باحضور دکتر محمدرضا راشد محصل، وبینار علمی ادبیات آیینی برگزار شد

تعداد بازدید:۱۶۰۸
وبینار علمی «ادبیات آیینی» شامگاه چهارشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹، با حضور دکتر محمدرضا راشد محصل، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی و از مشاهیر استان خراسان جنوبی برگزار شد
باحضور دکتر محمدرضا راشد محصل، وبینار علمی ادبیات آیینی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه،وبینار علمی «ادبیات آیینی» شامگاه چهارشنبه 30 آذر ماه 1399، با حضور دکتر محمدرضا راشد محصل و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به مناسبت هفتۀ پژوهش و به همت گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، معاونت فرهنگی و اجتماعی و انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر محمد بهنا‌م‌­فر، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و سردبیر نشریۀ علمی پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی دانشگاه، ضمن خوش­آمدگویی به حاضران در جلسه، از حضور دکتر راشد محصل تقدیر و تشکر کرد.وی در ادامه ضمن  اشاره به اخذ مجوز دوفصلنامۀ علمی پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی، هدف از برگزاری این نشست را بحث و بررسی پیرامون این جلسه عنوان کرد.

در ادامه، دکتر علی زنگویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به نمایندگی از هیأت رئیسۀ دانشگاه، ضمن خوش­آمدگویی به آقای دکتر راشد محصل، ایشان را از مفاخر فرهنگی استان دانستند.

 دکتر راشد محصل ،مهمان ویژه این نشست به ارائۀ سخنرانی خود دربارۀ چیستی آیین، گسترۀ ادبیات آیینی و بیان ویژگی­های خاوران­‌نامۀ ابن‌­حسام خوسفی، به عنوان یکی از بهترین نمونه­‌های ادبیات آیینی پرداختند. ایشان با اشاره به سه مناسبت روز (شب یلدا، ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار)، آداب این سه مناسبت را جزو آیین­های ملی و مذهبی قدیم و جدید ما دانستند.

در ادامه دکتر بهنا‌‌م‌­فر با تأکید بر این نکته که گسترۀ آیین و ادبیات آیینی وسیع­تر از مذهب تشیع و ادبیات شیعی و مناقب و مراثی اهل بیت (ع) است و تمام ادیان و مذاهب، آداب و رسوم ملی، قومی و مذهبی و حتی ادبیات عرفانی را در برمی­گیرد، از محققان و علاقمندان به حوزۀ ادبیات آیینی دعوت کرد تا مقالات علمی خود را به مجلۀ پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی ارسال کنند.

 دکتر سیدمهدی رحیمی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و مدیر مسئول نشریۀ علمی پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی، در سخنانی، بخشی از ادبیات تعلیمی فارسی را نیز که درخصوص آداب کشورداری، تربیت فرزند و... است، در زمرۀ ادبیات آیینی دانستند.

در پایان این جلسه که با حضور مسئولان دانشگاه و دانشکدۀ ادبیات، اساتید و دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی و سایر علاقمندان به حوزۀ ادبیات آیینی برگزار شد، حاضران به بیان نظرات و پرسشهای خود پرداختند.

آخرین ویرایش۰۵ دی ۱۳۹۹