تشویق اساتید دانشگاه بیرجند در جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور

۰۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۸۲۱۲ اخبار اسلایدر
تعداد بازدید:۳۲
دکتر ابوالفضل بیجاری، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه گفت: دستورالعمل تشویق اساتید دانشگاه بیرجند برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور در چهارمین نشست از دور سوم هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر بیجاری، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه در این مصاحبه با اشاره به اینکه از اقدامات شاخص انجام شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت شهید جمهور، ایجاد سامانه نظام‌ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) است، گفت: سامانه نان، به عنوان یکی از راهکار‌های کاربردی نمودن دانش، طرح‌های تحقیقاتی و پارسا‌ها (پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری)، پایش و پردازش نیاز‌های کشور و تکمیل زنجیره‌ایده تا پدیده و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاورد‌های پژوهشی و اختراعات می‌باشد.
وی ادامه داد: این سامانه، به عنوان دریچه واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و نوآوری به منظور یکپارچه‌سازی سامانه‌های مشابه در نظر گرفته شده و می‌تواند به خوبی ارتباط و تعامل میان «نیازپرداز» و «ایده پرداز» را در جهت تحقق اهداف مشخص شده برقرار کند. 
دکتر بیجاری بیان کرد: دانشگاه بیرجند به منظور تشویق اساتید برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور از طریق سامانه نان و یا تقاضا محور کردن پارسای دانشجویان در راستای رفع نیاز‌ها و مشکلات کشور، مشوق‌هایی برای اساتید در نظر گرفته است. در این راستا دستورالعمل تشویق اساتید دانشگاه بیرجند برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور مصوب صورتجلسه چهارمین نشست از دور سوم هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی در 5 آذرماه 1402 مصوب شد.
این دستوالعمل شامل دو بخش:
ـ حمایت از پارسای استاد محور 
ـ حمایت از پارسای تقاضامحور
می‌باشد. که از موارد مهم این مشوق‌ها در بخش پارسای استاد محور، می‌توان به
ـ محاسبه واحد معادل‌آموزانه پارسای دانشجوی استاد محور با ضریب 1.5برای استاد راهنمای اول،
ـ پرداخت خارج از سقف‌آموزانه استاد راهنمای اول در نیمسال تحصیلی برای پارسای دانشجویان استادمحور،
ـ محاسبه امتیاز پارسای دانشجوی استاد محور در ترفیع سالیانه استاد راهنمای اول با ضریب 1.5،
ـ اعطای یک پایه تشویقی برای راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان‌نامه کارشناسی ارشد (دفاع شده) دانشجوی استاد محور حداکثر تا سه پایه تشویقی، اشاره کرد.
وی افزود: در این دستورالعمل، مشوق‌هایی برای استاد راهنمای اول دانشجوی دارای پارسای تقاضامحور ثبت شده در سامانه نان نیز در نظر گرفته شده است؛ که می‌توان به مواردی نظیر
ـ محاسبه واحد معادل‌آموزانه پارسای دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دارای موضوع پایان‌نامه ثبت شده در سامانه نان و همچنین داشتن قرارداد پژوهشی داخل دانشگاه با ضریب ۱/۱ اشاره کرد. البته، در صورتی که پارسا دارای حمایت مالی تا سقف مشخصی باشد، این ضریب می‏تواند تا 1.5 افزایش یافته و برای استاد راهنمای اول محاسبه خواهد شد.
لازم به توضیح است برای آگاهی بیشتر اساتید محترم از جزئیات، دستوالعمل فوق در سایت تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند و در قسمت آیین‌نامه‌ها و فرم‌ها، آیین‌نامه‌های اعضای هیأت علمی، به آدرس birjand.ac.ir/graduate/fa/regulation/451 بارگذاری شده و قابل مشاهده است.
همچنین وی تأکید کرد: این دستورالعمل از زمان تصویب جایگزین دستوالعمل تشویق و جهت دهی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مصوب سومین نشست هیئت امنای دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی به تاریخ 25 دی 1398 شده و دستورالعمل پیشین لغو می‌شود.

آخرین ویرایش۰۲ تیر ۱۴۰۳