از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه، نشست علمی (( خرد غدیر و طهارت نفس)) برگزار شد

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۳ کد : ۱۳۸۴۰ اخبار اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۳۵۲
نشست علمی خرد غدیر و طهارت نفس پیش از ظهر روز یکشنبه ۴ مردادماه و با حضور دکتر شهاب بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی ، دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ابتدای این جلسه، ضمن تبریک اعیاد گذشته و پیش رو، به وجود عقلانیت در دین اسلام اشاره کرد و گفت: دین اسلام بر پایه عقل و خرد است و ما شیعیان به خرد و عقل توجه ویژه ای داریم و معتقدیم که دین برای بهبود زندگی بشر آمده است.وی در ادامه به مسئله دین برای انسان اشاره کرد. وی ضمن تأکید  به تفسیر قرائت غدیری دین، گفت: بشر تمام مواهب دنیوی را باید داشته باشد، اما در مقابل باید معنویت الهی را داشته باشیم.
در ادامه این نشست دکتر محمدهادی شهاب، عضو هیأت علمی دانشگاه و مهمان ویژه این نشست ضمن تبریک عید غدیر خم به تمامی همکاران دانشگاهی گفت:  اساس امامت و ولایت در این استوار است که امام (ع) آزاد کننده و رها کننده انسان است و رستگاری توسط امامان حاصل می شود. وی با تأکید بر این نکته که منشأ همه رنج های ما وابستگی ها و دلبستگی هاست، با طرح این پرسش که راه رهایی از این رنج ها چه می تواند باشد خاطر نشان کرد: هر جا سخن از فضیلتی به میان آید ریشه در درون و باطن پاک دارد و این عقلانیتی است که از آن می شود دفاع کرد.

دکتر شهاب در ادامه این نشست علمی با بیان این مطلب که : همه ی عواملی که آدمی را از روح دور می کند و وابسته این جسم مادی می کند،  زائده توهم انسانی است، گفت:  وقتی صحبت از حیات است باید یک مرگ صورت گیرد که مرگ اختیاری منجر به زندگی معنوی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بر مسئله عقلانیت در دین اشاره کرد و تأکید کرد : سلوک در عقلانیت و توجه و مراقبه و تفکر است. اگر مراقبه آگاهانه در انسان باشد، رهایی است و اگر رهایی باشد شادی هم هست. وی در پایان ضمن قرائت ابیاتی از دفتر دوم مولوی در خصوص علم و آگاهی، خاطر نشان کرد: آگاهی که در وجود آدم است، روشنایی دل را باعث می شود و عقلانیت روح در پس وجود انسان شکرستان می شود.

شایان ذکر است این نشست علمی با حضور همکاران دانشگاهی و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بصورت مجازی و از بستر سامانه آموزش الکترونیک دانشگاهی ( وبینار ) برگزار شد.

آخرین ویرایش۰۶ مرداد ۱۴۰۰