پرده پشت صحنه؛ این پرده: مصاحبه با رئیس پردیس علوم رفتاری

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۹ کد : ۲۸۵۷۴ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها
تعداد بازدید:۴۲۶
در ادامه سلسله مصاحبه‌های روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه با رؤسای دانشکده‌ها، این هفته افتخار داشتیم تا با دکتر حسین شکوهی فرد، رئیس پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجند، به گفتگو بنشینیم. این مصاحبه فرصتی بود تا از نزدیک با دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های این پردیس آشنا شویم و نگاهی به آینده روشن آن داشته باشیم.
پرده پشت صحنه؛ این پرده: مصاحبه با رئیس پردیس علوم رفتاری
  • معرفی

دکتر حسین شکوهی فرد رئیس پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجند است. او همچنین استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند می‌باشد. وی مدرک دکتری خود را در رشته برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرده است. از سوابق او می‌توان به معاونت مدیر آموزش دانشگاه بیرجند، معاونت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دبیری هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان خراسان جنوبی اشاره کرد. شنیدن صحبت‌های ایشان در مصاحبه با ما، گوشه‌ای از خدمات، فعالیت‌ها و عملکرد پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجند را بیان می‌کند.

دکتر شکوهی فرد در معرفی پردیس تحت مدیریتش گفت: این پردیس شامل دو دانشکده است؛ دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی و دانشکده علوم ورزشی.

  • گروه‌های فعال در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی

دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده و دارای سه گروه فعال است: گروه علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. گروه علوم تربیتی از سال ۱۳۷۱ پذیرش دانشجو داشته و رشته‌های کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی و مدیریت آموزشی با رویکرد آموزش سازمانی در آن فعال هستند. در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های مدیریت آموزشی و برنامه‌ریزی درسی فعال هستند و در دوره دکتری تنها رشته برنامه‌ریزی درسی وجود دارد.

در گروه روان‌شناسی، در مقطع کارشناسی دو رشته روان‌شناسی عمومی و مشاوره و در مقطع کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی فعال هستند. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی، رشته علم ارتباطات و دانش‌شناسی با دو گرایش مدیریت اطلاعات و مطالعات کتابخانه‌های عمومی را ارائه می‌دهد.

  •   رشته‌های ارائه شده در دانشکده علوم ورزشی

دانشکده علوم ورزشی در مقطع کارشناسی، رشته علوم ورزشی با پذیرش جنسیتی برابر (۲۰ نفر مرد و ۲۰ نفر زن) را دارد. در مقطع کارشناسی ارشد، دو گرایش فیزیولوژی ورزشی کاربردی و فیزیولوژی تندرستی و همچنین رشته مدیریت ورزشی با گرایش‌های مدیریت سازمان‌ها، گردشگری ورزشی و بیومکانیک ورزشی فعال هستند. در حال حاضر، این دانشکده در مقطع دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی را ارائه می‌دهد.

  •   برنامه‌های آینده برای راه‌اندازی رشته‌های جدید

وی در خصوص رشته‌هایی که در آینده راه‌اندازی خواهند شد، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و اخذ مجوزهای لازم، ان‌شاءالله در رشته روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد، از سال جدید برای اولین بار پذیرش دانشجو خواهیم داشت. همچنین، پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا به لطف خدا بتوانیم در سال ۱۴۰۳ در مقطع دکتری در رشته روانشناسی تربیتی نیز مجوزهای لازم را اخذ نماییم. همزمان از طریق طرح تعاون، راه‌اندازی مقطع دکتری در رشته مدیریت آموزشی در زیرمجموعه علوم تربیتی نیز در حال پیگیری است که به لطف الهی امیدواریم هرچه سریع‌تر مجوزهای لازم در این خصوص اخذ گردد.

  • چشم‌انداز آینده پردیس علوم رفتاری

دکتر شکوهی فرد در خصوص چشم‌اندازهای آینده پردیس علوم رفتاری گفت: ما تلاش می‌کنیم ضمن تثبیت رشته‌های موجود، پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی رشته‌های جدید را نیز انجام دهیم. همزمان، نسبت به تجهیز زیرساخت‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و راه‌اندازی یک سایت رایانه‌ای کامل تلاش می‌کنیم تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم را برای رشته‌های موجود فراهم کنیم.

  • فرصت‌های شغلی و پذیرش دانشجو در پردیس

وی افزود: رشته‌های دایر در این پردیس از جمله رشته‌های پرتقاضا هستند و ما فقط از طریق آزمون‌های سراسری و تعدادی هم از طریق استعدادهای درخشان، دانشجو می‌پذیریم. لازم به ذکر است که این رشته‌ها از فرصت‌های شغلی مناسبی برخوردارند و بنابراین در اغلب این رشته‌ها با کمبود دانشجو مواجه نیستیم و متقاضیان زیادی دارند.

  • چالش‌های موجود در فضای ساختمانی پردیس

ایشان در پایان، ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی دانشگاهیان، به برخی چالش‌های موجود اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، کمبود امکانات و فضای ساختمانی است. ساختمان فعلی که در آن حضور داریم، قدیمی و فاقد آسانسور است و تا حدودی با دانشکده هنر مشترک است. بنابراین، با کمبود شدید فضا مواجه هستیم و امیدواریم این چالش هرچه سریع‌تر برطرف شود.

مصاحبه‌کننده: امان‌اله احراری (کارشناس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی)

کلید واژه ها: پردیس علوم رفتاری دکتر حسین شکوهی فرد فرصت‌های شغلی دانشکده علوم ورزشی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی رشته های تحصیلی

آخرین ویرایش۳۱ مرداد ۱۴۰۳