با حضور مدیر کارگروه ادبیات تطبیقی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، نشست علمی مطالعات بین‌رشته‌ای برگزار شد

۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۵ کد : ۱۱۰۹۷ اخبار برگزیده معاونت اخبار تشکل های دانشجویی
تعداد بازدید:۷۰۱
وبینار علمی ((مطالعات بین رشته‌ای چیست)) شامگاه چهارشنبه ۲۶ آذرماه و بصورت مجازی برگزار شد.
با حضور مدیر کارگروه ادبیات تطبیقی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، نشست علمی مطالعات بین‌رشته‌ای برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، وبینار علمی مطالعات بین رشته‌ای شامگاه چهارشنبه 26 آذرماه و با حضور دکتر علی‌رضا انوشیروانی، مدیر کارگروه ادبیات تطبیقی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی برگزارشد.

این نشست به مناسبت هفته پژوهش و نیزبراساس تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه بیرجند و انجمن علمی زبان و ادب فارسی ایران در انتشار نشریه بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی برگزار شد.
در آغاز این نشست، دکتر احمد خامسان،رئیس دانشگاه ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نشست علمی، از حضور دکتر انوشیروانی و نیز همکاری ایشان در سردبیری نشریه بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی تشکر کرد. وی در ادامه افزود: دانشگاه از تمامی برنامه های دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مطالعات بین رشته ای حمایت کرده وبا توجه به گستردگی و جذابیت این حوزه، از هرگونه پشتیبانی دریغ نخواهد کرد.

دکتر ابراهیم محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه و مدیر این نشست در خصوص روند صدور مجوز نشریه بین رشته ای و اقدامات صورت گرفته در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.
دکتر نجفی معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه این نشست به عملکرد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی در حوزه های گوناگون علمی و پژوهشی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات در زمینه انعقاد طرح های پژوهشی بالاترین رتبه را در استان کسب کردند و نیز در تشکیل شرکت های دانش بنیان بسیار موفق بوده اند.
دکتر علی رضا انوشیروانی استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه شیراز و مدیر کارگروه ادبیات تطبیقی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به عنوان سخنران اصلی این نشست، در زمینه مطالعات بین رشته ای و ادبیات تطبیقی با شرکت کنندگان در این نشست به  گفتگو و تبادل نظرپرداخت. در این نشست سعی بر این بوتا پژوهشگران با حوزه های متنوع پژوهشی بین رشته ای در قلمرو ادبیات تطبیقی آشنایی پیدا کنند. 
دکتر میرباقری فرد رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران به عنوان دیگر سخنران این وبینار علمی، به همکاری مؤثر دانشگاه بیرجند و انجمن اشاره کرد و از ریاست دانشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه که توجه ویژه ای به مباحث و برنامه های علوم انسانی داشته اند تا این حوزه رونق بیشتری گیرد و به جایگاه اول خود در شاخه های علمی دست پیدا کند، تقدیر کرد.وی در ادامه ضمن تشریح فضای علمی و پژوهشی شاخه علوم انسانی، افزود: فضای علمی و پژوهشی شاخه علوم انسانی به تنهایی بیش  از 53 درصد از برنامه های کمی وزارت علوم را در بر می گیرد و توجه به علوم انسانی چندسالی است که در کشور بسیار گسترده شده است. این اقدام با شورای تحول در علوم انسانی در زمینه آموزشی شروع شد  و در ساحت پژوهشی هم با نام شورای ارتقای علوم انسانی این کار شروع شد و در سال 1391 با بازنگری آیین نامه آن، با عنوان شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر مصوب و ابلاغ شد. دکتر میرباقری، با اشاره به اینکه علوم انسانی دارای گستره بسیار بزرگی است و لازم است اثربخشی آن افزایش پیدا کند، گفت: رشته های علوم انسانی باید به نهادها و سازمان های جامعه کمک کند تا مشکلات خود را برطرف کنند. باید به پژوهش و نوآوری و ارتباط با جامعه بیاندیشند. در بخش مادی علوم انسانی می تواند بسیار بیشتر از درآمدهای نفتی برای کشور درآمد کسب کند که این حتی نازل ترین ساحت علوم انسانی است. رئیس انجمن زبان و ادبیات فارسی در پایان پیشنهاد کرد، دانشگاه بیرجند تعامل بیشتر و مؤثرتری با شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی داشته باشد تا شاهد شکوفایی این رشته و تحول آن باشیم تا اثرگذاری آن در جامعه گسترش پیدا کند.

در ادامه، اعضای هیأت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی به بیان توضیحاتی از برنامه های آموزشی و پژوهشی گروه ادبیات پرداختند.
این وبینار علمی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، انجمن های علمی دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ریاست و مدیریت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد و مورد استقبال علاقه مندان دانشگاه بیرجند و دیگر دانشگاههای کشور قرار گرفت.

 

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۳۹۹