انعقاد قرارداد اجرای طرح پژوهشی بین گروه پژوهشی گیاه و تنش های محیطی با پژوهشکده زعفران

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۲ کد : ۱۳۲۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۷
انعقاد قرارداد اجرای طرح پژوهشی بین گروه پژوهشی گیاه و تنش های محیطی با پژوهشکده زعفران

قرارداد اجرای طرح پژوهشی برون دانشگاهی توسط گروه پژوهشی گیاه و تنش های محیطی دانشگاه بیرجند، با حمایت مالی پژوهشکده زعفران منعقد شد. این طرح با عنوان "مقایسة مدیریت زراعی کشاورزان پیشرو، ماهر و معمولیِ زعفران و انطباق آن با نتایج تحقیقات علمی" به مدت ۲ سال توسط  "دکتر حمیدرضا فلاحی" عضو هیات علمی گروه پژوهشی گیاه و تنش های محیطی و با همکاری دکتر علیجان سالاریان مشاور پژوهشکده زعفران اجرا خواهد شد

خلاصه طرح

مهم­ترین چالش تولید زعفران در ایران بالا بودن خلاءِ عملکرد به دلیل تفاوت زیاد بین میانگین عملکرد مزارع (3/62 کیلوگرم در هکتار) و عملکرد قابل حصولِ گیاه (حدود 20 کیلوگرم در هکتار و یا حتی بیشتر) می ­باشد. از دلایل مهم این نقیصه تشدید اثر برخی تنش های محیطی به خصوص شوری و خشکی در چند دهه اخیر بوده است. در این تحقیق، با نمونه برداری از مزارع و دریافت اطلاعات اقلیمی و نیز مصاحبه با کشاورزان اثر برخی عوامل مانند شوری خاک، فراهمی آب و... بر عملکرد زعفران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

از دیگر دلایل مهم بالا بودن خلاء عملکرد زعفران عدم اطلاعات کافیِ بسیاری از کشاورزان در رابطه با کشت علمی گیاه زعفران است. تولید این گیاه در ایران عمدتاً بر دانش بومی متکی می­ باشد و نتایج مطالعات علمی کمتر توسط زارعان بکار برده می ­شود. هر چند دانش بومی بسیار ارزشمند و حاصل­ سال ­ها تجربه و آزمون و خطا است و بررسی آن می ­تواند ایده ­های جدیدی در اختیار محققان قرار دهد، ولی برخی از دیدگاه­ های سنتی در زمینة تولید این گیاه نیز نیازمند اصلاح است. تطبیق ­دهی و مقایسة روش ­های بومی با نظرات محققان این حوزه (دانش رسمی) و نیز مقایسة روش ­های زراعیِ مورد استفاده توسط کشاورزان پیشرو، ماهر و معمولی (طبق قرارداد در این تحقیق به ­ترتیب کشاورزانی که بیش از 10، بین 5 تا 10 و کمتر از 5 کیلوگرم در هکتار کلاله برداشت می ­کنند) می­ تواند مهم­ترین دلایل بالا بودن خلاء عملکرد مزارع زعفران را مشخص نماید، که در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد.

علاوه بر این، با دریافت برخی مهارت ­های فردیِ کشاورز و نیز اندازه ­گیری و تعیین برخی عوامل اقلیمی و خاکی، ارتباط آن­ها با عملکرد زعفران  بررسی خواهد شد.

آخرین ویرایش۱۱ خرداد ۱۴۰۰