حضور کارشناس انجمن های علمی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشاه بیرجند در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت و نخستین رویداد ملی پویش

تعداد بازدید:۴۲۱

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت و نخستین رویداد ملی پویش عصر روز سه‌شنبه ۲۵بهمن‌ماه با حضور وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این مراسم دکتر بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،  دکتر ضابط رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی و جمعی از دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور نیز حضور داشتند. در این مراسم دکتر محمدعلی زلفی‌گل گفت: نباید تجربه‌های دوران کرونا را فراموش کنیم و باید از ظرفیت‌ و امکاناتی که در دانشگاه‌ها فراهم شد استفاده کرد. او اضافه کرد: در زمان کرونا برخی انجمن‌ها تدریس استادان را در اختیار سایر دانشجویان قرار می‌دادند و اکنون نیز می‌توان  یک همایش بین المللی را در قالب مجازی برگزار کرد. وزیر عتف همچنین به بحث مهارت‌محور شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دنبال راهکار برای افزایش مهارت‌محوری هستیم و معتقدیم با تغییر سرفصل‌ها این امر شدنی نیست. او افزود: کارورزی باید جدی گرفته شود و متاسفانه بستر اشتغال مرتبط با رشته‌های دانشگاهی دست ما نیست.

 زلفی‌گل اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد دانشجویان فنی و حرفه ای بعد از فارغ التحصیلی شغل پیدا می‌کنند درحالی که در رشته‌های نظری این درصد کمتر است. وزیر عتف با اشاره به اینکه دوران دانشجویی دوره کسب تجربه و دانش است گفت: ما معتقدیم وظیفه دانشگاه این است که نسل‌های عاقل، متدین و مسئولیت‌پذیرتر نسبت به گذشته تحویل جامعه دهد. فعالیت بیش از ۱۰ هزار انجمن علمی در کشور   مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار و ۲۸۰ انجمن علمی در کشور  گفت: انجمن‌های علمی قدمتی ۲۳ ساله دارند و تحت ۴۰ اتحادیه فعال‌اند. دکتر بادپا افزود:  ایجاد شور و اشتیاق علمی، حس همکاری استاد و دانشجو، فعال شدن نشریات علمی، برگزاری کارگاه، اردو، المپیاد و مسابقات دانشگاهی از فعالیت‌های انجمن‌ها محسوب می‌شود. او گفت: با توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور، تعداد دانشجوهای کارشناسی و فعالیت‌های داوطلبانه کم شده است، همچنین کرونا به بافت فرهنگی کشور و دانشگاه‌ها ضربه زد. در وزارت علوم نیاز به تحول دیدگاه داریم معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با تاکید بر الزام انسان محور شدن دانشگاه‌ها گفت: ما در وزارت علوم نیاز به تحول دیدگاه داریم و باید از دستاورد محور به انسان محور برسیم. رضا لطفی نقش انجمن‌های علمی در پرورش دانشجویان را موثر دانست و گفت: باید این نقش را به رسمیت بشناسیم و در راستای تربیت دانشجو جدی کار کنیم. در پایان این مراسم نمایشگاه فرصت‌های شغلی با حضور وزیر علوم افتتاح شد. در این نمایشگاه که با حضور شرکت‌ها و صنایع دانش‌بنیان و خلاق خراسان رضوی برگزار شده دستاوردها و فرصت‌های شغلی ارائه شده است.

لازم به ذکر است که جشنواره حرکت از ۲۵ بهمن آغاز شده و در ۲۷ بهمن پایان یافت.

برگزاری نشست‌های کاربردی و کارگاه‌های آموزشی در حوزه کارآفرینی و توان افزایی دانشجویان و هم اندیشی با نهاد‌های سیاست‌گذار کشوری در حوزه علم و فناوری (قوه قضائیه، بنیاد نخبگان، معاونت علم و فناوری نیرو‌های مسلح) و نشست‌های تخصصی مجامع دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دیگر رویداد‌های این برنامه ملی در دانشگاه فردوسی مشهد بود.

گفتنی است آیین اختتامیه جشنواره دانشجویی حرکت، ۲۷ بهمن ماه برگزار و از فعالان دانشجویی و انجمن‌های علمی برگزیده با حضور مسوولان وزارت عتف قدردانی شد.

آخرین ویرایش۲۸ بهمن ۱۴۰۱