مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند:

کوتاهی در زمینه جهاد تبیین خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۳ کد : ۱۷۸۰۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۸۲
دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: با گذشت حدود چهل سال از انقلاب و ورود نسل‌های جدید و فشارهای رسانه ای، ضرورت جهاد تبیین بیشتر احساس می شود و کوتاهی در این زمینه خسارت‌های اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.
کوتاهی در زمینه جهاد تبیین خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، به نقل از خبرگزاری شبستان در بیرجند، درخصوص اهمیت جهاد تبیین اظهار کرد: پیش از هرگونه تبیین درخصوص دستاوردهای بزرگ و پرشکوه انقلاب اسلامی، افرادی که درباره دستاوردها صحبت می‌کنند باید خود انسان‌های پاک و راستگویی باشند.
مدیر فرهنگی دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه همچنین کارنامه افراد در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید پاک باشد، افزود: این افراد باید خود به این دستاوردها ایمان داشته باشند و از صداقت و یقین حرف بزنند، سوم اینکه برای ارائه گزارش تبیینی باید آموزش ببینند، بازدیدهایی از طرح‌های عظیم کشوری داشته باشند تا تغییرات و پیشرفت‌های موجود را ببینند تا درست و دقیق و شفاف در این زمینه اظهار نظر داشته باشند.
وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از ایده‌های بزرگ در اجرا با چالش روبرو می‌شوند و به دلیل ضعف افراد مجری، همان ارزش به ضد ارزش تبدیل می شود؛ بنابراین پیش از هر اقدامی در خصوص جهاد تبیین، نباید هر کسی در این باره ورود کند.
وی ادامه داد: برخی به دلیل شناخت ناقصی که از دوران گذشته و زمان حال دارند، دو کتاب تاریخی و یا خاطرات مکتوب و شفاهی گذشته و حال را نخوانده و نشنیده اند، چون به هر دلیل صاحب تریبون و منبری هستند و یا اصلا سن و سالی ندارند، در این موضوع بسیار حیاتی سخن می گویند و این ایده ارزشمند به ضد ارزش تبدیل می شود. بیانیه گام دوم انقلاب هم از سوی رهبر انقلاب در حساس‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی خطاب به جوانان نوشته شد و موجی از امید و انگیزه به مردم به خصوص جوانان داده شد اما کسانی که حتی چند سطر آن را ندیده و نخوانده اند، از آن حرف می زنند.
مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: این وظیفه نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان امر است تا با برگزاری نشست‌ها و حضور در رسانه‌های دیداری و شنیداری و در کنار جوانان به صورت مستقیم از این دستاوردها سخن بگویند.
دکتر محمدی در پاسخ به این سوال که جهاد تبیین در چهل سال دوم انقلاب اسلامی مردم ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟، گفت: اگر نگاهی دقیق به رسانه‌ها داشته باشیم می بینیم که صدها شبکه ماهواره‌ای، تلویزیونی، رادیویی، اینترنتی و پلتفرم‌های ارتباط جمعی، شب و روز بدون تعطیلی با هزینه‌های میلیارد دلاری، سالهاست که درباره ایران و انقلاب مردم و دولت‌های مختلف برنامه تولید می‌کنند و رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. واقعا اگر این کشور و این انقلاب بزرگ، دستاوردهای انسانی و ارزشی ایجاد نمی‌کرد و یا اینقدر در مسائل بین الملل و مردم کشورهای اسلامی و آفریقایی تأثیرگذار نبود، چرا باید این همه هزینه توسط امپراطوری‌های رسانه‌های انجام شود؛ نتیجه اینکه با یک واقعیتی روبرو هستیم که هدف آن از بین بردن هویت ملی و دینی ایرانیان است.
وی ادامه داد: در کنار این همه موفقیت‌ها، این رسانه‌ها و وابستگان فکری آنها، با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند به تطهیر حکومت‌های گذشته حتی قاجار می‌پردازند تا حس تحقیر و خودتحقیری را در وجود ما ایرانیان نهادینه کنند. وقتی ریشه‌های باورمندی به هویت ملی و دینی، سست شود، ابرچالش‌هایی ایجاد می‎شود که نمی‍توان به اصلاح آن امید بست.
مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند بزرگترین پدافند غیرعامل را نزدیک شدن بدنه حاکمیت به مردم و شفافیت در همه امور عنوان کرد و گفت: مردم از صمیم دل کشورشان را دوست دارند، آب و خاک و باورها و هویت خود را ارزش بزرگی می‌شمارند و در این راه از هیچ گونه تلاشی برای اعتلای آن کوتاهی نکرده‌اند، باید راستگو باشند. ضعف‌ها و قوت ها را صادقانه با آنها باید در میان گذاشت.
دکتر محمدی ادامه داد: برای جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند باید ضعف در مدیریت مسائل کلان کشور و فشارهای سنگین بین المللی را هر دو باید مطرح شود در این صورت است که بهترین روش تبیینی توسط خود مردم شکل می‌گیرد و نیازی به سخن نیست چراکه از قدیم گفته اند عطر آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.
وی با بیان اینکه جسته گریخته سال هاست که در زمینه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن گفته ایم، افزود: اما با گذشت حدود چهل سال از آن زمان و وورد نسل‌های جدید، و البته فشارهای رسانه ای، این نیاز بیشتر احساس می‌شود و درست وقت آن است که در این باره روشنگری شود و کوتاهی در این زمینه خسارت‌های اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.

آخرین ویرایش۱۶ فروردین ۱۴۰۱