آغاز آئین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۴۳۳۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۵۵۲
آئین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران امروز پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ بصورت مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آغاز آئین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به پژوهشگران حاضر در این همایش علمی و تشکر از تمامی برگزار کنندگان این همایش گفت: به همت همکاران دانشکده هنر سه دوره از این همایش علمی در دانشگاه بیرجند برگزار شده است. 
دکتر خامسان به تلاش و نقش پژوهشگران این رشته در آبادانی کشور اشاره کرد و افزود: شناسایی ریشه و هویت ما از کارکردهای این رشته است.
وی ابراز امیدواری کرد نتایج این همایش به تعمیق هویت ایرانی و اسلامی در نسل جوان کمک کند و در آینده شاهد برگزاری این همایش در دانشگاه بیرجند باشیم.
دکتر اسماعیلی جلودار، رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران به نقش محوری و کلیدی این رشته و پتانسیل‌های بالای کشور و لزوم توجه ویژه به  این رشته اشاره کرد و گفت: واقعیت باستان‌شناسی باید کمک کننده به ساختار سیاسی و فرهنگی کشور باشد و انتظار نسل جدید باستان شناسان رشد و بالندگی این رشته است.
رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران گفت: باستان‌شناسی در بخش‌های مختلف وارد عرصه شده است و برنامه‌ریزان باید نگاه ویژه‌ای با توجه به تأثیرگذاری این رشته داشته باشند.
وی گفت: استفاده از پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی این رشته در زندگی روزمره مردم تأثیرگذار است. با تغییر نگاه به این رشته و توجه ویژه به آن و اعتماد به باستان‌شناسان دیگر شاهد خسران و زیان نخواهیم بود و شاهد رشد و بالندگی و پویایی فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.
وی در پایان از رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده هنر و دبیران این همایش که در شرایط کنونی نسبت به برگزاری این همایش اقدام نموده‌اند تشکر و قدردانی کرد.
دیگر سخنران آئین افتتاحیه این همایش ملی دکتر حسین بارانی، رئیس دانشکده هنر با خیرمقدم به پژوهشگران حاضر در همایش گفت: تاکنون گروه باستان‌شناسی و تمامی همکاران دانشکده هنر تداوم بخش برگزاری این همایش بوده‌اند و این پرچم را برافراشته نگاه داشته‌اند. وی به پیشینه این همایش پرداخت و با خداقوت به دبیران همایش افزود: ماهیت رشته باستان‌شناسی و گرایش باستان‌سنجی و ارتباط این گرایش با دیگر رشته‌ها می‌تواند به اعتلای این رشته بیافزاید. رئیس دانشکده هنر ابراز امیدواری کرد نتایج و دستاوردهای پژوهشی این همایش فرصتی برای دانشجویان و پژوهشگران این رشته ایجاد نماید تا از آخرین نتایج و دستاوردهای علمی آگاه شوند.
دکتر سامان فرزین، دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران با قدردانی از همه تلاشگران این عرصه علی الخصوص همکاران این گروه و دبیران همایش از ابتدا تاکنون، گفت: همایش ملی باستان‌شناسی ایران هر دوسال برگزار شده است و تاکنون سه دوره آن در بیرجند و دو دوره در تهران و مشهد برگزار شده است.
دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران با برشمردن اقدامات صورت گرفته برای برگزاری هرچه بهتر این همایش علمی، گفت: از اردیبهشت 1399 با برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری همایش آغاز شد. وی به دریافت 130 مقاله علمی از پژوهشگران سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: از مقالات دریافتی پس از داوری توسط داوران 71 مقاله پذیرش قطعی شد و در کتاب مجموعه مقالات منتشر گردید.
وی افزود: این همایش از معدود همایش‌های است که بصورت مداوم برای مبادلات علمی جدید و بیان تجربیات برای ارتقای علمی کشور برگزار می‌شود. دکتر فرزین در پایان از حمایت‌های رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده هنر، دبیر علمی همایش و اعضای هیأت علمی این دانشکده تشکر و قدردانی کرد.
این همایش دارای چهار پنل است که پس از آئین افتتاحیه پنل اول با عنوان پیش از تاریخ با دبیری دکتر میثم نیکزاد آغاز شد. پنل دوران تاریخی، دوران اسلامی و باستان شناسی و علوم میان رشته ای سه پنل دیگر این همایش یکروزه است.

آخرین ویرایش۱۸ شهریور ۱۴۰۰