سلسله نشست زنان در ادوار تاریخ ایران
سلسله نشست زنان در ادوار تاریخ ایران: گذری و نظری بر جنبش فمنیسم اسلامی، از موضوعات کمتر توجه شده اما مهم و حائز اهمیت به همت انجمن علمی تاریخ، انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی و انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه بیرجند با همکاری انجمنهای علمی دانشگاههای اصفهان، امام حسین، مذاهب، خلیج فارس و ارومیه با هدف توسعه سطح علمی دانشجویان کشور در رشته تاریخ در ساعت 19 روز یکشنبه مورخ 21 بهمن ماه 1403 به صورت مجازی و در بستر گوگل میت برگزار شد.
سخنران این نشست سرکار خانم دکتر پرستو کلاهدوزها از اساتید مطرح کشور در حوزه زنان و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران بود. این نشست فارغ از حضور دانشجویان دانشگاه بیرجند در رشتههای تاریخ، فلسفه و کلام اسلامی و نیز علوم سیاسی، حضور دانشجویان رشته تاریخ در دیگر دانشگاههای کشور من جمله دانشگاه اصفهان، مذاهب، امام حسین، خلیج فارس، ارومیه و ... را همراه داشت.
از آنجا که اطلاعات این نشست در کانالهای اطلاع رسانی اتحادیه تاریخ و باستانشناسانی کشور منتشر شده بود، همراهی و استقبال بسیار خوبی را به دنبال داشت و دانشجویان در دانشگاههای کشور علاقهمند به ادامهدار بودن نشست زنان در ادوار تاریخ در موضوعات مختلف بودند.
خانم دکتر پرستو کلاهدوزها سخنرانیشان را با توضیح درباره ریشه و پیشینه فمنیسم شروع کردند که این مبحث برای اولین بار در فرانسه ظهور پیدا کرد و از کلمه Femmi یعنی زن گرفته شده.
پس از آن به شرح چهار وجه اصلی جهانبینی فمنیسم و به نظریات آنها پرداختند. سپس راجع به اولین کتاب و اولین نسل از فمنیسمها صحبت کردند و افزودند که کتاب فراتر از خدای پدر، اولین کتاب با این موضوع است که نویسنده این کتاب نگاه مرد سالارانه کلیسا به خدا، جهان و انسان را نقد میکند. و به این نکته اشاره کردند که از جمله مهمترین مطالبات نسل اول فمنیسمها داشتن حق رأی و داشتن حق آموزش برابر و بهرهمندی عادلانه از امکانات اقتصادی و اجتماعی و حضور زنان در قدرت و سیاست بود.
بعد از آن شاخههای اصلی فمنیسم اولیه را که چهار گروه: لیبراریستها، مارکسیستها، سوسیالیستها و رادیکالیستها بودند را معرفی کردند و به طور مفصل به شرح نظرات و دیدگاههای آنها پرداختند. پس از آن به جریان مهم فمینیسم اسلامی اشاره کردند و افزودند که این جریان از اواخر قرن نوزدهم وارد جهان اسلام شد و برخی از زنان مسلمان در پی افزایش تحصیلات، آگاهی و توسعه حضور اجتماعی زنان بودند که در پی آن، این جریان به وجود آمد و این دوره را به دو دوره، فمنیسم مسلمانان و دوره فمنیسم اسلامی تقسیم کردند و آن را شرح دادند پس از آن به مبحث جهانبینی حاکم بر جنبش فمنیسم اسلامی پرداختند و مورد بررسی قرار دادند که آیا قرآن از دیدگاه فمنیسمهای مسلمان جهان شمول میباشد یا خیر و افزودند که از دیدگاه این گروه قرآن جهان شمولی ندارد و برای یک زمان و مکان خاص مناسب بوده و در آخر با بیان چکیدهای از تاکیدات و پیشنهادهای فمینیستهای مسلمان سخنرانی خودشان را به پایان رساندند. در آخر جلسه هم در ساعت 20 و 25 دقیقه به سوالات دانشجویان پاسخ دادند و پس از به اتمام رسیدن سوالات در ساعت 21 جلسه را به پایان رساندند.