معرفی طرح پژوهشی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه (CIRAD)

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۸۰۳۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۶۸۲
طرح پژوهشی دکتر سیده عاطفه حسینی عضو هیأت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل فرانسه (CIRAD) معرفی شد.
معرفی طرح پژوهشی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه (CIRAD)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، طرح پژوهشی دکتر سیده عاطفه حسینی عضو هیأت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر، موفق به دریافت گرنت پژوهشی از مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل کشور فرانسه (CIRAD) گردید.
طرح پژوهشی مذکور با عنوان بررسی تنوع جمنی ویروس‌ها در ایران به صورت مشترک با دانشگاه Montpellier  کشور فرانسه انجام خواهد شد.
مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه (CIRAD) یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر با تمرکز بر روی توسعه تحقیقات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه می‌باشد.
لازم به ذکر است؛ 150 طرح از دانشگاه‌های معتبر دنیا به این مرکز تحقیقاتی ارسال شده است که از میان آنها طرح‌ عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.
دانشگاه Montpellier  کشور فرانسه  این پروژه تحقیقاتی را یک سرمایه‌گذاری استراتژیک برای آینده و اولین قدم در این جهت نام برده است و ابراز امیدوراری کرده  است که این پروژه باعث ایجاد همکاری طولانی مدت و با کیفیت تحقیقاتی بین محققان UMR BGPI و دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند شود.
دکتر حسینی در توضیح این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: جمنی ویروس‌ها از مخرب‌ترین ویروس‌های گیاهی در بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی در سراسر دنیا می‌باشند، اخیراً گونه‌های جدیدی از ویروس در اروپا ظاهر شده‌اند اما بروز آن‌ها از خاورمیانه و ایران ناشناخته است، تحقیق حاضر به شناسایی گونه‌های نوظهور در ایران و نیز تهیه نقشه پراکنش  آن در مزارع ایران خواهد پرداخت. همچنین در این طرح روش‌های نوین پیشگیری و کاهش خسارت آنها بررسی می‌گردد.

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹