نشست فرهنگی - آموزشی "آمریکا و حقوق بشر" به مناسبت "هفته افشای حقوق بشر آمریکایی" برگزار شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۳۳۰ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۰۲۸
نشست فرهنگی - آموزشی "آمریکا و حقوق بشر" به مناسبت "هفته افشای حقوق بشر آمریکایی" برگزار شد.

به مناسبت "هفته افشای حقوق بشر آمریکایی"  از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی، با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری،  نشست فرهنگی - آموزشی: "آمریکا و حقوق بشر" به صورت حضوری و مجازی با سخنرانی مجازی خانم دکتر حکیمه سقای بی ریا، عضو هیأت علمی گروه انقلاب اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران (دکترای مطالعات آمریکا) و سخنرانی حضوری دکتر احمد بخشی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند در سالن فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

دکتر فرزانه پور، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در ابتدای این نشست، ضمن تشکر از دست اندرکاران و سخنرانان جلسه، درخصوص تاریخ کشورها و فرازو نشیب های فراوان و از خود گذشتگی های ملت­ها به ویژه کشور ایران بعد از مارس 1946 توضیحاتی را ارائه نمودند. وی همچنین به جنگ سرد و روش های مختلف اعمال قدرت و سیاست ابرقدرت ها و تشکیل کمربند سیاسی برای تحث تأثیر قرارد دادن منافع و هویت ملت­ ها اشاره داشت.

ذکر اقدامات آمریکا بعد از انقلاب اسلامی با توجه به حقوق بشر و حمله به ایران در صحرای طبس و مسائلی مانند تشکیل دهکده جهانی و تلاش های مستمر برای متحد کردن و عملگرایی کشورها و ملت ها در مسیر تحقق اهداف آمریکا و استفاده از ابزارها و کنوانسیون ها که فقط جنبه های تئوری آن دلنشین و مورد قبول واقع می شود و در عملکردها، این موضوعات خود حربه هایی برای تسلط بر کشورها و ملت ها در جهت تأمین منافع و خواسته های آمریکا، از دیگر سخنان دکتر فرزانه پور بود.

وی در پایان گفت: تنظیم آیین نامه ها در دست ابر قدرتهاست تا به مصلحت خود از آن استفاده کنند در این راستا به حملات شیمیایی بر علیه خانواده ها و کودگان اشاره داشت و این که چه باید کرد که منابعی با این تقدس را بتوان از چنگ این ابر قدرت درآورد؟

در ادامه نشست، دکتر بخشی به قدرت ها و سیاست ها، مهاجرت ها به آمریکا و انعقاد قراردادها را از نظر تاریخی  اشاره ای داشت و این که از نظر سیاسی در شیوه آمریکا، قدرت سازی، قلمروسازی و ساختارسازی صورت می پذیرید. همانگونه که آمریکا از 13 ایالت به 50 ایالت تغییر یافت و در این تغییرات حوزه حکومتی خود را در اولویت دانسته است و منافع سیاسی آمریکا بر هر چیز دیگر ارجح دانسته شده است، که دراین راستا کتاب هایی از طرف دکتر بخشی در زمینه های سیاست آمریکا و تأثیر آن بر جهان از جمله موضوع :  "مردم از آمریکا متنفر هستند"  معرفی نمود.

صحبت سرکار خانم دکتر حکیمه سقای بی ریا در مورد بررسی حقوق بشر از منظر آمریکا در دو بعد (چیستی ؟ و چرایی ؟) که مصداق هایی از نقض آن را در فضای مجازی است، آغاز شد. در ارتباط با مسائلی درون آمریکا و آگاهی بخشی به مردم در مورد مسائل نژادی گروه حقوق بشر، سه کار انجام می­دهد:

  1. عدالت نژادی : برده داری، زمان بعد از برده داری قانونی (ترور نژادی) جدا سازی نژادی- رسوبات این نگاه نژاد پرستانه در سیستم قضایی و زندان های آمریکا
  2. جداسازی نژادی که دوره ای از تاریخ آمریکا را در بردارد.
  3. سیستم های قضایی آمریکا (هیئت ژوری) رخنه مردم در هیئت و تأثیر بر تصمیمات آن.

گزارش (همه بچه ها بچه هستند) در آمریکا در حال حاضر در مورد سیاه پوستان و این که در سیستم قضایی آمریکا کودکان زیر 14 سال حتی محاکمه، زندان و حتی محکوم به اعدام می شوند. شرایط نگهدای آنان بسیار پر خطر و گاهی زندان بزرگسالان است.

تألیفاتی در مودر آمریکا و این که از ابتدا امپراطوری بوده است وجود دارد و در بین تاریخ نگاران آمریکایی که خود به وجود آمدن آمریکا را یک پروژه استعماری دانسته اند و این که 13 ایالت مستعمره کوچک با هم متحد شده و کم کم به سمت غرب حرکت کرده است وجود دارد. آمریکا خود درگیر یک استعمار داخلی است، درون جغرافیای ایالات متحده زد و بند های با قدرت های استعماری دیگر وجود دارد که این فضا و این اهداف و تصرفات را محقق سازد.

 کتاب "سیاست خارجی آمریکا در چشم انداز" که در سال 2009 به چاپ رسیده زوایایی از این روابط را مشخص می کند.

رویکرد این است که با بررسی استمرار سیاست خارجی آمریکا و روابط با دیگر کشورها در صد سال اخیر در می یابیم که ماهیت دراز مدت سیاسی آن مبتنی بر امپراطوری دولت های دست نشانده است. نگاه توسعه طلبانه در داخل و خارج، تلاش در طول یک قرن، شبکه ای از دولت های پیرو را ایجاد کرده بخصوص در کشورهایی که استراتژی ویژه دارند و این که چه کاری کشورها برای آمریکا انجام دهند و آمریکا چه پاداشی ارائه خواهد داد.

آمریکا لازم می داند کشورها حفظ منابع آمریکا را در منطقه خود داشته باشند و این نگاه او بین المللی است. ایجاد تبعات در کشورها بوسیله ابزارهای سیاسی، مداخلات، ابزار اقتصادی، کمک سیاسی فوری (شاید احزاب موافق) و گاهی کمک های نظامی و تسلیحاتی و مستشاری لازم باشد.

گاهی مانند ویتنام جنگ لازم خواهد بود و گاهی کودتا و یا هر نوع دیگر از سیاست که آمریکا را به هدف خود نزدیکتر کند و ریاست جمهور آمریکا از این ابزار استفاده خواهد کرد و چیزی که فدا می شود عاملیت فردی کشور است. کتاب ابزارهای مختلف مورد استفاده آمریکا بیانگر موضوعات مختلفی از این دست است از جمله ساواک و حضور افرادی در سفارتخانه ها و تربیت افرادی برای رسیدن به هدف.

تعریف از کشور دشمن در آمریکا این گونه است که : کشوری که به صورت نظام مند و سستماتیک تصمیم می گیرد نسبت به آمریکا متفاوت باشد و نقش کشور دست نشانده را نمی خواهد داشته باشد. دارای استقلال سیستماتیک که دارای تغییرات داخلی و خارجی باشد، نه استقلال سوری؛ این گونه است که دشمن تلقی می شود.

 آمریکا دو بینش نسبت به کشورها دارد : 1- پیرو (محافظت از منابع آمریکا) 2- دشمن (غیر هم مسیر با آمریکا)

در مورد ایران هنوز درون رویکرد چیستی هستیم که نگاه را سمت چرایی می برد. و به دنبال این هستیم که بدانیم دلیل مانایی و تداوم نقض حقوق بشر در این سطح گسترده چیست؟ مقاله واکاوبی نقش آمریکا در تحریک صدام در حمله به ایران در جلسه 27 دسامبر 1979 بک پریزیدنت آمریکایی یک دستور ویژه می دهد که مبنی بر نیاز اقدام برای براندازی جمهوری اسلامی ایران است. قبل از اشغال لانه جاسوسی، مسئله جدا سازی خوزستان هدف بود و بعد از جنگ روانی صورت گرفت و عملیات سیاسی و اقتصادی فراوانی شکل گرفت برای ایجاد یک رژیم مسئول دمکراتیک در ایران برای آمریکا، که در این راستا با رهبران ایرانی تماس گرفته شد و با دولت های علاقه مند به سر نگونی جمهوری اسلامی مذاکراتی شد تا جنبه غرب­گرایی فراگیر در ایران ایجاد شود که بتوانند یک دولت جایگزین به وجود آورند و این اولین سندیت است برای سیاست های آمریکا.

جنگ روانی و حمله نظامی صورت پذیرفت و و تصمیم های سختی در ایران گرفته شد و مشاور و دست یار رئیس جمهور آمریکا در زمان کارتر در امور امنیتی گفته که امام خمینی فقط به وسیله فشار های اقتصادی تخث تأثیر قرار نمی گیرد و اگر نظامی کار را پیش ببریم امکان وقوع جنگ و تخریب و تسلط ایران وجود دارد.

انتخاب عراق برای این بود که پیشینه ای با آمریکا وجود نداشته باشد و قابل انکار باشد و تحریک عراق توسط غلامعلی اویسی بود و حمایت آمریکا درهشت سال جنگ ایران و عراق در کنار دیگر سیاست های بلوک شرق مثل شوروی مشهود است.

در مورد چیستی ،اگر بخواهیم ساختار نرم افزاری را بررسی کنیم، استثنا پنداری آمریکا که این الگو را در امریکا درقبال حقوق بشر به نمایش گذاشته است. و این که آمریکا معتقد است که این ایده یک ملت را ساخت و یک جهان را از نو ساخت. روح ایالات متحده آمریکا استثنا پنداری خود است و این ایده سه بخش دارد :

  1. آمریکا نسبت به همه برتر است ( یک نوع نژاد پرستی)
  2. نه تنها ایده های آمریکا برتر است بلکه رفتار آمریکایی نیز برتر است ( برتری به دلیل برتر بودن، صلاحیت رهبری، مسئولیت دار بودن در جهان پس حق مداخله)
  3. این رهبری نباید افول پیدا کند و باید شکست ناپذیر باشد

کتاب : "استثنا پنداری آمریکا و حقوق بشر" در سال 2005 به چاپ رسید و از جوانب مختلف به این موضوع پرداخته است. امام خمینی(ره) در صحبت خود که "با إنّالله وإنّا إلیه راجعون" شروع شده بود گفتند: "اعلام خطر می کنند و این که آمریکا شیطان بزرگ است و روابط دوستانه با آمریکا مرگ تدریجی است و باید دوری کرد".

 نشست در ساعت 12:20 دقیقه، با صحبت های پایانی خانم دکتر سقای بی ریا و تقدیر و تشکر دکتر بخشی، مدیر این نشست فرهنگی به کار خود پایان داد. 

آخرین ویرایش۱۴ تیر ۱۴۰۱