بازدید معاون وزیر علوم از پروژه‌ها و مجموعه‌های خوابگاهی و فضاهای ورزشی دانشگاه بیرجند

۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۷ کد : ۲۲۸۳۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۷۶
دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان صبح روز جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ و دکتر عباس قربانی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان و رضا حمیدی، مشاور رسانه‌ای سازمان امور دانشجویان با همراهی دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و اعضای هیئت رئیسه از پروژه‌های در حال احداث، خوابگاههای دانشجویی، سلف سرویس مرکزی و فضاهای ورزشی دانشگاه بیرجند بازدید کرد.
بازدید معاون وزیر علوم از پروژه‌ها و مجموعه‌های خوابگاهی و فضاهای ورزشی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه بیرجند طلایه دار حوزه علم و دانش در شرق کشور است، افزود: دانشگاه بیرجند پیشرفت‌های خوبی داشته و جزء دانشگاه‌های بسیار خوب کشور است.
دکتر داداش‌پور درباره کمبود‌های دانشگاه بیرجند در حوزه‌های خوابگاهی، سلف سرویس، فضاهای ورزشی و زیرساختی گفت: طی بازدیدی که امروز از دانشگاه بیرجند صورت گرفت، این کمبود‌ها احصاء شد و با توجه به کمبود اعتبارات، براساس اولویت‌ها برای رفع آن برنامه‌ریزی خواهد شد.
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه ساخت خوابگاه‌های متأهلی در کل کشور فراموش شده بود و اگر قانون جوانی جمعیت و تأکیدات دولت سیزدهم برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی نبود، این موضوع اساساً از دستور کار دانشگاه‌ها هم خارج شده بود، گفت: تا سال قبل فقط ۱۷ دانشگاه کشور در حوزه ساخت خوابگاه متأهلی یک سری خوابگاه‌هایی را داشتند و حدود ۱۳ درصد دانشگاه‌های ما درگیر خوابگاه متاهلی بودند.
وی با بیان اینکه ساخت خوابگاه متأهلی در دانشگاه‌ها منابع قابل توجهی لازم دارد، گفت: در قانون جوانی جمعیت برای تأمین منابع اعتباری این مهم به سه منبع مالی اشاره شده و دانشگاه‌ها هم مکلف شدند که ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها، ۱۰ درصد از تملک دارایی‌ها و منابع بانکی می‌تواند محل تامین منابع مالی باشد، اما این مهم در زمان کوتاه امکان پذیر نیست چراکه نیازمند منابع مالی زیاد است.
وی با اشاره به اینکه مجلس امسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی در نظر گرفته است که عدد بزرگی نیست و انتظار نمی‌رود که با این عدد‌ها اتفاق خاصی در ساخت خوابگاه‌های متاهلی رخ بدهد، اظهارداشت: چنانچه خیرین، منابع اعتباری بانک‌ها و حمایت‌های دولت نباشد، امکان ساخت خوابگاه متاهلی به اندازه نیاز دانشگاه‌های کشور وجود ندارد.
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند ۲۴۳۳ نفر دانشجوی متاهل دارد که بخشی از آن‌ها بومی هستند و مابقی نیازمند تامین خوابگاه متاهلی، گفت: تامین منابع مالی ساخت این حجم از خوابگاه دانشجویی به سادگی امکان پذیر نیست.

۸۷ هزار تقاضای موثر خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد
دکتر دادش پور با بیان اینکه منابع مالی و تملک دارایی دانشگاه‌ها هم آنقدر بالا نیست که پاسخگوی ساخت این حجم خوابگاه متاهلی باشد، لذا دانشگاه باید به اندازه توان خودش کار ساخت را شروع کند و منتظر کار بزرگ باشد، افزود: تنها منبع ممکن که می‌تواند ظرفیت سازی کند و به دانشگاه‌ها در بحث ساخت خوابگاه متاهلی کمک کند، خیرین هستند.
وی با بیان اینکه ۸۷ هزار تقاضای موثر خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، افزود: احداث ۸۷ هزار واحد خوابگاهی برای دانشجویان متاهل حداقل ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که یک و نیم برابر بیش از بودجه کل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور است.
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سعی شده با استفاده از منابعی موجود و مشکلاتی که وجود دارد، در حوزه سلامت روان و جسم دانشجویان اقداماتی را انجام دهیم، گفت: امسال چهار المپیاد ورزشی را برگزار کردیم که در هیچ دوره‌ای برگزار نشده بود.
وی با بیان اینکه تمرکز بر روی بحث مشاوره است و سعی شده که اتاق‌های مشاوره را به داخل خوابگاه‌ها منتقل کنیم، افزود: در حوزه دانشجویان نیز اقداماتی خوبی صورت گرفته و سعی شده جذب دانشجوی بین المللی در دستور کار قرار گیرد.
وی با توجه به کمبود‌ها و مشکلاتی که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد از بودجه سازمان امور دانشجویان راضی نیستیم چراکه منابع بسیار محدود و چالش‌ها و مشکلات در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه همه مجموعه وزارت علوم تلاش دارد تا بودجه وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان افزایش پیدا کند، گفت: متأسفانه دولت قبل در حوزه آموزش عالی کشور بدهی‌های زیاد و سنگینی را در دانشگاه‌ها گذاشت و باعث شد تا بخشی از تلاش و انرژی ما صرف تامین بدهی‌های دولت قبل باشد.
دکتر دادش پور گفت: مهمترین اولویت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تقویت حوزه ورزشی و مشاوره‌ای و جذب دانشجویان بین المللی است.
همچنین  دکتر احمد لامعی‌گیو،  رئیس دانشگاه بیرجند در حاشیه بازدید معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از دانشگاه بیرجند در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند، افزود: حدود چهار هزار دانشجوی دانشگاه بیرجند در ۱۶ مجموعه خوابگاهی داخل و خارج دانشگاه سکونت دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی دانشگاه‌های خراسان جنوبی در زمینه تامین خوابگاه است، اظهارداشت: دانشگاه بیرجند در حوزه خوابگاه مجردی مشکلی ندارد، اما از ۲۴۰۰ دانشجوی متأهل این دانشگاه تنها ۲۰ دانشجو خوابگاه دارند.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار وزارت علوم است، افزود: دانشگاه بیرجند در حال حاضر به ۱۵۰۰ واحد خوابگاهی متاهلی دانشجویی و ۵۰۰ واحد هم برای هیات علمی و کارمندی نیاز دارد.
دکتر لامعی‌گیو گفت: همچنین در حال حاضر دو بلوک خوابگاهی به همت خیرین در دانشگاه بیرجند در حال ساخت است که برای تکمیل این‌ خوابگاه‌ها و خوابگاه‌های متأهلی جدید نیازمند یازی خیرین هستیم.

آخرین ویرایش۳۰ بهمن ۱۴۰۱