کارگاه فرهنگی _ آموزشی «تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)» برگزار شد

۰۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۰ کد : ۲۸۲۴۵ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۸
کارگاه فرهنگی _ آموزشی «تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)» برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی  و با مشارکت معاونت آمــوزشی و تحصیلات تکمیـلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه، کارگاه فرهنگی _ آموزشی «تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)» با حضور دکتر ﻣﺤـــﻤـﻮد ﭘـــﺮواﻧﻪ، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند و با حضور ارزشمند دانشگاهیان، روز چهارشنبه 6 تیرماه 1403، از ساعت 12 الی 13:30، در سامانه وبینار دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمود پروانه در مقدمه صحبت های خود گفت: قبل از پیروزی انقلاب نگاه آرمانی بود و دولت آرمانی تعریف می شد اما امروزه ایده دولت مطلوب شکل گرفته است. به دلیل این که امروزه درک شد که دولت دارای مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف است.

چهار چوب کلی اندیشه امام و رهبری همگنی دارد اما بنا به زمان و تفاوت اندیشه ای موارد اختلافی طبیعی است اما در اصل سازگاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی مردم هم حاکمیت دارند و دولتی حق حاکمیت دارد که مشروع باشد.

اما مشروعیت چیست؟

دولتی که عناصر شرعی داشته باشد؛ دولتی که مشروعیت دارد و شرعی است باید دارای مقبولیت باشد همچنین باید کارآمدی داشته باشد و در نهایت این که قانونی حکمرانی کند.

عضو هیئت گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند مواردی را بیان نمود که دولت ها باید در نظر بگیرند شامل :

استقلال، آزادی، عدالت، اخلاق، وحدت اجتماعی و از موارد دیگر که لازم است برای حکمرانی در نظر گرفت؛ پیشرفت و رفاه است در کنار آزادی که مدنی و شهری و سیاسی و اقتصادی می تواند باشد.

استقلال امر خارجی است و در ارتباط با دیگر دولت هاست اما آزادی داخل کشور است و مبنا در آن، حقوق شهروندی است. در قدیم آزادی ارزش قوی و بنیادی داشت در کنار برابری اما اکنون در جهان و ایران این مسئله می نمایاند که استقلال از آزادی اهمیت بیشتری یافته.

عدالت و اخلاق نیز ار دیگر موارد است که لازم است، چون حکومت از آن مردم است. لازم است با مردم صادق بود و فروتنی در برابر مردم اصل است زیرا دولت طبق اندیشه امام، خدمتگزار مردم است و خدمتگزار در برابر ارباب خود باید فروتنی داشته باشد.

از دیگر ویژگی های دولت صبر و پرکاری باید باشد و این که در برابر مشکلات داخلی و خارجی بی تفاوت نباشد. 

 اندیشه امام و رهبری در زمینه توسعه امروزی با دیدگاه غرب مخالف است و بر الگوهای بومی برای پیشرفت تأکید دارند لذا لازم است:

1-  الگوی مطلوب پیشرفت در نظر گرفته شود 2 ترسیم شود. 3 - در مسیر آن حرکت و فعالیت صورت پذیرد.

عنصر بعدی تقویت کننده دولت، رفاه است که دولت باید تمدن ساز باشد و به مسئولیت های جهانی و داخلی هر دو در کنار هم توجه داشته باشد و رویکرد فراملی در کنار رویکردهای ملی باشد.

دولت مطلوب یک دولت انقلابی است که در راه تحقق آرمان های انقلاب می کوشد.

ایشان در پایان و پس از جمع بندی مطالب گفتند: هم اکنون لازم است اساتید محترم و کارکنان از فضای محافظه کارانه فاصله گرفته و فضای گفتگو را داشته باشند تا دولت های کارآمدتری داشته باشیم و چالش ها کمتر شود لازم است از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب رفت و اجماع فکری پیدا کرد مخصوصاً در معقولات بنیادی و اندیشه های اساسی.

آخرین ویرایش۰۷ تیر ۱۴۰۳