همزمان با هفته درختکاری انجام شد؛

آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۷۶۰۳ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۷۰۲
آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند با حضور سرپرست دانشگاه بیرجند، جمعی از معاونین و مسئولان دانشگاهی و استان امروز سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با تبریک فرارسیدن ماه شعبان المعظم ماه اهل بیت و هفته منابع طبیعی گفت:  طبیعت، درخت و درختکاری از نمادهای انس انسان با طبیعت است و درختکاری و غرس اشجار تعظیم در مقابل خالق کریم است. در منابع اسلامی درخت و درختکاری و طبیعت جایگاه ویژه ای دارد در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز درختکاری را  نماد انقلابی و عبادی یاد کرده اند. وی افزود: همه انبیاء الهی به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال داشته‌اند. در احادیث و روایت شواهد زیادی دال بر درختکاری وجود دارد. دانشگاه بیرجند با رسالت اجتماعی و عمرانی و پژوهشی که در این مجموعه دارد امیدواریم وجود این مجموعه مبلمان شهری و فضای شهری را تغییر دهد.
دکتر علی شهیدی، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند با یادآوری سخنی از مقام معظم رهبری در مورد درخت و درختکاری، گفت: مرحله اول پهنه علم و فناوری و کشاورزی و دامپروری امیریه در شهریور 1399 آغاز شد و اهدافی در سند چشم انداز دانشگاه شامل تقویت نقش پیش روی دانشگاه در کشاورزی و دامپروری در سطح استان و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی و دامپروری و پژوهش های متمرکز بر محصولات راهبردی استان ، درآمدزایی و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، انبار، بسته بندی و فروش محصولات در داخل و خارج کشور، کمک به مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان، استفاده از پتانسیل‌های منحصربفرد پهنه و وجود توام آب شیرین و شور و پساب در این مجموعه را برشمرد
وی وسعت پهنه را در حدود 120 هکتار دانست و گفت: در ابتدای امر کمیته باغات با تخصص‌های مختلف ایجاد شد و با انجام آزمایشات متعدد نوع خاک پهنه بررسی شد. در این پهنه 60 درصد عناب و حدود 40 درصد زرشک و بخشی نیز برای کشت گیاهان دارویی اختصاص خواهد یافت.
ایجاد استخر ژئوممبران نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پهنه بوده است که امیدواریم با حمایت جهاد کشاورزی استان و توسعه لوله گذاری کارایی این پهنه بیشتر شود.
وی با اعلام امکانات دانشکده کشاورزی و فضاهای در اختیار این مجموعه گفت: طی تحقیقات انجام شده در دو سال گذشته ما صادر کننده آب مجازی بوده ایم که لازم است این پروسه تغییر نماید.
در حاشیه این مراسم رئیس دانشگاه بیرجند و مسئولان نسبت به کاشت نهال در این مجموعه اقدام کردند.

آخرین ویرایش۱۷ اسفند ۱۴۰۰