گزارش عملکرد دوره های مدیریتی پیشین

تعداد بازدید:۳۲۷۳

1- لیست اهم فعالیت­ها و اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند آذرماه 1394 لغایت آبان ماه 1398 (دکتر سید علیرضا ذوالفقاری)

  • تدوین آیین­ نامه آموزشی-پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 94 و پس از آن
  • تدوین آیین ­نامه آموزشی-پژوهشی دانشجویان دکتری ورودی 95 و پس از آن
  • تدوین آیین­ نامه جامع آموزشی
  • تدوین شیوه­ نامه ارزشیابی پایان­ نامه کارشناسی ارشد
  • شیوه ­نامه ارزیابی نمره تشویقی مقالات دانشجویان دکتری
  • تدوین لیست واحدهای کفایت برای فارغ التحصیلی دانشجویان رشته­ های مختلف تحصیلات تکمیلی
  • تدوین کاربرگ­های جدید برای انجام امور آموزشی-پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد (23 کاربرگ)
  • تدوین کاربرگ­های جدید برای انجام امور آموزشی-پژوهشی دانشجویان دکتری (28 کاربرگ)
  • تدوین و تصویب نگاشت­ نامه دوره کارشناسی ارشد
  • تدوین و تصویب نگاشت­ نامه دوره دکتری
  • تدوین رویه برگزاری جلسات دفاع دانشجویان دکتری
  • تدوین و تصویب سوگندنامه جلسه دفاع دانشجویان دکتری
  • تصویب شرایط و نحوه ارزشیابی متقاضیان پذیرش دانشجویان دکتری
  • تدوین فرآیندی مدون برای ایجاد رشته ­های جدید در دانشگاه بیرجند
  • تدوین چارت عملیاتی برای کلیه فرآیندهای حوزه تحصیلات تکمیلی (12 فرآیند)
  • ارتقای سیستم­ حضور و غیاب تیک با اضافه شدن بخشی حاوی اطلاعات آماری دانشجویان تحت راهنمایی به همراه سیستم پیام رسان داخلی
  • تصویب و الزامی کردن شرکت همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کارگاه آشنایی با پایگاه­ های اطلاعاتی قبل از تصویب طرح تحقیق پایان نامه با همکاری کتابخانه مرکزی
  • ساماندهی برگزاری آزمون جامع در دانشگاه و تعیین سه تاریخ مشخص برای برگزاری آزمون جامع در هر سال
  • تدوین آیین­ نامه تعیین ظرفیت راهنمایی اعضای هیأت علمی
  • چارک­بندی اعضای هیأت علمی گروه­ های آموزشی به لحاظ ظرفیت راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • تدوین سازوکار همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند با سایر مؤسسات آموزش عالی
  • تدوین آیین نامه انتخاب استاد نمونه
  • برگزاری مراسم بزرگداشت هفته آموزش (4 سال)
  • آیین نامه تکریم اعضای هیات علمی بازنشسته
  • تدوین پیش ­نویس دستورالعمل تشویق و جهت‌دهی پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی
  • تدوین پیش­ نویس شیوه نامه پذیرش دوره دکتری شیوه پژوهش محور
  • اصلاح فرآیند ثبت طرح تحقیق/پایان­نامه/رساله در سامانه ایرانداک با همکاری کتابخانه مرکزی
  • تجمیع پایان­ نامه­ های تحصیلات تکمیلی از آغاز تا کنون با همکاری کتابخانه مرکزی برای راه اندازی کتابخانه الکترونیکی
  • حذف نسخه چاپی پایان ­نامه­ ها و رساله ­ها جهت صرفه­ جویی در کاغذ در راستای تحقق دانشگاه سبز
  • سیستمی کردن صدور مجوزهای دوره دکتری (آزمون جامع، دفاع از طرح تحقیق و دفاع از رساله) از طریق اتوماسیون اداری
  • پیشنهاد جزئیات مربوط به محاسبه روز شمار تمدید سنوات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
  • اصلاح روند پرداخت هزینه­های اجرایی پایان­نامه­ها و رساله­ های تحصیلات تکمیلی
  • سیستمی کردن محاسبه آموزانه­های پژوهشی اعضای هیأت علمی از طریق سیستم جامع گلستان
  • اصلاح روند و تسریع و شفاف سازی پرداخت آموزانه داوران خارجی با همکاری مدیریت مالی دانشگاه
  • اصلاح فرآیند تسویه حساب دانشجویان و تدوین چک­ لیست جدید برای بررسی پرونده ­های فارغ التحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • اصلاح روند تعیین ظرفیت پذیرش رشته ­های مختلف دانشگاه در دوره­ های کارشناسی ارشد و دکتری
  • اصلاح روند انجام آزمون مصاحبه دکتری و اعلام نتایج مصاحبه دکتری با تصویب کاربرگ‌های لازم
  • اصلاح و تسریع روند تصویب طرح تحقیق رساله دکتری و صدور حکم
  • الکترونیکی کردن فرآیند پذیرش داوطلبان شرکت در مصاحبه دکتری
  • تدوین شیوه­ نامه برگزاری انتخابات هیأت­های ممیزه و کمیسیون­ های تخصصی
  • تدوین پیش نویس شیوه ­نامه اجرایی هیأت ممیزه دانشگاه بیرجند (ماده 3 و 4 آیین­ نامه ارتقا)
  • ایجاد رشته ­های کارشناسی ارشد (1) مخاطرات محیطی، (2) مهندسی عمران آب و سازه­های هیدرولیکی، (3) علم اطلاعات و دانش­ شناسی- کتابخانه ­های عمومی، (4) مهندسی معدن و محیط زیست، (5) ادبیات روایی، (6) پژوهش علوم اجتماعی، (7) ریاضی کاربردی – بهینه­ سازی، (8) ریاضی کاربردی-رمز و کد، (9) ریاضی کاربردی- ریاضیات مالی، (10) مدیریت سیستم­های اطلاعاتی
  • ایجاد رشته­ های دکتری (1) مهندسی محیط زیست، (2) برنامه­ ریزی درسی
  • در کنار موارد فوق­ الذکر، امور زیادی نیز به عنوان وظایف جاری و معمول حوزه تحصیلات تکمیلی به انجام رسید که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری 68 جلسه شورای تحصیلات تکمیلی با 820 مصوبه
  • بررسی بیش از 2000 پرونده فراغت از تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • بررسی درخواست­های دانشجویی شامل مرخصی، حذف نیمسال، حذف درس، انصراف، تقاضای بازگشت به تحصیل و موارد مشابه
  • صدور احکام رساله دانشجویان دکتری
  • صدور مجوزهای مربوط به آزمون جامع و دفاع طرح تحقیق و دفاع نهایی دانشجویان دکتری
  • بررسی انجام امور فرصت­ تحقیقاتی دانشجویان دکتری
  • تصویب ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری و تایید آن در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور
  • تایید نتایج آزمون دکتری در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور
  • ارزیابی نمره تشویقی مقالات دانشجویان دکتری
  • گزارش هزینه­ های مصوب پایان­ نامه و نیز حق ­الزحمه داوران به معاونت محترم اداری و مالی جهت پرداخت
  • تصویب ­طرح­های توجیهی برای تأسیس رشته ­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بیرجند

2- گزارش عملکرد یک ساله حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در سال 1398 (دکتر محسن خطیبی نیا)

الف - فعالیت‌های انجام شده در سال 1398

  • تدوین و تصویب دستورالعمل تشویق و جهت‌دهی پایاننامه‌های تحصیلات تکمیلی (در راستای راهبرد WO2-A23)
  • تدوین و تصویب شیوهنامه پذیرش دوره دکتری شیوه پژوهش محور
  • تدوین و تصویب آیین­نامه تعیین ظرفیت راهنمایی اعضای هیأت علمی
  • تدوین و تصویب آیین­نامه جامع آموزشی
  • سیستمی شدن فرایند ثبت پایاننامهها و رسالهها در سامانه یکپارچه دانشگاه به منظور حذف نسخه کاغذی طرح تحقیق در پرونده فارغالتحصیلی و محاسبه آموزانه پایاننامهها و رسالهها در سامانه یکپارچه دانشگاه برای همکاران هیات علمی (در راستای راهبرد WT3-A3)
  • سیستمی شدن داوری و نماینده تحصیلات تکمیلی پایاننامهها و رسالهها در سامانه یکپارچه دانشگاه (در راستای راهبرد WT3-A3)
  • فعال شدن واحد معادل جدید پایاننامهها و رسالهها برای محاسبه آموزانه (مطابق با شیوهنامه محاسبه و پرداخت آموزانه مصوب هیات رئیسه محترم دانشگاه در بهمن ماه 1398) در سامانه یکپارچه دانشگاه از نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99

ب- پیگیری امور مرتبط با فرصت­ تحقیقاتی دانشجویان دکتری در سال 1398

درخواستهای امور فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری پس از تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، توسط این مدیریت پیگیری میشود. براین اساس، آمار تعداد درخواستهای بررسی شده در شورای تحصیلات تکمیلی، تعداد اعزامها و سهیمه اختصاص داده شده به دانشگاه از وزراتخانه به شرح زیر میباشد:

سال

تعداد درخواستهای بررسی شده

تعداد سهمیه تخصیص داده شده برای اعزام به خارج*

تعداد اعزام به خارج

تعداد اعزام به دانشگاه های داخل

از ابتدای سال 1398 تا اواسط اسفندماه

24

5

10

6

* لازم به ذکر است به علت تعداد زیاد درخواستهای فرصت به خارج و تخصیص تعداد محدود سهمیه از طرف وزراتخانه به دانشگاه، این مدیریت با پیگیریهای متعدد توانسته است مجددا سهمیههای اضافهتری را از وزارتخانه اخذ نماید.

آخرین ویرایش۱۱ خرداد ۱۴۰۳