از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

جشن بزرگداشت روز زن و میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بصورت مجازی برگزار شد

تعداد بازدید:۱۱۲۹
از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری مشاور امور زنان و خانواده دانشگاه، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ، گروه زبان و ادبیات فارسی و کانون عفاف و حجاب دانشگاه، جشن بزرگداشت روز زن و میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان ضمن  تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به تشریح ابعاد مختلف زندگی ایشان پرداختند .وی در ادامه افزود: فاطمه تجسم عالی ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زنان است. همچنین در حیطه زندگی و رفتار در خانواده از برترین الگوها هستند و در بعد سیاست و اجتماع، جایگاه رفیع و شایسته ای دارند.

 

دکتر هما مالکی، مشاور امور زنان و خانواده ریاست دانشگاه، ضمن قرائت بخشی از کتاب «فاطمه فاطمه است» نوشته دکتر علی شریعتی، به جایگاه رفیع و مرتبه والای حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت.

دکتر کلثوم قربانی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، ضمن بررسی موضوع زن و عشق در ادبیات فارسی، گفت: بخش عظیمی از اشعار فارسی را عاشقانه ها تشکیل می دهند اما نه به صورتی که زن را در جایگاه مقدس و رفیع خود قرار دهند و شعر را نثارش کنند. اشاره به جایگاه زن در چهار جنبه ادبیات کلاسیک، ادبیات معاصر، نویسندگان زن در ادبیات معاصر وزنان شاعر در ادبیات فارسی و موضوع زنان نویسنده و شاعر در گذشته و زمان معاصر از دیگر موضوعات مطرح شده بود. دکتر قربانی ادامه داد: در زمان های بعد از زمان مشروطه به مرور عشق زنان، وارد ادبیات پایداری شد و حتی شعرهای عاشقانه زنان رنگ و بوی حماسی به خود گرفت و جایگاه خاصی به زن و هنر داده شد و فعالیت زنان فعال و کنشکر در زمینه های ادبیات حاصل آمد. وی خاطر نشان کرد: بانو پروین اعتصامی که دغدغه اجتماعی داشت در فعال شدن زنان و پررنگ کردن نقش عاطفی و اجتماعی زن تأثیرگذار بود.

در ادامه این مراسم، دکتر شایان سرشت، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی  با بیان  سیمای زن در شاهنامه، اشاره به قرار گرفتن شاهنامه در کابین زنان در گذشته داشت. ایشان با ذکر مختصری از داستان های شاهنامه با موضوع جمشید و خصایص نیکوی دو خواهرش، همچنین داستان یتیم شدن فریدون و خردمندی مادرش و گردآفرید، دختری که کنار پدرش به مرزبانی پرداخت، به چند نکته شاخص و ارزنده در مؤلفه های مهم فرهنگ ایرانی اشاره کرد. وی با تأکید بر توجه و نمایان کردن فرهنگ صحیح ایرانیان، در موضوعات خوش سخن بودن، خردمندی، پوشیده بودن، پاکدامنی و شجاعت زنان، مباحث مختصر و اشعاری زیبا از شاهنامه را قرائت کردند.

مولودی در وصف حضرت زهرا سلام الله علیها، پخش کلیپ موسیقی و ..... از دیگر بخش‌های برنامه بود.

شایان ذکر است این برنامه بصورت مجازی و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شد.

 

آخرین ویرایش۰۴ بهمن ۱۴۰۰