به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) نشست مجازی "وضعیت مسیحیت در جهان معاصر" باحضور دکتر احمدرضا مفتاح، برگزار شد.

۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸ کد : ۱۶۴۴۲ اخبار برگزیده معاونت جشنواره قرآن و عترت
تعداد بازدید:۱۵۹۰
به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) نشست مجازی "وضعیت مسیحیت در جهان معاصر" باحضور دکتر احمدرضا مفتاح، برگزار شد.

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، به مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و درآستانه سال نوی میلادی، نشست علمی با موضوع : وضعیت مسیحیت در جهان معاصر، با حضور دکتر احمدرضا مفتاح، رئیس دانشکده ادیان و مذاهی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ساعت 19 روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400، با حضور دانشگاهیان علاقمند، به صورت مجازی برگزار گردید. 

در ابتدای این نشست، دکتر علی زنگوئی،معاون فرهنگی و اجتماعی و استاد حوزه و دانشگاه بیرجند، ضمن عرض خیرمقدم و تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال 2022 میلادی به حاضرین در جلسه، و تشکر از قبول سخنرانی دکتر مفتاح،

با تفسیر کوتاهی در خصوص آیات تلاوت شده از سوره حضرت مریم به بیان سه تفاوت موجود بین مسیحیت واقعی و مسیحیت زمان پیامبر (ص) که مانند مسیحیت امروزی است، پرداخت.

  1. حضرت عیسی(ع) در هنگام نوزادی و معجزه سخن گفتن، فرمودند من بنده خدا هستم، در صورتی که مسیحیان قدیم و جدید حضرت را پسر خدا می دانند و تجسم خدا در روی زمین می دانند. 
  2. کتاب اصلی حضرت عیسی(ع) انجیل بود در حالی که در طی صد سال بعد انجیل های اربعه نگاشته شد که با هم و با انجیل اصلی تفاوت دارد.
  3. حضرت عیسی(ع) فرمود:« من فقط پیامبر خدا هستم و پیام خدا را برای شما آورده ام.» ما در روایات زمان ظهور داریم که مسیحیان از گروندگان به اسلام هستند. مسیحیت واقعی در مسیر تعالی و یکی شدن با دیگر ادیان خواهد بود.

در ادامه نشست دکتر مفتاح، به عنوان سخنران ویژه این نشست با اشاره به دو موضوع: 25 دسامبر و تولد حضرت عیسی(ع) و لزوم پرداختن به بحث مسیحیت، ابراز داشت؛ تقویم میلادی بر اساس میلاد حضرت عیسی است البته با تأخیر که در قرن 4 میلادی صورت گرفته و تاریخ ها بر هم منطبق نیست مثلا 4 دی میلاد حضرت مسیح است و 11 دی آغاز سال نو میلادی و روز عید پاک که از اعیاد مهم مسیحیان است و به لحاظ مذهبی از کریسمس بالاتر است و روزی است که حضرت عیسی زنده شده و به آسمان رفتند روز رستاخیز حضرت عیسی است. کریسمس بیشتر جنبه عرفی یافته و مختص مسیحیان نیست بلکه در غرب شامل وضع قوانین و تعطیلاتی شده است و این ایام جشن بر پا می شود و شعف عرفی و مردمی است. چالش های زیادی در دینداری وجود دارد که باعث شده نودینی و جریانات شیطان گرایی و دیگر جریانات و ادیان جدید پیش آید در کنار اینها الحاد و فرق آن با الحاد کلاسیک (مثل راسل که گفت متقاعد به وجود خدا نیست) مطرح شد اما الحاد جدید بر اساس عملکرد بد دینداران پیش آمده که نه تنها متقاعد نیستند بلکه انگیزه مبارزه با تفکرات دینی دارند که البته حل این جریانات نیاز به این دارد که پیروان ادیان الهی در کنار هم قرار گیرند.

ایشان در پاسخ به این سوال که ارتباط ما مسلمانان با مسیحیان چگونه است؟ چه برخوردی لازم است ؟ مواجهه یا تعامل؟ گفت: در طول تاریخ بین مسیحیان و مسلمانان رویکرد ترد و انکار و جدل وجود داشته است اما اکنون مسیحیت از خشونت دور شده و جریان پارادکس و بحث تعامل و گفتگو مطرح است. می توانیم حرف همدیگر را قبول نکنیم و انحصارگرا باشیم اما از تجربیات و ظرفیت های هم در مواجهه با چالش ها و الحادها و نودینی ها استفاده کنیم و یا حداقل در تحقق یک زندگی مصالحت آمیز و صلح جهانی با هم مشارکت کنیم.

 رئیس دانشکده ادیان و مذاهی دانشگاه ادیان در پایان بحث، به سوالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در جلسه پاسخ داد.

در این نشست جهت آگاهی بیشتر دانشگاهیان، کتاب «مسیحیت تبشیری» نوشته دکتر مفتاح نیز توصیه شد و قرار شد که نشست دیگری با حضور ایشان در این زمینه جهت توضیحات بیشتر به زودی برگزار گردد.

نشست "وضعیت مسیحیت در جهان معاصر " در پایان با تأکید بر هوشیاری بیشتر و عبرت گرفتن از تاریخ و لزوم آگاهی افزایی  خاتمه یافت در ساعت21 پایان یافت.

 

مشاهده و دریافت گزارش کامل نشست "وضعیت مسیحیت در جهان معاصر"

با حضور دکتر مفتاح، رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب

 

آخرین ویرایش۱۰ دی ۱۴۰۰