ششمین نشست علمی نهج البلاغه برگزار شد

تعداد بازدید:۱۲۷۳
نشست علمی نهج البلاغه با حضور دکتر علی اکبر محمدی و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه برگزار شد.
ششمین نشست علمی نهج البلاغه برگزار شد

ششمین نشست از مجموعه نشست­های علمی نهج البلاغه  شامگاه سه‌شنبه 21 مردادماه و با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاه بیرجند برگزار شد. دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه در سخنانی مباحثی را درباره کاربرد مفاهیم وفای به عهد در قرآن مطرح کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: ایمان و تعهد اخلاقی است که آدمی را با ادب بار می­آورد. یعنی انسان اخلاق­ مدار، عدالت­ محور، حق ­مدار.

مدیر فرهنگی دانشگاه همچنین افزود: اگر می­خواهیم به قرب الهی برسیم باید ادب داشته باشیم. یعنی پاکی درونی و بیرونی داشته باشیم.

در ادامه این نشست، دکتر همایون فرهنگ‌­فر، عضو هیأت علمی دانشگاه به این پرسش پرداخت که: چرا با وجود مضامینی که در این گفته­ ها وجود دارد عمل به آنان خیلی کم است؟

دکتر محمدی در پاسخ به این پرسش گفت: کمبود عشق به خدا، عدم شناخت درست و کافی از خداوند و حب نفس از عوامل اصلی است. وقتی دنیا در چشم کسی بزرگ شد محبت او به خدا کم می شود و در یک قلب دو عشق نمی­گنجد. کسی که دنیا در چشم او بزرگ جلوه کند و جایگاه برجسته ­ای در دید او داشته باشد بر محبت خداوند غلبه می­یابد و محبت خدا در دل او توسعه پیدا نمی­کند. محبت غیر خدا باید گذری باشد و نباید ریشه کند و در دل بماند، نباید دل، خانه مِلکی او شود. اجاره­ای باشد اشکال ندارد. قلب انسان مِلک خداست و لذت­های دنیوی وقتی برای او بزرگ شد در عمل، آنها را بر خدا ترجیح می­دهد.

شایان ذکر است این نشست از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شد.

جهت دریافت فایل کامل این نشست کلیک کنید.

آخرین ویرایش۲۳ مرداد ۱۴۰۰