شرح وظایف
شرح وظایف مشاوران دانشگاهها در امور زنان و خانواده:
در راستای همگرایی و هماهنگی در برنامه های مرتبط با حوزه زنان و خانواده ، اعضای محترم هیات علمی ، کارکنان غیر هیات علمی و دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و با توجه به اسناد بالادستی مرتبط با ارتقای مشارکت زنان در آموزش عالی مصوب شوای انقلاب فرهنگی و سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری اهداف کلان و وظایف مشاوران این حوزه در دانشگاهها به شرح زیر ابلاغ میشود:
اهداف:
- تحقق ایجاد فرصتهای عادلانه در نظام سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریتی آموزش عالی
- افزایش مشارکت فعال زنان در توسعه علمی کشور
- ارتقاء کیفیت زندگی و ایجاد بالندگی علمی و اجرایی بانوان دانشگاهی
شرح وظایف مشاوران دانشگاه ها:
-
تنظیم برنامه بر اساس سیاست های ابلاغی و اسناد بالادستی و دریافت سیاست ها و برنامه ها از سناد وزارت
-
مشارکت فعال در شبکه مشاوران حوزه زنان و خانواده دانشگاه های کشور و ارائه گزارش های پیشرفت دوره ای به روسای دانشگاه ها و دفتر مشاور وزیر در امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
-
هماهنگی و همکاری با بخشهای مختلف ستادی و سازمانی و ارائه پیشنهادات لازم به معاونین و مدیران دانشگاه در جهت حمایت از برنامه ها در راستای بهبود سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی زنان و کاهش مشکلات آنان.
-
نیازسنجی های دوره ای به منظور شناسایی مشکلات و چالش های موجود در حوزه زنان اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان
-
ارتقای دانش و مهارتهای ارتباطی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی با برگزاری کارگاهها و دوره های توانمند سازی.
-
ارتباط مستمر با کارگروه بانوان و خانواده استانداری به منظور مشارکت در برنامه ریزی و سیاستگذاری منطقه ای و استانی.
-
۱۵- معرفی توانمندی ها و دستاوردهای زنان در حوزه های علم و آموزش.
-
راه اندازی بانک اطلاعاتی اعضای هیأت علمی زن به منظور تحلیل وضعیت علمی، پژوهشی و اجرایی آنها.
-
تلاش در جهت شفاف سازی، تسهیل و اجرای قوانین و مقررات مربوط به زنان و بررسی پیامدهای مرتبط با آن قوانین..
- برنامه ریزی به منظور ارتقای کیفیت سلامت و زندگی زنان دانشگاهی(دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان).