همزمان با هفته پژوهش به مناسبت روز جهانی خاک در پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۸ کد : ۲۶۱۱۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۶۴۹

همزمان با هفته پژوهش به مناسبت روز جهانی خاک، مراسم بزرگداشت این روز، ۱۴ آذرماه ساعت ۱۰ با حضور دانشجویان، اساتید و کارشناسان پردیس در سالن آمفی تأتر پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شد.

در این مراسم که به همت و تلاش انجمن علمی علوم و مهندسی خاک برگزار شد، سخنرانی با عنوان "خاک و آب، منشأ زندگی یا منبع زندگی" توسط دکتر محمدحسن سیاری زهان عضو هیأت علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی ارائه شد.

در آغاز دکتر سیاری ضمن قدردانی از صدا و سیمای استان خراسان جنوبی به جهت پوشش خبری این رویداد بزرگ علمی و پژوهشی، با بیان اینکه دانشجویان سرمایه اصلی و همه داشته های دانشگاه هستند از زحمات و تلاشهای بیدریغ و صادقانه  دانشجویان در برپایی این مراسم تشکر و قدردانی کرد.

خاک، منبع اصلی غذای بشر

دانشیار پردیس کشاورزی، بیان داشت که روز جهانی خاک که از سال ۲۰۱۵ هرسال ۵ دسامبر برگزار می شود و هرسال در این خصوص شعارهای متفاوتی از سوی یونسکو و فائو ارائه می شود که امسال نیز شعار خاک و آب منشأ زندگی یا منبع زندگی  (Soil and water: asource of life) در نظر گرفته شده است. با دقت در شعارهای هر سال مشخص می شود که هر سال مشکلی از مشکلاتی که بخش خاک گریبانگیر آن است به عنوان شعار مطرح شده و هرسال هم قدمهای مثبتی برداشته شده است.

وی با اشاره به آیه (فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا  ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا پس باید انسان به غذاى خود بنگرد. ما آب را آن گونه که باید، (از آسمان) فرو ریختیم. سپس زمین را به خوبى شکافتیم. و در آن، دانه رویاندیم.) از خاک به عنوان منبع اصلی غذای بشر نام برد .

۹۵درصد غذای بشر از خاک تولید می شود؛

دکتر سیاری در ادامه با تأکید براینکه کشاورزان و عموم مردم جامعه بایستی به مسأله خاک بیشتر اهمیت دهند، اظهار داشت که خاک در حال تخریب است و عامل اصلی این تخریب هم خود انسانها هستند و هرجا که مشکلی در خصوص خاک بوجود آمده منشأ انسانی دشته است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد غذای بشر از خاک تهیه می شودو منبع عظیمی است برای ذخیره آب، بر حفظ و نگهداری خاک و توجه به پوشش گیاهی در جهت جلوگیری از اثرات مخرب سیلاب و تخریب خاک تأکید کرد.

در ادامه جلسه نیز خانم اطمینان عضو شرکت تاوا جوانه سبز سخنرانی با عنوان اثرات میکروپلاست در بقاء زندگی ارائه داد. برگزاری مسابقه برای دانشجویان و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

شایان ذکر است در حاشیه این رویداد علمی و پژوهشی نمایشگاه صنایع دستی و گل و گیاه به همت انجمن علمی خاک برگزار شد که با استقبال دانشجویان و کارکنان مواجه شد.

 

 

آخرین ویرایش۱۹ آذر ۱۴۰۲