نامه رییس دانشگاه بیرجند به روسای دانشگاه‌های کلمبیا، کالیفرنیای جنوبی و اِموری (آمریکا) در حمایت از حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین و تضمین رفتار انسانی در جریان اعتراضات به رژیم صهیونیستی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۷ کد : ۲۷۵۵۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۶۹۴
رئیس دانشگاه بیرجند نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های کلمبیا، کالیفرنیای جنوبی و اِموری (آمریکا) در حمایت از حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین و تضمین رفتار انسانی در جریان اعتراضات به رژیم صهیونیستی ارسال کرد.
نامه رییس دانشگاه بیرجند به روسای دانشگاه‌های کلمبیا، کالیفرنیای جنوبی و اِموری (آمریکا) در حمایت از حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین و تضمین رفتار انسانی در جریان اعتراضات به رژیم صهیونیستی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، رئیس دانشگاه بیرجند نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های کلمبیا، کالیفرنیای جنوبی و اِموری (آمریکا) در حمایت از حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین و تضمین رفتار انسانی در جریان اعتراضات به رژیم صهیونیستی ارسال کرد.
در این نامه‌ها حمایت بی‌دریغ دانشگاه بیرجند از حق اعتراض مسالمت‌آمیز، اعلام و بیان شده است که صدای دانشجویان و اساتید طرفدار فلسطین شایسته شنیده شدن است. با این حال نگرانی دانشگاه بیرجند در مورد برخورد فیزیکی، دستگیری و محرومیت دانشجویان معترض از حقوق شهروندی ابراز شده است. همچنین دکتر احمد لامعی، رییس دانشگاه در این نامه‌ها، اصول چندگانه عدم خشونت و رفتار محترمانه با معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی، گفتگو و تفاهم، انسانیت و شفقت، حمایت از حقوق دانشجو و شفافیت و مسئولیت پذیری را متذکر شده است. ایشان از روسای دانشگاه‌های کلمبیا، کالیفرنیای جنوبی و اِموری خواسته است گام‌های قاطعی برای تقویت این اصول برداشته و اجازه دهند محیطی فراهم گردد که در آن دانشجویان و اساتید طرفدار فلسطین احساس امنیت کرده و صدای اعتراض آنها به گوش سردمداران آمریکایی - صهیونیستی برسد.

متن فارسی این نامه به شرح زیر است:

دفتر ریاست دانشگاه کلمبیا
جمعه 26 آوریل 2024

موضوع: حمایت از حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین و تضمین رفتار انسانی در جریان اعتراضات
رئیس محترم دانشگاه کلمبیا سرکار خانم دکتر شفیق

امیدوارم در کمال صحت و سلامت باشید. شما به عنوان رئیس دانشگاه کلمبیا، نقشی اساسی در شکل دادن به محیط دانشگاهی و حفظ حقوق دانشجویان طرفدار فلسطین دارید. اینجانب با هدف طرح این موضوع اضطراری توجه‌تان را به اعتراضات اخیر دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا جلب می‌کنم.
اول و مهم‌تر از همه، اجازه دهید حمایت بی‌دریغ خود را از حق اعتراض مسالمت آمیز اعلام کنم. دانشجویان قلب و روح دانشگاه هستند و صدای آنها شایسته شنیده شدن است. اشتیاق، آرمان‌گرایی و تعهد آنها به تغییرات مثبت برای رشد و پیشرفت جامعه دانشگاهی‌تان ضروری است.
با این حال، رویدادهای اخیر در دانشگاه های آمریکا نگرانی هایی را در مورد برخورد شدید با دانشجویان طرفدار فلسطین ایجاد کرده است. گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز فیزیکی، ارعاب، و اعمال زور منتشر شده است که اعتبار شما را به‌عنوان نهادی که برای احترام و همدلی ارزش قائل است، خدشه‌دار می‌کند. لذا لازم است همگی در بحبوحه اعترضات دانشجویی به این نکات توجه نماییم:

1- عدم اعمال خشونت و حفظ احترام: ما صراحتاً هرگونه اعمال خشونت علیه دانشجویان را ممنوع می‌دانیم. صدمات جسمی، چه توسط پرسنل امنیتی یا هر نیروی دیگر، غیرقابل قبول است. تعهد شما به عدم خشونت شامل همه اعضای جامعه دانشگاهی می شود، صرف نظر از موضع آنها در مورد هر موضوعی.

2- انجام گفتگو و ایجاد تفاهم: اجازه دهید محیطی را ایجاد کنیم که در آن آزادی بیان حاکم باشد. دانشجویان را تشویق کنید تا نارضایتی ها، نظرات و خواسته های خود را به شیوه مسالمت آمیز بیان کنند. به عنوان مدیران و مسوولان دانشگاهی، ما باید گوش شنوای اعتراضات بوده، مشارکت کنیم و به دنبال زمینه های مشترک باشیم. درهای شما باید برای گفتگوهای سازنده باز بماند.

3- بسط انسانیت و شفقت: هر دانشجو فردی با تجربیات، چالش ها و رویاهای منحصر به فرد است. با آنها با مهربانی، همدلی و شفقت رفتار کنیم. یک رویکرد انسانی در قبال معترضین تضمینکننده انطباق اقدامات شما با ارزش های اصلی و اصول عدالت است.

4- حمایت از حقوق دانشجو: حق اعتراض حق طبیعی هر شهروند طبق قانون اساسی است. ما باید از این حق محافظت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دانشجویان می توانند آزادانه و بدون ترس از عواقب، اظهار نظر نمایند. به نظر می رسد پرسنل امنیتی دانشگاه کلمبیا و پلیس آمریکا باید برای رفتار تنش‌زدا و محافظت از سلامتی دانشجویان و اساتید معترض آموزش ببینند.

5- رعایت شفافیت و مسئولیت‌پذیری: رعایت شفافیت در بحران‌ها و بحبوحه اعتراضات باعث ایجاد اعتماد می شود. هر حادثه‌ای که با اعتراضات دانشجویی همراه باشد باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و مسئولیت عواقب آن پذیرفته شود. شما مسوول رعایت شفافیت و پذیرش مسوولانه اقداماتی هستید که در قبال دانشجویان معترض انجام می‌دهید.
خانم دکتر شفیق، رییس محترم دانشگاه کلمبیا؛ بنده از شما می خواهم که گام های قاطعی برای تقویت این اصول بردارید. اجازه دهید برای ایجاد محیطی که در آن دانشجویان احساس امنیت، احترام و توانمندی کنند، با هم همکاری کنیم. میراث دانشگاه کلمبیا فقط منحصر به برتری و شهرت علمی نیست، بلکه تعهدتان به رعایت عدالت، انصاف و شفقت نیز بخش مهمی از آن است.

ضمن تشکر از توجه شما به این موضوع، بنده مطمئن هستم که طی همکاری فی مابین می‌توانیم از شأن و منزلت دانشجویان حمایت کرده و اطمینان حاصل کنیم که صدای اعتراض‌شان در سالن‌ها و محوطه‌های دانشگاه کلمبیا طنین‌انداز شود.

با احترام
دکتر احمد لامعی
رئیس دانشگاه بیرجند


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳