تقویت مراکز علمی کوچک برای توسعه بیشتر دنبال می شود

۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۴ کد : ۲۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۲۸۲

 دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اهداف کلان ساماندهی آموزش عالی این است که مراکز علمی کوچک برای توسعه بیشتر تقویت شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر منصور غلامی در سفر به خراسان جنوبی و در جمع رؤسای دانشگاه های استان اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی در برنامه ها و وظایف وزارت علوم وجود دارد و از این رو توسعه و تقویت مراکز علمی کوچک در برنامه قرار گرفته است.

وی افزود: در ستاد آمایش نیز به ظرافت های مد نظر کارشناسان در مباحث آموزش عالی توجه می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر توجه به بخش غیر دولتی در کنار مراکز دولتی تصریح کرد: در مراکز دولتی هزینه کرد سرمایه و بازدهی آن مهم است و باید نیازهای منابعی برای توسعه علمی احصا شود.

وی افزود: این قضیه به صورت کارشناسی در حوزه آمایش انجام می شود و تاکنون به نتایجی کلان و کلی نیز رسیده است.

دکتر غلامی با بیان اینکه ماموریت گرایی نباید مانع توسعه مراکز آموزش عالی شود گفت: اگر برای دانشگاهی ماموریت محلی تعریف می کنیم به آن معنا نیست که نباید به ماموریت منطقه ای و ملی وارد شوند.

وی بیان کرد: برای دانشگاه های بزرگ هم ماموریت ملی و بین المللی تعریف شده که بعدا به صورت شفاف به این قضیه پرداخته خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر توجه به چالش های پیش رو تاکید کرد و گفت: در برهه ای توسعه کمی مراکز آموزش عالی زیاد بود که البته مزیت هایی هم به لحاظ میزان دسترسی مردم نقاط دور افتاده داشت اما باید کیفیت، امکان رقابت با دانشگاه های بزرگ و میزان جذب استعدادهای محلی در این مراکز بررسی شود.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجویان خارجی نیز در دستور کار مراکز آموزش عالی باید قرار گیرد افزود: انجام تحقیقیات اثر گذار با کار کارشناسی در آمایش و ساماندهی مورد توجه خواهد بود که امید است با توجه به اعتبارات محدود حمایت ها انجام شود.

دکتر غلامی با اشاره به مشکلات کمبود منابع اعتباری اظهار داشت: البته تلاش ها برای تعامل با سازمان برنامه و بودجه بیشتر خواهد شد که نیاز است مجلس هم به این امر توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: به زودی جلسه ای با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می شود تا با استفاده از ظرفیت مجلس برنامه ها محقق شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص استخدام کارکنان غیر هیات علمی در دانشگاه ها نیز گفت: مشکلی برای بحث استخدام در چهارچوب ظرفیت ها و منابع مالی وجود ندارد و دانشگاه ها در استان می توانند با بررسی کارشناسی کارکنان قراردادی را استخدام کنند.

وی با بیان اینکه مشکل تشکیلات دانشگاه بزرگمهر قاینات نیز حل می شود بیان کرد: توزیع سهمیه برای جذب هیات علمی طوری بوده که دانشگاه های کوچک بتوانند سهم درخور تشیکلات خود دریافت کنند.

غلامی از بازنگری آیین نامه نشریه خبر داد و گفت: محدودیت از نشریات علمی برداشته شده و از این پس نشریه ها می توانند با حداقل ها فعال شده و بعد ازنشان دادن ظرفیت امتیاز آنها قطعی خواهد شد.

وی ادامه داد: در آیین نامه ارتقا نیز به فعالیت دانشگاه ها در حوزه صنعت و اجتماع امتیاز داده شده و باید برای حفظ جایگاه علمی مقالات تلاش شود.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری یاد آور شد: مجامع علمی دنیا جایگاه کشور ما را از طریق انتشارات علمی می شناسند و احترام می گذارند.

وی بر رصد دانش آموخته ها به خصوص در استان ها تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود که چه تعداد از دانش آموختگان استخدام شده اند.
دکتر غلامی همچنین از اجرای طرح مهارت افزایی برای دانشجویان در حین تحصیل خبر داد و افزود: این طرح به دنبال بیشتر شدن اشتغال پذیری با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها است و دانشجویان در کارگاه ها با مشاغل بیرون بیشتر آشنا می شوند.

وی با اشاره به رصدی که از وضع اشتغال دانش آموختگان در کشور انجام شده عنوان کرد: این امر با استفاده از وضع بیمه آنها صورت پذیرفت و متوجه شدیم که برای 50 درصد دانشجویان فارغ التحصیل حق بیمه پرداخت می شود که نشان می دهد آنها صاحب شغلی هستند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری یاد آور شد: البته تعداد خانم هایی که کارشناسی گرفته و از این طریق شاغل تلقی شدند بیشتر از آقایان بود.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد این افراد ارشد و حدود 90 درصد نیز دکترا بوده اند گفت: این وضعیت خیلی امیدوار کننده بود و تلاش می کنیم با وزارت خانه های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی هماهنگی برای تقویت اشتغال دانش آموختگان انجام شود.

دکتر غلامی با تاکید بر انتقال امیدواری به بدنه دانشجویی کشور نسبت به وضع اشتغال در آینده اظهار داشت: کارگاه های مهارت افزایی نیز جدی گرفته شود تا دانشجویان با رغیت بیشتر به تحصیل بپردازند.

وی یکی از نگرانی موجود را کاهش اقبال به تحصیل در رشته های علوم پایه عنوان کرد و افزود: دانشگاه ها باید از دانشجویانی که با رتبه های خوب به این رشته ها وارد می شود حمایت جدی کنند تا نخبه ها و استعداد ها به علوم پایه بازگردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یاد آور شد: دنیا برای آینده علم و فناوری و تحصیل رشته های علوم پایه حساب ویژه باز کرده و نباید به خاطر نگرانی از آینده شغلی در رشته های فنی و مهندسی خلاء ایجاد کنیم که ضرر شدیدی خواهد داشت .

وی ضمن ابراز خرسندی از اقبال دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: باید این جریان تقویت شده تا ماندگاری داشته باشد و نه اینکه با جریان دیگری جاذبه ایجاد کرده تا دانشجویان از معلم شدن انصراف دهند.

دکتر غلامی با اشاره به رشد نسبی بودجه دانشگاه ها در هر سال بیان کرد: کسب درآمد های اختصاصی به خصوص از منابع پژوهشی و از محل پذیرش دانشجویان خارجی جزو برنامه های جدی است که برای این موارد دانشگاه ها را حمایت خواهیم کرد.

وی عملکرد آموزشی دانشگاه بیرجند را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این امر که از سال های گذشته تاکنون ادامه داشته مدیون اساتید جوان علاقه مند در کنار اساتید پیشکسوت که مشغله های ثانویه ندارند است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه حتما به دانشگاه فنی و حرفه ای توجه خواهد شد افزود: مراکز علمی کاربردی باید در حوزه غیر دولتی کنار آموزش به اشتغال دانشجویان نیز اهمیت دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از دلایل کاهش مراکز علمی کاربردی را اثرات رانتی برای کارمندان عنوان و تصریح کرد: به خاطر اینکه در این نوع آموزش ها کمتر به ارتقای تحصیل در شغل توجه می شد داشتن دانشگاه توسط دستگاه های اجرایی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده های وابسته به دستگاه های اجرایی را هم از پذیرش دانشجو منع کردیم افزود: توجه به مسائل رفاهی دانشجویان و ارتقا کیفیت خوابگاه ها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از اعطای ودیعه مسکن به دانشجویان دکترا خبر داد و گفت: احداث خوابگاه های متاهلی نیز جزو برنامه های جدی است.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد : با افزایش امکانات رفاهی در شهرستان ها و استان ها جاذبه ورود دانشجو فراهم شود.

شایان ذکر است در این نشست نمایندگان استان و برخی از رؤسای دانشگاه ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۳۹۷