با حضور دکتر غلامعلی افروز کارگاه آموزشی "فرهنگ و خانواده" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۵۳۵۳ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۰۹۶
با حضور دکتر غلامعلی افروز کارگاه آموزشی "فرهنگ و خانواده" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 سومین جلسه از سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی با حضور دکتر غلامعلی افروز، چهره ماندگار روانشناسی ایران با موضوع "فرهنگ و خانواده" روز یکشنبه 16 آبان ماه 1400 از ساعت 19 الی 21 به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، با ابراز خوشحالی از برگزاری جلسات متعدد و متنوع فرهنگی و اجتماعی، از حضور ارزشمند دکتر غلامعلی افروز در این نشست تجلیل و قدردانی کردند.

 در ادامه دکتر غلامعلی افروز نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه بیرجند از برگزار کنندگان این نشست فرهنگی تشکر نمودند. ایشان در همان کلام آغازین خود به اهمیت و نگاه ویژه دین مبین اسلام و بخصوص پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار به نهاد خانواده پرداختند. ایشان خانواده را محبوب ترین بنای هستی و سازنده فرهنگ دانست. اگر خانواده باغی باشد پدر و مادر باغبانان آن هستند و فرزندان گل و گیاه و میوه های این باغند و در جایی می توان شوهران را سنگر بانان خانواده دانست که حافظان اجتماع خانواده هستند.   

دکتر افروز در اهمیت امید به آینده  این حدیث را از حضرت علی (ع) بیان نمودند: "هر کس در دیروز بماند افسرده می شود و هر کس بر آینده دل ببندد پریشان می شود."

حضرت شب آخر توصیه به تقوا می کنند و می فرمایند:" از چیزی که از دست دادید تأسف نخورید." باید قدر لحظات را دانست و افسوس گذشته را نخورد. گفتن" ای کاش" آدم را دل مرده و خانه را خراب می کند. باغبان زندگی آزرده خاطر دیده می شود اگر تأسف بخورد. آذربایجانی ها اصلا تأسف نمی خوردند. مردم کشورهای لائوس، چین، تایلند، تانزانیا و .. تأسف نمی خورند. 

ایشان گفتند: زمان حال هدیه خداست و هر روز را خدا به هدیه می دهد پس باید قدر این هدیه را دانست. ضرب المثلی در بین آدم های با کلاس خارجی و آدم های بزرگ معروف است که:

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift

"دیروز تاریخ است و فردا یک راز است و امروز هدیه خداست"

 دکتر افروز در ادامه سخنان ایشان به اهمیت و نقش همسر در زندگی اشاره نمودو همسر را بعد از خدا همسفر انسان تا بهشت دانست. 

 چهره ماندگار روانشناسی ایران به اهمیت آرامش واقعی در زندگی، خلاقیت، سعی و تلاش و پیشگیری از استرس و اضطراب در خانواه مطالبی را نیز بیان نمودند و در پایان مطالب خود دادن اضطراب به افراد را ضد فرهنگ اخلاقی و معنویت دانست. همه انسان ها تأیید پذیر هستند و تحقیر گریزند و همه تشویق را دوست دارند. آدم ها تکریم طلب هستند. بنابر این نباید بد مورد خطاب قرار گیرند. از آقای عبدالله علوی مرحوم به یاد دارم که می گفتند:

                        "سرم را سرسری متراش ای استاد سلمانی    که ما هم در دیار خود سری داریم و سامانی"

بنابر این تکریم اگر حاکم شد عزت نفس آدم بالا می رود و خود ارزشمندی اگر بالا برود آسیب پذیری کم می شود. در نظم الهی هر کس ارزش دارد از گناه مصون بماند و حداقل تکریم خیلی اهمیت دارد و دیده می شود و البته موثر است. لازم است که با حرمت دست دهیم، با حرمت گوش کنیم، با حرمت بلند شویم، با حرمت رفتار کنیم و به این ترتیب قابلیت دوستی با فرزندان را به وجود آوریم. تربیت از جایی شروع می شود که عادت ها بشکند. معلمان بچه ها را تکریم کنند سلام و بدرقه کنند.

در پایان صحبت های دکتر افروز هم دکترهادی پورشافعی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند و مدیر این نشست، ضمن تشکر از بیانات دکتر افروز، جمع بندی صحبت های ایشان را برای حاضران تشریح و به سئوالات آنها پاسخ دادند.

نشست "فرهنگ و دانشگاه" به صورت 2 جلسه 2 ساعتی ویژه دانشگاهیان برنامه ریزی گردیده است. 


جهت دریافت گزارش کامل این نشست اینجا کلیک کنید.

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۰