برگزاری نشست فرهنگی با عنوان بررسی بعد اجتماعی و اخلاقی عاشورا

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۳ کد : ۱۴۴۳۸ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۵۹
برگزاری نشست فرهنگی با عنوان بررسی بعد اجتماعی و اخلاقی عاشورا

سومین جلسه از سلسله نشست های فرهنگی سبک زندگی حسینی با عنوان بررسی بعد اجتماعی و اخلاقی عاشورا که با همکاری مدیریت برنامه،بودجه و تحول اداری و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند ساعت 10:30 مورخ چهارشنبه 1400/06/24 توسط استاد حجت الاسلام والمسلمین زنجیری عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه به مدت 2 ساعت برگزار شد.

در ابتدا ایشان به اهمیت اخلاق که از مهمترین موضوعات تاریخ اسلام است پرداخت و عنوان کرد که اگر تمامی عناوین اخلاقی را در یک موضوع خلاصه کنیم باید بگوییم یک تکلیف الهی است که نتیجه آن یک انسان عابد و مجاهد است و حتی باید در شرایط مختلف فقط عمل به تکلیف اخلاقی مدنظر انسان باشد و پیروزی و شکست اهمیتی ندارد و در حادثه کربلا مردم تکلیف اخلاقی خود را نشناختند.

در ادامه به  چیستی ، چرایی و چگونگی عبودیت که انسان باید در تمامی سطوح زندگی شاخص های آن را مدنظر قرار دهد و به طور کلی عبودیت یک اطاعت پذیری مطلق از خداست.

همچنین کلمه لااله الا الله عبودیت مطلق میباشد و با تکلیف در عرصه های گوناگون با امام حسین (ع) پیوند دارد که متاسفانه مردم شخصیت امام را به طور کامل نشناختند.

ما در ارتباط با امام چهار وظیفه مهم و اصلی داریم:

1- شناخت و معرفت چون امام شخصیت معمولی نیست

 2-اظهار محبت به اهل بیت با دلدادگی کامل نه فقط با لفظ

3- تبعیت در تمامی دستورات

4- دفاع و حمایت در یاری طلبیدن امام زمان خود.

و به شاخصه های عبودیت که شامل: 1- دوری از گناه 2- اهتمام به عبادت 3- احسان به خلق خدا 4- اخلاص در عمل میباشد اشاره کرد.

در پایان هم به اهمیت های خواندن نماز اول وقت، تلاوت قرآن کریم و برکات آن در زندگی اشاره کردند که امام حسین (ع) در مسیر کربلا و در روز عاشورا توجه بالایی به این دو موضوع داشتند.

آخرین ویرایش۲۷ شهریور ۱۴۰۰