نخستین نشست مجازی ویژه هفته وحدت و ۱۳ آبان برگزار شد

۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۰۴۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۵۲
نشست مجازی هفته وحدت و ۱۳ آبان با حضور دکتر نجف لکزائی برگزار شد.

نخستین نشست مجازی پیرامون هفته وحدت و روز 13 آبان، شامگاه روز دوشنبه 12 آبان ماه برگزار شد. به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در ابتدای این نشست که با حضور دانشگاهیان خراسان جنوبی و از طریق سامانه آموزش الکترونیک (LMS) برگزار شد، دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن عرض تبریک میلاد پیامبر رحمت و مهربانی و رئیس مذهب شیعه حضرت امام صادق(ع)، به تبیین پیام رهایی­بخش دین مبین اسلام پرداخت و گفت: پیام پیامبر اسلام، پیام اخلاق است و دین اسلام دین اخلاق و مهربانی است. وی ضمن بیان این نکته که امروزه از تمدن اسلامی و اهداف اسلام بدور هستیم ابراز امیدواری کرد با برپا داشتن دستورات ناب اسلامی به تمدن واقعی اسلامی در جامعه کنونی دست پیدا کنیم. این مهم زمانی به دست می­آید که همه مسلمانان رفتار و گفتار خود را با الگوی ساده و آسان پیامبر(ص) هماهنگ کنند تا جاذبه حداکثری داشته باشند و بر مدار وحدت و پرهیز از تفرقه و جدایی حرکت کنند.

در ادامه این نشست دکتر نجف لک­زائی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نظریه پرداز برجسته در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع)، با ترجمه و تفسیر آیاتی از سوره محمد و ممتحنه، به تبیین اوضاع مکه در زمان پیامبر(ص) و رفتار مشرکان با ایشان و جامعه نومسلمان پرداخت. محور اصلی این نشست، تبیین استقامت و پایداری از منظر قرآن کریم و تشریح اوضاع صدر اسلام و تحریم­های سخت اجتماعی و اقتصادی مشرکان علیه نومسلمانان بود. جامعه­ای که اساس زندگی خود را در این دنیا، خداپرستی و یکتاپرستی ترسیم کرده است، در اولین گام­هایش استکبار را در برابر خود خواهد دید؛ شیطان و ابلیس نماد آشکار هرگونه استکبار است که انسان مؤمن و موحّد می­باید در برابر او ایستادگی کند. در سطح جامعه و امور سیاسی هم چنین ملتی با فشارهای سخت و جانکاه مستکبران و کینه­توزان قرار خواهد داشت که با امید و توکل بر خدا و استقامت در برابر این زیاده­خواهی­ها، در نهایت پیروز خواهد شد. بر اساس آیه دوم سوره محمد(ص): « آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏­اند و به آنچه بر محمد [ص] نازل آمده گرویده‏­اند [که] آن خود حق [و] از جانب پروردگارشان است [خدا نیز] بدی­هایشان را زدوده و حال [و روز]شان را بهبود می­بخشد».

معیار پیروزی جامعه توحیدمحور، ایمان به خدا و حرکت در مسیر اخلاص و عمل است، به گونه­ای که در سوره انفال و آیات 65 و 66 می­خوانیم: « اگر از [میان] شما بیست تن شکیبا باشند بر دویست تن چیره مى ‏شوند و اگر از شما یکصد تن باشند بر هزار تن از کافران پیروز مى‏ گردند چرا که آنان قومى‏­اند که نمى‏ فهمند». طبق آیه 30 سوره فصلت « در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آیند [و مى‏ گویند] هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید». این نشان می­دهد که انسان ایمانی می­باید یک افق و چشم­انداز بزرگ به نام خدا و سعادت را در نظر بگیرد و در برابر استکبار درون و نفس و نیز استکبار برون که قدرت­های غیر الهی هستند ایستادگی کند.

از دیگر محورهای این نشست، تبیین الگو بودن سیره پیامبر(ص) از منظر قرآن کریم در همه حیطه­های اجتماعی، سیاسی و فردی بود. حضرت رسول اکرم(ص) در جریان فتح مکه و پیروزی نهایی بر مشرکان، عفو عمومی اعلام کرد به گونه­ای که همین رأفت و مهربانی باعث شود بسیاری از مشرکان با عقل و دل به او و آیین اسلام ایمان آورند. در جریان شهادت سخت و جانکاه حضرت حمزه(ع)، قاتل او را بخشید و دستور داد دیگر او را نبیند.

دکتر لک­زایی در ادامه سخنان خود به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با وجود شبهاتی که دشمنان و کینه­توزان مطرح می­کنند، این انقلاب هم با رأفت و خویشتن­داری نسبت به معاندان برخورد کرد و قابل مقایسه با انقلاب­های دیگر که سرتاسر خشونت و انتقام بوده­اند، نیست. وی در پاسخ به پرسشی که این استقامت و پایداری تا کی باید ادامه داشته باشد و فشار و رنجی که بر جامعه و به­خصوص قشر جوان و آینده­دار کشور وارد می­شود گفت: خداوند وعده داده است که پیروزی نهایی با حزب خداست و حزب استکبار و شیطان همواره در مسیر شکست هستند. همچنین در این نشست به کتاب ارزشمند « مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن مجید نوشته توشیهیکو ایزوتسو» محقق برجسته ژاپنی اشاره شد و از دانشگاهیان خواسته شد به این کتاب مراجعه داشته باشند.

تنظیم خبر: دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه 

 

آخرین ویرایش۱۷ آبان ۱۳۹۹