تشکل های اسلامی دانشگاه

معرفی و اهداف تشکل های اسلامی

بی تردید وجود تشکل‌های اسلامی سیاسی در میان دانشجویان یکی از علل پایداری و تأثیرگذار حرکت‌های دانشجویی بوده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این تشکل‌ها پایگاهی مناسب برای پاسداری از ارزش‌ها و مبانی اسلامی در دانشگاه و کانونی برای مبارزه با رژیم ستم شاهی محسوب می‌شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با تغییر اقتضائات اجتماعی و سیاسی کشور این تشکل‌ها علاوه بر کارکردهای نظری و فکری با حضور پرشور در عرصه‌های علمی و سیاسی تبدیل به یکی از پرطرفدارترین و تعیین کننده‌ترین جریان‌های سیاسی در جهت‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی کشور شده‌اند. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران و حضور فعال دانشجویان در عرصه‌های مختلف انقلاب و دفاع مقدس نمونه‌هایی از نقش آفرینی‌های جنبش دانشجویی کشور می‌باشد.
اینک پس از گذشت قریب 40 سال از انقلاب اسلامی مردم ایران و گشوده شدن فصل جدیدی از مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی جامعه، زمینه حضور و مشارکت جوانان بویژه دانشجویان در عرصه‌های اجتماعی مساعدتر و تمایل آنان به فعالیت در تشکل‌های دانشجویی افزایش یافته است. از این رو در قالب آیین‌نامه گروه‌های دانشجویی که مایل به فعالیت سیاسی ـ اجتماعی در عرصه دانشگاه باشند با طی مراحل قانونی مجوز لازم را از دانشگاه اخذ می‌نمایند.
در سایه حمایت دانشگاه‌ها از فعالیت‌های سیاسی دانشجویی در حال حاضر بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی دانشجویان و سایر تشکل های اسلامی - سیاسی دیگر با عناوین مختلف در سطح دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌نمایند که با توجه به فضای مساعد جامعه دامنه فعالیت این تشکل‌ها از عرصه دانشگاه‌ها فراتر رفته و در پهنه ملی به جهت دهی و روشنگری افکار عمومی می‌پردازند. از آنجا که دوران دانشجویی برای تمرین سیاسی و کسب تجربه در این عرصه بسیار مفید و سودمند است فعالان اینگونه تشکل‌ها عمدتاً پس از دوران دانشجویی نیز به عنوان چهره‌های شاخص سیاسی کشور به ارائه خدمات مؤثر اشتغال داشته‌اند.
فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌ها شامل برگزاری مراسم مختلف سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی، تریبون آزاد، اردوهای فرهنگی، انتشار نشریات، موضع گیری‌های سیاسی در قالب بیانیه‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر می‌باشد. تشکل‌های دانشگاهی هم‌سو با تشکیل تشکل‌های سراسری تحت عنوان اتحادیه، فعالیت‌های خود را از عرصه دانشگاه‌ها به بیرون از آن تعمیم داده و وارد مناسبات سیاسی و اجتماعی کل کشور نیز شده‌اند.