پیام تسلیت درگذشت دکتر آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب در ایران

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۴ کد : ۱۴۸۴۹ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۷۵۲
پیام تسلیت درگذشت دکتر آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب در ایران

                                 «از شمار دو چشم یک تن کم             وز شمار خرد هزاران بیش»

    جامعه دانشگاهی کشور، در اندوه از دست دادن یکی دیگر از چهره های ماندگار کشور عزیزمان، شادروان دکتر آذرتاش آذرنوش، از استادان پیشکسوت گروه زبان و ادبیات عرب به سوگ نشست.

   برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند در رشته­ های زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآنی، تاریخ و تاریخ تحلیلی تطبیقی هنر اسلامی از دانشجویان این استاد فرزانه بوده ­اند.معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تسلیت به جامعه علمی کشور، یاد و نام این پژوهشگر برجسته و چهره ماندگار علمی کشور را گرامی می ­دارد. ایشان که از شاگردان مستقیم استاد فرزان هم بودند در روزهای 23 و 24 آبان­ ماه 1386 در همایش سراسری بزرگداشت علامه فرزان در دانشگاه بیرجند حضور یافته و سخنرانی داشته ­اند.

پیکر «آذرتاش آذرنوش» عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، با حضور چهره های فرهنگی و دانشگاهی و شماری از مردم و مسئولان در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی تشییع شد.

دکتر آذرتاش آذرنوش دارای دکترای ادبیات عرب از دانشگاه فرانسه، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مشاور عالی در بخش ادبیات عرب، عضو شورای عالی علمی، عضو هیئت‌های مشاوران عالی دانشنامه فرهنگ مردم ایران و تاریخ جامعه ایران، مؤلف و ویراستار، در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 15 مهرماه 1400 دار فانی را وداع گفت.

مرحوم استاد آذرنوش در سال 1316 هجری شمسی در قم متولد شدند و 18 سالگی فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران آغاز کرد وی نخستین ایرانی بود که در رشته ادبیات عرب، مدرک دکتری از دانشگاه سوربن گرفت و وزارت فرهنگ فرانسه، نشان «شوالیه نخل آکادمیک» را به او اهدا کرد. دکتر آذرنوش به عنوان استاد ممتاز سال ها در شاخه‌های ادبیات عرب و پژوهش‌های قرآنی دانشگاه تهران جهت شناسایی و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران در جامعۀ عربی پیش از اسلام و قرون اولیۀ پس از ظهور اسلام و تأثیر ایرانیان بر غنای زبان عربی کوشش نمود.

دکتر آذرنوش از شاگران علامه سیدمحمد فرزان بود و از علامه به‌عنوان فردی که در زندگی ادبی‌اش بسیار تأثیرگذار بود، یاد می‌کرد.

مهمترین آثار:

ـ چالش میان فارسی و عربی

ـ راه‌های نفوذ فارسی در زبان تازی

ـ ترجمه فتوح البلدان بلاذری

ـ تاریخ زبان و فرهنگ عربی

ـ تاریخ ترجمه از عربی به فارسی

ـ ترجمۀ مقدمه بر الشعر و الشعرای ابن قتیبه

ـ تاریخ چوگان

از این استاد بنام ادبیات عرب بیش از ۱۷۰ مقاله ارزشمند منتشر شده که هر یک سند افتخار زرینی در تاریخ ادبیات و به ویژه تاریخ ادبیات ایران آنجا که با ادبیات عرب گره می‌خورد، به شمار می‌رود. دکتر آذرنوش ویرایش بیش از ۵۵۰ مقاله از مجموعه مقالات دایرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی را نیز بر عهده داشته ­اند.

 

جوایز و افتخارات:

- برگزیده­ ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  برای ترجمه­ ی «موسیقی الکبیر» اثر فارابی در سال 1375

- برگزیده ­ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای ترجمه­ ی «اطلس تاریخ اسلام» اثر حسین مؤنس در سال 1376

- برگزیده­ ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  برای «فرهنگ معاصر عربی فارسی» در سال 1379

- انتخاب به عنوان چهره‌ ماندگار ادبیات عرب در اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰

یاد و راهش گرامی و ماندگار باد.

آخرین ویرایش۲۵ مهر ۱۴۰۰