخن خود را با قرائت شعری به پایان برد:" می شود این رمضان موعد فردا باشد؟  آخرین ماه صیام غم آقا باشد؟ می شود در شب قدرش به جهان مژده دهند: که همین سال ظهور گل زهرا باشد.

آخرین ویرایش۱۴ فروردین ۱۴۰۱