در دانشگاه بیرجند انجام شد:

برگزاری اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی)

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۲۹۶۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۵۸۵
مراسم افتتاحیه اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی) امروز چهارشبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان ریاست دانشگاه بیرجند در آیین افتتاحیه این همایش ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، محققان، پژوهشگران، همکاران و دانشجویان گرامی از دست اندرکاران همایش مذکور و تلاش های بی شاعبه شان طی یکسال گذشته قدردانی و تشکر کرد.
در ادامه دکتر خامسان افزود: درست است که خراسان جنوبی به دلیل وضعیت آب و هوایی فضای سبز مناسبی را ندارد اما با داشتن جاذبه های کویری می تواند منشئی برای توجه مسئولین استانی باشد تا باعث ایجاد ثبات جمعیتی در این خطه کویری شود. ایشان همچنین آموزش عالی و گردشگری را دو رکن اصلی در پیشرفت خراسان جنوبی معرفی نمود و درخواست داشت که این همایش بصورت دو سالانه در استان های هم جوار با کویر برگزار شود. دکتر محمد رضا مجیدی دانشیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران و رئیس همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت نیز ضمن خیر مقدم به حاضران در مراسم و تشکر از ریاست دانشگاه بیرجند، مدیرکل اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و ریاست دانشگاه پیام نور استان جهت برگزاری همایش فوق افزود: در آستانه سومین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت، تلاش گردید اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی) برگزار شود. وی در ادامه گفت: در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی و با نگاهی به سند راهبردی گام دوم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توصیه های هفت گانه ای را در پایان این بیانیه ارائه فرمودند "برای اینکه پیشرفت شرق ایران اسلامی در تراز آرمان های بلند انقلاب باشد نیازمند رویکردی جامع الاطراف در عمران و آبادانی کشور است."
وی افزود سند گردشگری می تواند به عنوان سندی پیشران و فعال به عنوان پیشانی صنایع دیگر عمل کند و می تواند در کوتاه مدت موجی از اشتغال به وجود آورد و موتور محرک کارآفرینی و کار آفرینی را در میان نسل های جدید باشد بلکه می تواند به جذب سرمایه و سرمایه گذاران و تثبیت سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این خطه باشد . جلوگیری از مهاجرت افراد یاری برساند که این امر مستلزم انجام زیر ساخت های فکری و فرهنگی، سخت افزاری و نرم افزاری است. ایشان در ادامه افزود امید است با حضور پژوهشگران و مدیران صنعت گردشگری در استان فعال گردد و دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه بیرجند تشکیل شود.
دکتر نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: باید دید نقش دانشگاهیان در بهره گیری از فرصت‌های منطقه چیست.
وی با بیان اینکه بیابان لوت تهدید و فرصت است، افزود: باید استان‌هایی که بیابان لوت در آن‌ها وجود دارد این بیابان را یکپارچه ببینند.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیابان لوت یک جاذبه است، تصریح کرد: استان خراسان جنوبی مزیت‌های بسیاری دارد که ناشناخته است.
وی گفت: این گونه همایش‌ها بسیار تاثیرگذار است و نقش دانشگاهیان در این حوزه بسیار حایز اهمیت می باشد.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه دکتر محمد اسکندری ثانی، دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت گفت: ۱۳۵ مقاله از کشورهای انگلستان، هند، ترکیه، استرالیا، ایتالیا و ایران به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
وی یادآور شد: برنامه‌های جانبی شامل نمایشگاه صنایع دستی، نجوم، کارگاه گردشگری، استارتاپ ویکند گردشگری لوت در کنار بخش علمی این همایش برگزار خواهد شد. دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت از برگزاری سه پنل تخصصی در این همایش خبر داد و افزود: در این پنل ها با موضوعاتی همچون مدیریت میراث جهانی بیابان لوت، ژئوتوریسم و بیابان لوت، جایگاه گردشگری در سند آمایش سرزمینی استان، تاثیر تردد خودروهای آفرود بر پوشش گیاهی کویر، توریسم ورزشی، بازاریابی گردشگری با تاکید بر فضای مجازی و غیره مقالاتی ارایه می شود.
همچنین قرار است اولین نشست تخصصی دیپلماسی اقتصادی و تجاری استان با حضور برخی مسئولان وزارت امور خارجه و مسئولان اتاق بازرگانی ایران پس از آیین افتتاح همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شود.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود 175 هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. گردشگری پایدار و توسعه اجتماعات محلی، شناسایی و ارتقای زنجیره ارزش در بخش گردشگری، گردشگری و اقتصاد محلی، جاذبه های گردشگری بیابان لوت ایران، ژئوتوریسم و بیابان لوت و مزیت های گردشگری در بیابان، توریسم ورزشی و بیابان لوت، طبقه خلاق و توسعه گردشگری بیابان لوت، اکوتوریسم و بیابان لوت، حمل و نقل و گردشگری بیابان لوت، بازارهای هدف گردشگری بیابان لوت و برند گردشگری ملی و بین المللی، خراسان جنوبی و گردشگری بیابان لوت، راه های تاریخی، سفرنامه ها و گردشگری بیابان لوت، آموزش، یادگیری اجتماعی و گردشگری بیابان لوت، ایده های استارت آپ ویکند گردشگری لوت از محورهای اولین همایش بین اللمللی گردشگری بیابان لوت است.
اواین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت 11 و 12 اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸