اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

۳۱ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۱ کد : ۲۸۳۷۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۲۰
همایش ملی فلسفه برای کودکان برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه بیرجند با همکاری دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی علوم انسانی در ۲۸ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. 
اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر مرتضی مزگی نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و  دبیر همایش در نشست خبری این همایش ملی، به ماهیت بین رشته‌ای همایش ملی فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت: اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان کشور  میان رشته‌های فلسفه، روان شناسی، علوم تربیتی و ادبیات کودک و با تلفیق این دانش‌ها در کنار هم به شدت بر رویه آموزشی در جهت ارتقای مدل آموزش  اثر می‌گذارد به‌گونه‌ای که دانش آموزان قادر به تجزیه و تحلیل انتقادی شوند و آنچه آموخته‌اند را فراتر از کلاس درس به کار بردند.
دکتر مزگی نژاد بیان کرد: فلسفه برای کودکان دست کشیدن از آموزش مستقیم دانش و روی آوردن به تبادل ایده‌های خودجوش (‏و رضایت‌بخش)‏ جهت بررسی آزادانه ایده‌ها است. فلسفه برای کودکان  روشی فعال برای تفکر عمیق در پاسخ به پرسش‌های پیچیده زندگی به شیوه‌ای منطقی و اندیشمندانه است.
وی افزود: در ایران هم چند دهه‌ای است که فلسفه برای کودکان هم به صورت پژوهش و هم آموزش وارد شده است.
دکتر مزگی نژاد به بیان تعریف فلسفه برای کودکان پرداخت و گفت: فلسفه برای کودکان که به اختصار فبک نامیده می‌شود لزوماً اشاره به داشته‌های فلسفه ندارد بلکه یک روش و شیوه تفکر و اندیشیدن است.
وی در توضیح هدف برگزاری این همایش افزود: هدف فلسفه برای کودکان این است که به کودکان آموزش داده شود که خودشان فکر کنند و انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. این روش با واداشتن کودکان به فکر کردن پیرامون روش بحث کردن و تفکر مستقل درمورد مسائل مهم، توانایی استدلال و قضاوت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این فرآیند کودکان را تشویق می‌کند تا استدلال انتقادی و مهارت‌های تفکر خلاق را از طریق گفتگوی گروهی که توسط مربی آن‌ها تسهیل می‌شود، پرورش دهند.
دبیر همایش بیان کرد: اهداف فلسفه برای کودکان به دو دسته میانی و نهایی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین هدف نهایی بهبود تفکر انتقادی برای تصمیم گیری و قضاوت دقیق‌تر است و تفکر خلاق، گروهی، همدلانه یا مراقبتی از اهداف میانی است. 
ایشان شش محور اصلی همایش را ادبیات علوم تربیتی، رسانه  فلسفه ادبیات کودک، روانشناسی و دین و معنویت دانست. 
وی عنوان کرد: این همایش در ۲۸ آبان 1403 برگزار خواهد شد و اعلام نتایج داوری در ۱۱ آبان ۱۴۰۳ و مهلت ارسال مقالات تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳ خواهد بود.
همچنین در این نشست رسانه‌ای، دکتر ناجی دبیر علمی همایش که بصورت ویدئو کنفرانسی حضور داشت، گفت: فعالیت‌هایی در ایران انجام شده و ما جزو کشورهای پرفعال در این زمینه هستیم و بین ۱۰ کشور اول جهان به لحاظ کمی قرار می‌گیریم و در آسیا نیز ما به لحاظ تعداد مقالات و کتب اول هستیم . 
دکتر ناجی افزوود: یکی از اهداف همایش می‌تواند نقد و بررسی مقالات و بالا بردن کیفیت آنان باشد.
دکتر ناجی بیان کرد: تلاش ما این است که برخی نشست‌ها را به صورت آنلاین برگزار نماییم . 
وی به بیان دانشگاه‌هایی که پیش نشست‌های آنان تایید شده پرداخت و گفت: دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد از جمله آنان است.
دکتر ناجی تاکید کرد: هدف ما است که تمام دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را وارد بحث‌ها و چالش‌های این موضوع کنیم و کیفیت کارها را افزایش دهیم تا جزو ۵ کشور اول جهان شویم و امیدواریم تا بتوانیم مرکزی را تاسیس نماییم تا کشورهای دیگر را نیز پوشش دهیم و آموزش‌های متقابل صورت گیرد. 
در ادامه خانم دکتر ملا حسنی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و  دبیر اجرایی به بیان نکات موارد اجرایی پرداخت و گفت: تاکنون مقالاتی به دست ما رسیده است و تلاش شده است تا افرادی که متقاضی داوری زود هنگام هستند به خواسته خود دست یابند و نتایج را زودتر دریافت نمایند.
وی گفت: ان شاء الله چند محور جدید به موضوعات همایش اضافه خواهد شد و اعضای هیأت علمی، معلمان، فرهنگیان و دانشجویان استقبال بیشتری از همایش خواهند داشت.
دبیر اجرایی همایش موارد پیشنهادی را آموزش شیوه‌های نوین تفکر، شاخصه‌های آموزش تفکر محور، رسالت دانشگاه فرهنگیان در آموزش تفکر و تربیت معلم، معلم دیجیتال و آموزش تفکر، هوش مصنوعی و آموزش تفکر، فدک و آموزش دروس تفکر در آموزش و پرورش و فدک و اسناد بالادستی آموزش عنوان کرد.

آخرین ویرایش۳۱ تیر ۱۴۰۳