رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند: بحران خاک از بحران آب جدی تر است

۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۶ کد : ۱۱۱۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۵۹۳

دکتر محمد حسن سیاری رئیس دانشکده کشاورزی در جمع مدیران سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به نام گذاری یک روز بنام روز جهانی خاک از طرف FAO ، گفت:  یکی از نگرانی های مهم امروز بشر آلودگی خاکهای کشاورزی با انواع آلاینده ها، مخصوصا فلزات سنگین است که از جمله چالش های مهم توسعه کشاورزی و در نتیجه توسعه روستایی به شمار می رود.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی اظهار کرد: وجود این آلاینده ها با استفاده از انواع کودهای آلی و شیمیایی، پساب های شهری، زباله های خانگی، مواد شوینده، آفت کش ها، حشره کش ها، علف کش ها و بسیاری دیگر از فرآیندهای کشاورزی بر خاک اثر می گذارند و برای رفع آلودگی آنها از خاک، باید زمان و هزینه زیادی صرف شود .

وی هزینه تقریبی رفع آلودگی از هر متر مکعب خاک را بین 50 تا 5000 دلار برآورد کرد و گفت: موضوع دیگر فرسایش خاک است که باید مسئولین امر توجه جدی تری به آن داشته باشند چرا که تشکیل هر یک سانتی متر خاک بسته به اقلیم و مقاومت مواد مادری بین 500 تا 1000 سال زمان لازم دارد.

این متخصص علوم خاک و عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند بحران خاک را جدی تر از بحران آب دانست و بر تلاش در حفظ و ثبات و پایداری آن برای نسلهای بعدی تأکید کرد و ابراز داشت: افزایش جمعیت و تولید غذا تنها از منبع خاک، اهمیت و جایگاه خاک را دو چندان کرده است.

آخرین ویرایش۲۰ آذر ۱۳۹۷