حضور کارشناس دانشگاه بیرجند در نشست هم افزایی و توانمندسازی کارشناسان‌ کرسی های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور

۰۵ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸ کد : ۲۵۵۲۴ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۶۶۵

برگزاری نشست هم افزایی و توانمندسازی کارشناسان‌ کرسی های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور از دوم لغایت چهارم آبان ماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تهران

در مراسم افتتاحیه این نشست، دکتر ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی ضمن تاکید بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی نقد و نظر و ... ، بر برگزاری اینگونه نشست ها تاکید فراوان‌ نمود. در ادامه حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مراکز آموزشی، به ایراد سخن پرداختند. گوشه ای از سخنان دکتر شاطری به شرح ذیل آمده است؛

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در نشست هم‌افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: آزاداندیشی پیش شرط تولید علم است.

حجت الاسلام روح‌الله شاطری روز چهارشنبه مورخ ۳ آبان ۱۴۰۲ در نشست هم‌افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سخنانی با بیان اینکه ظرفیت‌های متفاوتی در جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد و محیط دانشگاه برآیند تحصیل کردگان است افزود: این جامعه خواهان آن است که در مسیر حریت و آزادگی راه را باز ببینند. وی گفت: این جامعه فرهیخته هر جایی از این راه را محدود و مسدود ببیند مطالبه می‌کنند و خدا را شاکریم که چنین روحیه‌ای در جامعه است که نشان دهنده حریت جامعه مخاطب است. دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور معتقد است، فرهیختگان جامعه با شناخت و تن دادن به قوانین قانونی جامعه و مقررات ضروری جامعه می‌توانند تعامل فراگیر همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در جامعه فراهم کنند و ماندگاری و تحقق آن را ضمانت کنند. وی با تاکید بر اینکه حکومت‌ها باید به ملت‌ها خدمت کنند و حاکمان و رهبران دینی نیز علاوه بر تحقق خواسته‌های مردم دغدغه تعالی مردم را نیز دارند، افزود: باید تلاش کنیم در زیرساخت‌های مرحله انسانی و اجتماعی از سایر حکومت‌ها و نظام‌های پیشرفته عقب نمانیم و فراتر از آن بتوانیم آنها را به قله‌ها و آرمان‌های والاتر دعوت کنیم؛ این امر آورده و مزیت جمهوری اسلامی ایران است. شاطری خطاب به کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد: شما کارشناسان کرسی‌های آزاد اندیشی باید برای ایجاد انگیزش و حرکت دهی با جوان بی‌قرار، معترض، پرسشگر و حق‌جو فکورتر و منطقی‌تر برخورد کرده و آنها را متقاعد ساخته در بستر مسیرهای تعریف شده بر اساس مصلحت و در چهارچوب آیین نامه‌های تعریف شده هدایت کنید.  دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور همچنین آزاداندیشی را پیش شرط تولید علم دانست و اظهار داشت: در کرسی‌های آزاداندیشی، چالش‌ها و تنش‌ها افق‌های جدید ایجاد می‌کنند. وی با اشاره به اینکه عناصر مشترک بین انسان و دین دو عنصر تفکر و آزادی است، گفت: هرجا دینی باشد که به آزادی اعتنا نداشته باشد و یا تفکر و آورده‌های آن را به رسمیت نشناخت آن دین اصیل نیست و خرافه است. شاطری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه «کرسی‌های آزادی اندیشه را رونق دهید» گفت: شما کارشناسان باید نظم پویا، مترقی، حق مدار، انسان‌گرا و آزادی‌خواهانه را در دانشگاه‌ها رقم زنید. وی با تاکید بر اینکه کرسی آزاداندیشی باید بر اساس منطق باشد و استدلال و برهان، عنصر اصلی آن است، یکی از عناصر مفقود کرسی‌های آزاد اندیشی را مصونیت آزاداندیشی دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد تصویب ماده واحده مصونیت آزاداندیشی را ارائه کرده‌ایم.

شایان ذکر است در این نشست، محورهایی در قالب کارگاه آموزشی با عناوین ذیل برای کارشناسان برگزار شد:

۱. مهارت های گفتگو و مناظره

۲. الزامات حقوقی و قضایی برگزاری کرسی های آزاداندیشی

۳. آشنایی با شیوه های مختلف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

۴. اخلاق نقد و اعتراض

از دیگر برنامه های نشست می‌توان به پنل انتقال تجارب، سخنرانی با موضوع مهارت های ارتباط با نسل جدید و نشست پرسش و پاسخ با دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره نمود.
آخرین ویرایش۰۵ آبان ۱۴۰۲