نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه با مسئول بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی

تعداد بازدید:۵۱۶
نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه با مسئول بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی

پیرو سلسله جلسات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند جهت آسیب شناسی و پیگیری مشکلات و ظرفیت های مکتوم مانده در استان خراسان جنوبی، جلسه شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند با مسئول بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در مورد ظرفیت های اقتصادی استان از جمله ظرفیت ریلی، ظرفیت معادن و  همچنین خام فروشی محصولات استراتژیک از قبیل زغفران، زرشک و عناب نکاتی را مطرح نمود.
وی عدم برندسازی  و بسته بندی محصولات کشاورزی و صادرات محصولات به صورت خام به خارج از استان و کشور را از جمله مشکلات موجود در بخش کشاورزی استان دانست.
در ادامه مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی استان با اشاره به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته برای استفاده از ظرفیت های معادن عنوان کرد با توجه به ورود قرارگاه خاتم الانبیا برای بهره برداری از معادن و فراورده های معدنی، با مرتفع شدن بخشی از مشکلات بروکراسی اداری و فرایند واگذاری معادن با دیدارهایی که بین مسئولین استانی و مسئول قرارگاه خاتم برگزار شد، قرارگاه خاتم برای بهره برداری بخشی از ظرفیت های معدنی موجود وارد عمل شده است و این روند ادامه دار خواهد بود اما هنوز ظرفیت های عمده ای در این بخش باقی مانده است.
وی همچنین استفاده از رانت در بخش معادن، عدم جذب سرمایه مناسب و تصدی دولت بر بخش وسیعی از معادن و عدم اقدام مناسب برای بهره وری از آنها را از جمله مشکلات عمده در بخش معادن عنوان کرد.
مهدی هنری در ادامه افزود مشکلات عمده برای عدم جذب سرمایه در استان وجود مشکلات زیر ساختی من جمله نبود زیرساخت های جاده ای مناسب، نبود صنعت ریلی و راه آهن و .... است که باعث شده سرمایه گذار ریسک سرمایه گذاری را نپذیرد.
خارج شدن محصولات به خارج از استان و عدم بهره برداری فراورده های آنها در داخل استان، و عدم اتصال صنایع پایین دستی به صنایع بالادستی از جمله مواردی بود که مسئول بسیج سازندگی استان در ادامه به آن اشاره کرد.
مهدی هنری در پایان افزود، عدم استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و عدم ارتباط دانشگاه با صنایع مختلف باعث شده تا از ایده های خلاقانه و راهبردی برای استفاده از ظرفیت های مختلف بازبمانیم.

 این جلسه در تاریخ 1399/11/9 و در محل بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی برگزار شد، 

آخرین ویرایش۲۳ اسفند ۱۳۹۹