برگزاری نشست فرهنگی،مذهبی ویژه محرم وصفر تحت عنوان مقتل نگاری،از تاریخ تا ادبیات

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۳ کد : ۱۴۲۱۲ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۹۰۸
برگزاری نشست فرهنگی،مذهبی ویژه محرم وصفر تحت عنوان مقتل نگاری،از تاریخ تا ادبیات

نشست فرهنگی،مذهبی ویژه محرم وصفر تحت عنوان مقتل نگاری،از تاریخ تا ادبیات با همکاری حوزه برنامه، بودجه و تحول اداری و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور خانم دکتر حیاتی در تاریخ 1400/06/08برگزار گردید.

در ابتدای نشست دکتر حیاتی با شعر ذیل از شعرای عاشورایی

ای شه کربلا سلام وعلیک              خاک تو توتیا سلام وعلیک

بحث را با چند سوال که اصلا مقتل چیست؟ اغاز کردند که در واقع همان گزارش هایی است که از واقعه و بعد از آن به خصوص توسط امام سجاد(ع) و گزارشگران دیگر بیان کردند میباشد و به طور کلی گزارش های شاهدان عینی از حادثه کربلا بود.

و همچنین مقتل های قرن هفتم هجری مقتل های مهمی در این زمینه بوده اند ولی از کهن ترین مقتل های قرن دوم در دسترس نیست که میتوانست کمک زیادی به درک این واقعه کند.

در این میان ابومخنف یکی از بهترین مقتل نویسان بوده و به چند دلیل مقتل او مورد اعتماد بوده است زیرا از نزدیکان واقعه کربلا بود و از تاریخ اسلام چند کتاب نوشته است ولی متاسفانه متن اصلی از بین رفته و آنچه در دسترس است روایت های سست است ولی چون این روایت ها بدون واسطه است میتوان گفت این مقتل تا حدود قرن چهارم هجری باقی بوده و منقولات او در تاریخ طبری بیشتر نمود پیدا کرده است

و قرن چهارم مقتل نویسی در اوج میباشد با این تفاوت که اثار آن دوره به خوبی برجای مانده است که از جمله افراد میتوان به محمد جریرطبری، ابوالفرج اصفهانی و شیخ صدوق اشاره کرد.

و در پایان به تغییر و تحول مقتل ها در قرن های مختلف اشاره کردند و از مقتل الشهدا از ابوالمفاخر رازی که مقتل فارسی و به شعر و متن منثور آن هم ذکر شده است بیان کردند.

آخرین ویرایش۱۶ شهریور ۱۴۰۰