عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند؛ سخنران کلیدی پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵ کد : ۲۰۰۹۹ اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۰۲
پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی (Fifth National and International Congress on Flower and Ornamental Plants) از ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۱ در دانشگاه شیراز برگزار گردید.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند؛ سخنران کلیدی پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، با سخنرانی کلیدی دکتر خلیل‌نژاد عضو هیأت علمی دانشکده هنر پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی (Fifth National and International Congress on Flower and Ornamental Plants) برگزار شد.
نماد این کنگره باغ‌ ایرانی بود و لذا دکتر سیدمحمدرضا خلیل‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده هنر به عنوان سخنران کلیدی و به دعوت دانشگاه شیراز در این کنگره سخنرانی نمود. عنوان سخنرانی ایشان تلفیق گیاهان مثمر و زینتی در طراحی منظر شهری با نگاهی به تجربه باغ ایرانی بود.
در دهه‌های اخیر توجه به کاشت و توسعه گیاهان مثمر در فضاهای شهری گسترش روزافزونی داشته و بسیاری از مدیران شهری، متخصصان و مجریان منظر شهری تحت تاثیر اندیشه متاثر از کشاورزی شهری، کاشت گیاهان مثمر را در فضاهای سبز شهری گسترش داده‌اند. در ایران مقام معظّم رهبری (مدّظلّه‌العالی) در سال‌های اخیر و با هدف فرهنگ‌سازی کاشت درختان مثمر در فضای سبز شهری، روز درختکاری اقدام به غرس درختان میوه می‌نمایند.
دکتر خلیل‌نژاد با بررسی جدیدترین مکتوبات علمی در این حوزه سعی نموده است چارچوب معینی را برای چگونگی تلفیق گیاهان مثمر و زینتی در منظر شهری مهیا نماید. وی در این سخنرانی مطرح نمود که به دلیل ماهیت متنوع و پیچیده منظر شهری و وابستگی توسعه گیاهان مثمر به انگیزه‌های کاشت، گوناگونی سایت‌های شهری، و امکان‌پذیری تلفیق در مقیاس‌های چندگانه کلیدی‌ترین نکته در تلفیق، ساخت برآیندی از مجموع شرایط متاثر از پارامترهای تاثیرگذار شامل سایت، افراد پرورش‌دهنده، محرّک‌های انگیزشی‌‌، زیرساخت فضایی، و مقیاس تلفیق است که پارک‌های شهری با دسترسی عمومی یکی از این فضاهاست. تجربیات شخصی دکتر خلیل‌نژاد در بازدید از برخی پارک‌های مدرن اروپا و مقایسه تطبیقی آن با باغ‌های ایرانی نشان می‌دهد تلفیق گیاهان مثمر در پارک‌های شهری متضمن توجه به اصولی مانند زون‌بندی، منظر چندعملکردی، نظام دسترسی، دیدهای باز، منظرسازی رسمی، باغ‌های موضوعی، شخصیت کشاورزی و حفظ خاطره منظر است. تجربه مطالعاتی و پژوهشی ایشان حاکی از آن است که برخی از ویژگی‌های باغ ایرانی نشان‌دهنده توجه باغسازان سنتی ایرانی به بسیاری از ابعاد طراحی منظر مثمر در مقیاس‌های بومی و محلی بوده که نگرش جدیدی به باغ ایرانی را پیش روی معماران منظر جهت استخراج ایده‌های طراحی منظر کشاورزی قرار می‌دهد.
همکاران هیات علمی و دانشجویان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنگره و سخنرانان کلیدی آن به وب‌سایت کنگره https://www.isopcongress.ir/fa/ مراجعه نمایند.
همچنین کتاب مجموعه خلاصه مقالات کنگره از این لینک https://www.isopcongress.ir/fa/news.php?rid=53 قابل دریافت است.

آخرین ویرایش۲۷ شهریور ۱۴۰۱