در پژوهش مشترک بین دانشگاه بیرجند و آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛

استخراج DNA از سلول گیاهی

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۴ کد : ۴۱۲۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۱۹۸
در پژوهشی مشترک میان گروه زیست شناسی دانشگاه بیرجند و آموزش و پرورش خراسان جنوبی به روش علمی در آزمایشگاه زیست شناسی دانشگاه بیرجند " DNA "  از سلول گیاهی استخراج گردید.
استخراج DNA از سلول گیاهی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکترمریم مودی مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه بیرجند در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: در پژوهش مشترک صورت گرفته بین دانشگاه بیرجند و آموزش و پرورش خراسان جنوبی دانش آموزان استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه پس از دو هفته آموزش در آزمایشگاه های گروه زیست شناسی دانشگاه توانستند DNA را از سلول گیاهی استخراج نمایند.
دکتر مودی اظهار داشت: در این پژوهش مشترک به روش علمی DNA از سلول گیاهی استخراج گردید و دانش آموزان با این روش آشنا شدند.
مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری اولین دوره مسابقه کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازشناختی اشاره کرد و بیان داشت: از مراحل این پژوهش توسط روابط عمومی دانشگاه کلیپی آموزشی به مدت سه دقیقه به زبان انگلیسی و فارسی جهت حضور خراسان جنوبی در این مسابقات تهیه گردید.
وی استخراج DNA از سلول گیاهی را یکی از مدرن ترین بخشهای زیست شناسی دانست که در مهندسی ژنتیک گیاهی و جانوری و موارد پزشکی استفاده می شود.
دکتر مودی در توضیح این پژوهش عنوان کرد: با استخراج و تغییر DNA  و تولید ژنی خاص می توان محصولات کشاورزی مقاوم درمقابل آفات و مواد شیمیایی تولید نمود.
DNA ماکرو مولکولی است که مهم ترین نقش آن انتقال اطلاعات وراثی است و در مهندسی ژنتیک حیوانات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان در همسان سازی و یکسان سازی حیوانات از آن بهره برد. استخراج DNA اولین گام در تولید داروها است که از این جمله هورمن های رشد و برخی از داروهای شیمیایی از این طریق تولید می شوند.

آخرین ویرایش۲۶ تیر ۱۳۹۸