ارزیابی درونی
مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیّت علوم، تحقیقات و فنّاوری، با توجه به رسالت و مأموریت خویش در آئین نامه ی جدید، یکی از راهبردهای اساسی خود را «نهادینه کردن ارزیابی درونی در واحدهای دانشگاهی به عنوان یکی از فرایندهای اصلی برنامه ریزی بهبود کیفیّت فعالیت های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در دانشگاه ها» قرار داده است. در تحقق این امر، دفترهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیّت دانشگاه ها، رکن اساسی هستند.
مطابق آئین نامه ی جدید، دفترهای مذکور به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام جامع نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیّت، می بایست مهمترین نقش را در تحقق و نهادینه کردن ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیّت در واحدهای دانشگاهی، بازی کنند. از این رو، لازم است مدیران دفترهای نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیّت دانشگاه ها، با بازنگری در فعالیت ها و برنامه های معمول خویش، نقش مؤثرتری در طراحی و تدوین برنامه های بهبود کیفیّت در واحدهای دانشگاهی خویش داشته باشند. در نظام جدید نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیّت، ارزیابی درونی تنها یکی از چرخه های برنامه ریزی بهبود کیفیّت به حساب می آید.
مدیریت نظارت و ارزیابی دانشگاه بیرجند نیز این برنامه را در دستور کار قرارداده است و نسبت به برگزاری جلسه ای پیرامون این موضوع اقدام نموده است.