توسط دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۸۷۳۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۱۱
آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه بیرجند برگزار شد. دکتر امینی‌فرد، دبیر این همایش با اعلام اینکه گروه علوم مهندسی باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی را در تاریخ های 4 و 5 خرداد 1401 برگزار می‌نماید، گفت: کشور ایران دارای چهار اقلیم متفاوت و خاص است و با داشتن 3 میلیون هکتار زیرکشت و تولید 24 میلیون تن محصولات باغی یکی از 10 کشور برتر در تولید محصولات باغی دنیا است. عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، سطح زیر کشت محصولات باغی کشور را 18 درصد ذکر کرد  که 20 درصد محصولات کشاورزی کشور مربوط به محصولات باغی است و مزیت محصولات باغی این است که 52 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی مربوط به محصولات باغی است. وی گفت: در سال 1400 بیش از 6 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که بیش از 50 درصد این محصولات باغی بود که این محصولات  به بیش از 30 کشور جهان صادرات می شود و با توجه به این مزیتها با برنامه ریزی صحیحی بخش باغبانی می تواند جایگزین بخش نفتی کشور شود. دبیر همایش افزود: استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور به لحاظ باغبانی دارای محصولات استراتژیک خاصی همچون زعفران، زرشک، عناب، پسته، انار و گل نرگس است بطوری که در تولید زرشک و عناب مقام اول و زعفران مقام دوم کشور را داریم و با توجه به محصولات سازگار یکی از استانهای مورد توجه محصولات باغی است. دکتر امینی‌فرد با اشاره به اینکه وظیفه دانشگاه بیرجند بعنوان نگین آموزش عالی شرق کشور ایجاب می‌کرد این  همایش علمی را برنامه ریزی و اجرا کند، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش بتوانیم پیشرفت‌های بیشتری در زمینه تحقیقات و طرح های فناورانه و کاربردی در محصولات استراتژیک استان داشته باشیم.
دکتر لامعی، سرپرست دانشگاه بیرجند با تشکر ویژه از برگزارکنندگان فرهیخته و اندیشمند این همایش ملی، گفت: خراسان جنوبی بعنوان سومین استان پهناور کشور در زمینه‌های علمی و فرهنگی دارای قدمتی عظیم است و وقتی به تاریخ استان نگاه می‌کنیم با اندیشمندان و فرهیختگانی بزرگی همچون عبدالعلی بیرجندی، ابن حسام خوسفی و حکیم نزاری برخورد می‌کنیم. 
وی با اعلام اینکه در دوره معاصر استان خراسان جنوبی به مرکز پدران علم و اندیشه و قطب دانشگاهی شرق کشور معروف است، گفت: امروز در استان خراسان جنوبی قریب به 40 هزار دانشجو و 948 استاد داریم که تمامی مراکز علمی استان از برکت، ثمره و کوشش دانشگاه بیرجند بعنوان میراث دار مدرسه شوکتیه تاسیس شده‌اند. وی افزود: علاوه بر بعد علمی در حوزه فرهنگ و دین نیز استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند پیشتاز است و علمای بزرگی از مهد حوزه ها و علوم دینی برخاسته‌اند. سرپرست دانشگاه بیرجند با اعلام این موضوع که دانشگاه بیرجند در حوزه پژوهشی و در سایه تلاش و کوشش خانواده بزرگ دانشگاه به موقعیتی رسیده است که علاوه بر سطح ملی بعنوان مرجع دیپلماسی علمی و فرهنگی در سطح بین الملل مطرح شود، گفت: در عرصه پژوهشی بیش از 450 اثر پژوهشی در دانشگاه بیرجند تولید شده است و با توجه به برنامه 5 ساله دانشگاه و در افق 1404 بعنوان 20 دانشگاه برتر کشور و مرجع تولید علم، فناوری و جامعه محوری معرفی خواهد شد.
وی به انعقاد تفاهم نامه ها با کشورهای اروپایی و آسیایی و اقدامات صورت گرفته در ایجاد شرکتهای دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در آغازین ماه های سال جاری منویات مقام معظم رهبری را با برگزاری این همایش عملیاتی کردند.
دکتر مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با برشمردن ویژگی ها و قابلیت‌های استان خراسان جنوبی  و  اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور رتبه برتر دارد گفت: استان خراسان جنوبی از معدود استانهایی است که در باغبانی از زراعت پیشی گرفته است که نشاندهنده حرکت درست در مسیر محصولات کم آب بر و اقتصادی است. وی به رابطه تنگاتنگ علمی با دانشگاه بیرجند برای تحقق شعار سال در حوزه دانش بنیان پرداخت و گفت: امروزه کشور نیاز به امنیت غذایی دارد و قدرت غذا در حال تبدیل به اقتدار شده است. دکتر جعفری اقتدار غذایی را مهم تر از اقتدار نظامی دانست و افزود: مهم است جایگاه ویژه‌ای برای اقتدار غذایی در نظر گرفته شود و لازم است با کمک پژوهش‌ها در حوزه تولید و فرآوری محصولات ورود کنیم. رئیس جهاد کشاورزی استان با تأکید بر پهنه بندی حوزه کشاورزی و الگوی کشت متناسب با بازار، بیان داشت: جایگاه صادرات و دیپلماسی غذا و توجه به محصولات برای رقابت و تولید با ذائقه جهانی با کمک فناوری و پژوهشگران محقق می‌شود.
وی با تأکید بر توجه هرچه بیشتر به حوزه کشاورزی قراردادی و سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری و بهره‌وری آب ، ادامه داد: در حوزه محصولات باغبانی لازم است اساتید دانشگاه‌ها در روشهای جدید فرآوری دو محصول آنغوزه و زرشک ورود نمایند.
در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش دکتر لطفعلی ناصری نائب رئیس انجمن باغبانی کشور با اعلام دریافت بالغ بر 100 مقاله در این همایش، به فیزیولوژی پس از برداشت و دامنه وسیع آن پرداخت و گفت: 30 درصد محصولات باغی در ایران ضایعات دارد که باعث هدر رفت مواد غذایی می شود.
وی انجمن علوم باغبانی ایران را یک نهاد اجتماعی و متعلق به تمام افرادی که در باغبانی فعالیت می‌کنند دانست و اعلام کرد: انجمن باید بخشی از جامعه مدنی باشد و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.
دکتر جهانی رئیس دانشکده کشاورزی با قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری این همایش علمی گفت: امیدواریم نتایج کاربردی این همایش بتواند با ایجاد راه‌کارهای جدید در جهت گسترش دامنه علم مؤثر باشد. دکتر جهانی با اعلام اینکه معمولاً تحقیقات کاربردی در جهت رفع مشکلات کشور و منطقه موثر می باشد.، ادامه داد: باغبانی یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است و کشاورزی زیرساخت تولید دانش بنیان، اشتغال و کارآفرینی و برطرف کننده تهدیدات جدی امنیت غذایی است . وی ابراز داشت: کشاورزی دانش بنیان اگر متکی بر فناوری و دانش روز باشد می تواند در جهت تامین امنیت غذایی نقش مهمی ایفا نماید.  وی تأکید کرد: لازم است در جهت تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی با درآمد بیشتر و نیاز آبی کمتر گام های موثری برداشته شود . در خراسان جنوبی کمبود آب یکی از عوامل تهدید کننده تولید محصولات کشاورزی است که با تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی با درامد بیشتر و نیاز آبی کمتر این مشکل رفع می شود.
وی افزود: در خراسان جنوبی زرشک و عناب، زعفران و انار دارای پتانسیل های خوبی هستند و  برای حل مسأله خام فروشی لازم است به سمت فرآوری حرکت نماییم تا علاوه بر سود تولید کننده  ارزآوری بیشتری برای کشور حاصل شود.
وی ضمن معرفی دانشکده کشاورزی به تعامل خوب این دانشکده با سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات پرداخت و گفت: دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند پایان نامه‌ها و تحقیقات خود را در جهت رفع مشکلات حوزه کشاورزی استان برنامه ریزی کرده است.
نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی با حضور پژوهشگرانی از سراسر کشور در تاریخ‌های 4 و 5 خرداد 1401 بصورت مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۰۴ خرداد ۱۴۰۱