برگزاری نشست با موضوع اخلاق شهروندی در نهج البلاغه

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۴۶۷۱ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۸
یازدهمین نشست از سلسله کارگاه ها و نشست های علمی نهج البلاغه با موضوع اخلاق شهروندی در نهج البلاغه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند و بنیاد بین المللی نهج البلاغه و با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و روز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ بر بستر سامانه مجازی با حضور بیش از ۴۸۰ کاربر از سراسر کشور برگزار شد.

استاد این کارگاه دکتر مهدی قندی، پژوهشگر بنیاد نهج البلاغه و مؤسسه مطالعات بین ادیان بشارات ضمن مرور مباحث گذشته و  مقدمه ای در خصوص اخلاق در نهج البلاغه بیان کرد که ما در ارتباط با خانواده و اطرافیان گاهی دچار افراطیم و گاه تفریط، همچنین افزود: ما در قبال تمام کسانی که به نحوی با آن ها مرتبط هستیم مسئولیم و پیوند بین ما و دیگران حقوقی را بر گردن ما می آورد. این عدم رعایت مسائل ارتباطی باعث شکست تمدنی می شود.

ایشان از قول امیرالمؤمنین (ع) در ادامه مردم را دو گروه کرد و گفت: مردم یا خواهر و برادر دینی ما هستند، یا مانند ما انسان اند و لذا دو حق بر گردن ما نسبت به دیگران است؛ یکی حق رحم، و دیگری حق اسلام. ایشان همچنین افزود: باید برای موضوع ارتباط به قرآن هم نگاهی بیاندازیم، در این باره آیاتی را داریم که پس از توحید و دفع شرک به موضوع احسان به والدین اشاره می نماید و کلید این سؤال که چرا باید احسان کنیم نیز در قرآن است.

حضرت رسول (ص) دو قطبی ها را هیچ گاه تقویت نکرد که کار خود را بزرگ جلوه دهد، بلکه فرمود من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شده ام. در همین راستا نمونه هایی را از اخلاق مداری در توصیه های قرآن کریم از جمله رفتار با والدین، وفای به معاهدات، تعامل پیامبر مکرم اسلام(ص)  با پیروان سایر ادیان و حتی دشمنان و ... را بیان کرد.

آخرین ویرایش۲۸ تیر ۱۴۰۲