سخنرانی معاون و مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در نخستین اجلاس مشترک معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه ۹ کشور

۳۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۵۴۷ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۳۸۲

نخستین اجلاس مشترک معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه ۹ کشور به میزبانی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی شهرستان اسفراین برگزار شد. در آیین افتتاحیه که در تالار هزار نفری این مجتمع برگزار شد امام جمعه موقت اسفراین بر اجرای کار فرهنگی عمیق، بنیادی و پرمحتوا، منسجم و مدیریت‌پرور تأکید کرد.

فرماندار اسفراین نیز در این‌ نشست با اشاره به ظرفیت های فرهنگی شهرستان اسفراین به ویژه در حوزه قرآنی اظهار داشت: اسفراین به دلیل کثرت فعالیت و جلسات قرانی به عنوان دارالقران خراسان شمالی مشهور است که این ظرفیتی بزرگ‌ در حوزه فرهنگی است.

مسلم‌ نوری افزود: ظرفیت قرآنی شهرستان می تواند به عنوان‌ تکیه‌گاه فرهنگی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد و دانشگاه باید با استفاده ازاین ظرفیت کمک کند تا بنیان این‌ بحث در دانشگاه نهادینه و سبب ارتقا شاخص برنامه های فرهنگی دانشگاه شود.

وی همچنین با اشاره به سبقه فرهنگی و علمی و مشاهیر شهرستان اسفراین بر استفاده از این ظرفیت برای ارتقای برنامه های فرهنگی دانشگاه ها تأکید کرد.

فرماندار اسفراین گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی مکمل یکدیگرند و توجه همزمان به این حوزه ها در دانشگاه ها سبب رشد و توسعه و ارتقا سایر حوزه ها آموزشی و پژوهشی خواهد شد.

در این اجلاسیه مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه وموسسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور همچنین در نشستی تخصصی به بررسی و بحث و تبادل نظر درخصوص مهمترین مسائل پیش روی دانشگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

پیشنهاد راهکارهای مواجهه با چالش های فرهنگی پیش روی دانشگاه ها در حوزه های عفاف و حجاب، تقلب، قانون گریزی و پیشنهاد راهکارهای عملی برای جهاد تبیین و سند اسلامی شدن دانشگاه ها وارائه راهکارهای پیشنهادی برای بودجه یابی و تدوین آئین نامه های مورد نیاز و مسائل جاری دانشگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تبادل‌نظر پرداختند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های دانشگاه بیرجند در بخش‌های گوناگون، به چالش‌های پیش‌روی دانشگاهها در سال تحصیلی آینده به لزوم برنامه‌ریزی علمی و تخصصی، بر خردورزی و پرهیز از سطحی‌نگری در طراحی و اجرای برنامه‌ها تاکید کرد.
دکتر حسین فرزانه‌پور گفت: دانشجویان نو ورود بیش از هر کسی دیگر نیازمند تبیین مسائل فرهنگی عمیق هستند. دانشگاه وظیفه سنگینی در تربیت نسل جوان دارد و نباید آنها محو آموزش دروس تخصصی و یا پژوهش شوند. دانشجویان با طراحی و تدوین برنامه‌های فرهنگی در کانون‌ها و انجمن‌های علمی و دیگر تشکل‌ها می توانند درک بالایی از تعامل و همکاری به‌دست آورند و مدیران توانمندی در اداره کشور باشند. دکتر فرزانه‌پور افزود: دانشگاههای منطقه ۹ باید امکانات خود را در اختیار همدیگر قرار دهند تا دانشجویان فعال فرهنگی به مراکز دانشگاهی یکدیگر آمد و شد داشته باشند و برنامه‌ها مشترکا برگزار شود تا از هدر رفت هزینه‌ها و اثرگذاری نامطلوب دورتر شوند. بنابراین بیش از هر زمان دیگری به همکاری و هم‌افزایی در اجرای اردوها و بازدیدهای تفریحی و علمی نیاز داریم تا در این اردوگاهها با اجرای برنامه‌های دانش‌محور، مهمترین آسیب‌های اجتماعی دانشجویان که در آینده و یا در حین تحصیل با آن روبرو هستند، برای آنها تبیین شود. عفاف و حجاب، گسترش معروف و پرهیز از منکرات مثل تقلب، قانون‌گریزی، روابط ناسالم، مواد مخدر و طلاق و ارتقای سواد رسانه‌ای و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند از مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره‌های آموزشی الزامی باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند درباره شیوه‌نامه جهاد تبیین هم گفت: این موضوع نیازمند ایجاد یک قرارگاه و یا دبیرخانه مستقر در دانشگاه است تا تمام برنامه‌ها تجمیع و از موازی‌کاری و دخالت سلیقه‌های شخصی و یا سطحی دور شویم و کارها روی زمین نماند.

دکتر علی‌اکبر محمدی مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند نیز در این اجلاس با مروری به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در سال گذشته به تدوین و یا اصلاح آیین‌نامه‌های داخلی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها پرداخت. وی از اجرایی شدن صدور کارنامه فرهنگی از سال‌تحصیلی آینده در دانشگاه خبر داد که این برنامه مورد استقبال دیگر دانشگاهها قرار گرفت به طوری که خواستار اجرای برنامه آن برای دانشگاههای منطقه ۹ کشور شدند. 
مدیر فرهنگی دانشگاه در زمینه عفاف و حجاب گفت: شوربختانه به دلیل درک نادرست و سطحی، بحث عفاف که به نوعی تقوا و پرهیزکاری در همه امور ناصواب در زندگی بشر است به مفهوم پوشش ظاهری تنزل یافته است، همانطور که در بحث امر به معروف و نهی از منکر، دعوت و فراخوان مردم به معروف و کارهای نیک و پسندیده به مفهوم نهی از منکر تنزل یافته است و همه گفتگوها و برنامه‌ها بر منکر خلاصه می‌شود که جلوه و بازخورد مناسبی در جامعه ندارد.
دکتر محمدی درباره ارتقای جایگاه معاونت فرهنگی در دانشگاه گفت: ساختار دانشکده و پردیس‌ها باید به‌گونه‌ای بازتعریف شود که دفتر و یا مسئول فرهنگی داشته باشند تا برنامه‌های فرهنگی در دانشکده‌ها پرورانده و همانجا توزیع شود. در این زمینه دکتر غفاری به تجربه موفق دانشگاه فردوسی اشاره کرد که شورای فرهنگی دانشکده‌ها نقش موثری در تجمیع نظرات کارشناسی شده و انتقال آن به شورای فرهنگی دانشگاه داشته‌اند و از دانشگاههای منطقه ۹ کشور خواست که این پیشنهاد و تجربه موفق را پیگیری کنند.
در این جلسات به تخصیص سه درصدی کل بودجه فرهنگی دانشگاه تاکید شد. دبیر منطقه ۹ از معاونان و مدیران فرهنگی خواست که اگر در این زمینه با مشکلی روبرو هستند مکاتبه‌ای با دبیرخانه داشته باشند چرا که طبق استفساریه‌هایی که با معاونت فرهنگی وزارت عتف انجام شده است تخصیص سه درصد کل بودجه الزامی است.
همچنین مقرر شد که بیانیه گام دو انقلاب و سند اسلامی‌شدن دانشگاهها محور همه برنامه‌ها قرار داشته باشد که طبق تاکید مقام عالی وزارت علوم، دانشگاههای که برنامه جامع و طرح تحول‌آفرین داشته باشند، در حمایت ویژه و اولویت تخصیص بودجه قرار خواهند گرفت.
شایان ذکر است که دانشگاه بیرجند در این اجلاس نامزد استقرار دبیرخانه منطقه ۹ فرهنگی و اجتماعی شد که با اختلاف یک رای، این مسئولیت همچنان به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شد.

آخرین ویرایش۳۱ تیر ۱۴۰۱