پنجمین نشست فرهنگ دانشگاهی با عنوان (( فقرگفتارپردازی در دانشگاه ایرانی )) برگزار شد

تعداد بازدید:۱۲۹۲
در ادامه سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی، نشست علمی فرهنگ دانشگاهی با موضوع ((فقرگفتارپردازی در دانشگاه ایرانی)) برگزار شد.

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی، شامگاه چهارشنبه 8 بهمن‌ماه و به‌صورت مجازی برگزار شد. به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این نشست، دکتر علی‌اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه ضمن سپاس از دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی ابراز امیدواری کرد: برگزاری نشست های فرهنگ دانشگاهی، بر توسعه فضای علمی و دانشگاهی در این نشست ها منجر شود.

دکتر میثم سفید خوش، سخنران محوری این نشست و استادیار دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بیان تعریف فقر و دانشگاه ایرانی گفت: زمانی که از دانشگاه ایرانی سخن به میان می‌آوریم، بر تجربه ایرانیان درکنش دانشگاهی دلالت دارد و این در شرایطی است که موانع بسیاری بر سر راه آن بوده است و بدین دلیل حائز اهمیت است. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ایرانی، به‌واقع به‌عنوان تنها امید جهت رفع مشکلات مطرح می‌شود و جایگاه دانشگاه در واقعیت به‌واسطه اهمیت این نهاد است.

دکتر سفید خوش در ادامه به بیان مفهوم گفتار پردازی پرداخت و ضمن بیان پیشینه این واژه در یونان و در ادامه آن در اسلام، به تشریح وجوه زیباشناختی و ظاهری آن پرداخت و افزود: آنچه در این واژه موردبحث ما و حائز اهمیت است، وجه دانشگاهی آن است که متاسفانه مغفول واقع‌شده و دچار بحران شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: گفتار پردازی یا به عبارتی پردازش گفتار، هنری است که ارزش مازادی درکنش دانشگاهی ما ایجاد می‌کند، به‌نحوی‌که بتوان افراد خردمند اطراف خود و جامعه ناظر را درگیر هدف و منظور خود کند.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تأکید کرد: گفتار پردازی، آشکارسازی احساس و ادراک توسط انسان‌های خردمندی است که از جهان پیرامون خود، ادراک و احساس دارند و بیان و آشکارسازی آن در زبان به جهان واقعیت ، تأثیر دموکراتیک  می‌گذارد.

دکتر میثم سفید خوش، ضمن تشریح کنش دانشگاهی و موانع موجود، گفت: ما درکنش دانشگاهی، باید به وجه پردازنده گفتار خود توجه کنیم. وی ادامه داد: متاسفانه آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، فقر در تعامل بین خود دانشگاهیان است. امروز دانشگاهیان توانایی ارتباط بالایی باهم را ندارند و این موضوع از فقر گفتار پردازی نشست می‌گیرد. دکتر سفید خوش همچنین تأکید کرد: برداشت من این است که نمی‌توانیم طوری بیان کنیم تا کنش تعاملی برقرار شود. متأسفانه امروز ما در اقناع برخی اصول مهم مان دچار فقرگفتارپردازی هستیم. ما در اقناع دولت جهت ضرورت استقلال دانشگاه، دچار فقر گفتار پردازی هستیم. ما در اقناع مردم برای اینکه دانشگاه، محلی برای گذراندن دوران جوانی و یا محلی برای گرفتن مدرک نیست ناتوانیم. دکتر سفید خوش همچنین افزود: امروز ما در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های خودمان، جایگاهی برای تعریف از دانشگاه و مأموریت و رسالت آن نداریم.

مهمان ویژه نشست فرهنگ دانشگاهی در ادامه صحبت‌هایش ضمن تأکید بر گفتار پردازی دانشگاهی، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم مدیران دانشگاهی را قانع کنیم که در تصمیمات کلان خود در دانشگاه، نظر جمعی دانشگاهیان را بپرسند، به‌نحوی‌که امروز با دستورالعمل‌هایی مواجهیم که خود دانشگاهیان در آن دخالتی نداشته‌اند. دانشگاه باید می‌توانست لغزندگی زندگی مدنی را برای مردم توضیح دهد و در این شرایط مردم را قانع می‌کرد که تنها امید، کنش خردمندانه است. وی در پایان صحبت‌هایش افزود: با توجه به شرایط حاکم بر دانشگاه‌ها و ازآنجاکه کنش دانشگاهی کنش زبانی است، لازم است دوباره به گفتار پردازی بازگردیم.

دکتر نعمت‌الله فاضلی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز ضمن بیان اهمیت موضوع گفتار پردازی در دانشگاه‌ها گفت: بدون پرداختن به گفتار پردازی، فرهنگ دانشگاهی عملاً امکان‌پذیر نیست و بخش مهمی از فرهنگ به جهان زبان و سبک دانشگاهی تعلق دارد و ما ازاین‌جهت با جهان فاصله‌داریم. وی ادامه داد: امروز چه در بحث مقالات و چه در بحث سخنرانی‌ها، موضوع گفتار پردازی را نمی‌بینیم. امروز در دروس دانشگاهی ما این موضوع گنجانده نشده و نه دانشجو و نه استاد ما این توانایی را ندارد و متاسفانه این موضوع از سوی دانشگاه‌ها نیز ارزش‌گذاری نشده است. وی به نقش انسان زدایی از دانش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در نظام دانشگاهی ما سوژه دانشگاهی را در خود بیگانه کرده است و عدم گفتار پردازی به دلیل وجود نقاب‌هایی است که بر چهره زده‌ایم. متاسفانه فردیت از بین رفته است. زمانی که فرهنگ دانشگاهی باسیاست‌های غیر دموکراتیک حذف می‌شود، گفتار پردازی معنای خود را از دست می‌دهد. گفتار پردازی، نیاز به خلاقیت، خودانگیختگی، درون جوشی دارد و متاسفانه انسان‌ها در نظام دانشگاهی با نقابی از ایدئولوژی و امثال آن مواجه‌اند و امروز گفتار پردازی تقلیل پیداکرده است. دکتر فاضلی در ادامه پیشنهاد کرد: در خصوص گفتار پردازی همایشی با این عنوان برگزار شود.

در ادامه این نشست اعضای حاضر در نشست به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در حوزه گفتار پردازی دانشگاهی پرداختند.

شایان‌ذکر است سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با همکاری  پژوهشگاه علوم انسانی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیریت طرح،برنامه و تحول اداری دانشگاه بیرجند به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست ها می‌توانند از طریق لینک www.ac5.birjand.ac.ir/farhangimeeting  اقدام نمایند.

 

آخرین ویرایش۱۰ بهمن ۱۳۹۹